Astăzi, întâlnim tot mai mulți copii cu defecte de vorbire, începând cu vârsta de la trei la șase ani, spre deosebire de acum cinci ani, când aceste defecte nu erau atât de pronunțate. Nu vorbim aici despre încălcări în pronunțarea sunetelor, cum ar fi literele. Problema este mult mai dificilă atunci când copilul nu înțelege discursul, nu poate răspunde, nici reda cele auzite, deși este hiperactiv, are o atenție scăzută și toate acestea în contextul unui auz fiziologic normal, cu o dezvoltare intelectuală normală.

Care sunt motivele care duc la probleme de vorbire?

Motivele care duc la devieri în vorbire sunt multe, începând cu dezvoltarea prenatală, dezvoltarea timpurie a copilului și terminând cu educația primită în familie. Despre orice tulburări organice în dezvoltarea fizică, mentală, psihică a copilului ar trebui să vorbească specialiștii: neurologi, psihologi, logopezi. Părinții nu trebuie să se teamă și să ignore sfatul și diagnosticul confirmat de aceștia.

În ceea ce privește „educația primită în familie” voi încerca să deschid parantezele. Este foarte importantă comunicarea dintre părinți și copii. Pentru dezvoltarea armonioasă a copilului pe toate planurile, părinții trebuie să utilizeze comunicarea sub forma unor jocuri distractive - să pună întrebări, să le ceară copiilor să descrie diferite obiecte, să îi încurajeze să povestească ce au făcut la grădiniță. O greșeală pe care o fac frecvent părinții este că le vorbesc alintat, deformând cuvintele. Vorbiți-le clar, chiar dacă sunt mici, la această vârstă ei învață să vorbească și este foarte important să le vorbiți clar, răspicat. Nu uitați că micuții imită tot ce fac și ce spun părinții. De asemenea, țineți copiii cât mai departe de telefoane mobile, iPad-uri, tablete, computere. Copiii trebuie să petreacă cât mai puține ore în fața micilor ecrane. Aveți grijă și ce privesc micuții. Țineți-i departe de informații care nu pot fi redate de către aceștia sub formă de exprimare, ci numai percepute și deseori în limbi străine, necunoscute copilului.

Dacă în fața unui copil chiar de la 3 luni și până la doi-trei ani va fi în mod constant un telefon, tabletă, etc, copilul pierde capacitatea de a rosti sunete și de a reproduce ce spune cineva. Este o problemă tot mai modernă în zilele noastre când copilul are probleme de exprimare și pur și simplu nu poate vorbi. 

Mă adresez părinților care cred că dacă îi dau un telefon sau o tabletă copilului vor scăpa de probleme, își vor putea face munca fără să fie deranjați. Greșiți foarte mult. Când îi puneți copilului un desen animat pe tabletă explicați-i ce se întâmplă acolo, comentați, puneți întrebări, lăsați-l să vă povestească. Așa îl încurajați să-și dezvolte discursul. 

Citiți articolul integral pe Sanoteca.md, un produs E-Sănătate.MD