Autor: Silvia Rotaru

Serviciile de asistență medicală urgentă din Moldova acum, și la îndemâna persoanelor cu deficiențe de auz și vorbire. Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească a lansat un program prin care oamenii cu dizabilități vor putea solicita Salvarea prin Viber sau Skype. Ce-i drept, se vor bucura de noul serviciu numai cei care au acces la internet.

Proiectul vine în ajutorul persoanelor cu dizabilități după mai multe solicitări ale Asociației Surzilor din Moldova și Asociația Nevăzătorilor. Astfel, Serviciul 903 era, practic, inaccesibil și putea fi apelat doar cu ajutorul unei persoane.

„Noi am avut o întrevedere la care am vorbit despre necesitățile speciale ale persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire, din perspectiva serviciului național unic pentru apeluri de urgență 112. Atunci ni s-a spus că aceste persoane nu pot să acceseze serviciile de urgență decât cu ajutorul unei persoane intermediare. Cei de la 112, odată cu implementarea serviciului, vor veni cu niște modalități noi prin care și persoanele cu dizabilități vor putea să acceseze serviciile de urgență. Până la implementarea acestui serviciu, am decis însă să le dăm o mână de ajutor­”, a declarat pentru Sănătate INFO Diana Blanaru, șefa serviciului de presă al Centrului Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească .

La modul practic aceste persoane trebuie să aibă telefoane conectate la internet și instalate aplicațiile Viber sau Skype. Dacă au nevoie de asistență medicală urgentă, nevăzătorii sau persoanele cu deficiențe de auz, trebuie să trimită un mesaj către Serviciul - 903, la numărul de telefon 062011544, cu precizarea motivului solicitării și adresa exactă.

Noile platforme de comunicare urmează să faciliteze accesul la serviciile medicale de urgență prespitalicești a persoanelor cu deficiențe de auz și vorbire din întreaga țară.

Vicepreședintele Asociației Nevăzătorilor, Ștefan Oprea, salută ideea și se bucură că Serviciul de Urgență va fi mult mai ușor de accesat de către persoanele cu dizabilități de vedere. O problemă ar fi inaccesibilitatea telefoanelor de către toți cei care au probleme de vedere. „Dacă tinerii au acces la un smartphone, atunci persoanele de vârsta a treia nu dispun de aceste tehnologii, dar lumea se modernizează, spre aceasta tind toți”, a declarat acesta.

„Este un lucru foarte util pentru persoanele cu deficiențe de auz. Noi singuri am venit cu această propunere către Serviciul de Urgență și ne bucurăm că s-a pus în aplicare”, spune Natalia Babici, vicepreședintele Asociației Surzilor din Moldova.

Autoritățile din sănătate promit de mai mulți ani implementarea Serviciului 112 însă lucrurile sunt tergiversate până astăzi, din lipsă de bani.

Pentru reformarea Serviciului de asistență urgentă, care include și Serviciul 112 este nevoie de două miliarde 298 de milioane de lei. Banii urmează să fie alocați din bugetul public, precum și din alte surse financiare, prevăzute de legislația în vigoare.

Potrivit datelor statistice în Moldova sunt aproape 170 de mii de persoane cu deficiențe de vedere, și alte cinci mii de persoane cu deficiențe de auz. 

 

 

 Articole relaționate:

Când vor dispune moldovenii de un Serviciu de Asistență Medicală Urgentă modern. Pentru reformă, autoritățile au nevoie de miliarde de lei

Vom apela serviciul de Urgență la 112

Urgențele de sănătate publică în Moldova nu mai sunt coordonate de nimeni. Structura a fost desființată