Autor: Irina Papuc
Proiectul de lege ce conține reglementări în domeniul tutunului este suspus, începând de astăzi, dezbaterilor publice. Documentul a stat până acum în sertarele autorităților, deoarece a fost de nenumărate ori contestat de companiile care au venituri enorme în urma vânzării țigărilor. Iată care sunt cele mai aspre reguli pe care le impune viitoarea lege anti-fumat și de care se tem cel mai mult companiile producătoare și importatoare de tutun:
Aditivii sunt interziși
Proiectul legii prevede că vitaminele și alți aditivi, care creează impresia că produsul din tutun are efecte benefice asupra sănătății sau că prezintă pericol redus pentru sănătate nu vor fi utilizați în producerea țigărilor. Nu este permisă nici utilizarea cafeinei, taurinei sau a altor aditivi și componente stimulatoare, care se asociază cu energie și vitalitate, aditivilor care au proprietăți colorante pentru emisii, mentolului, vaniliei și a altor aditivi cunoscuți că provoacă efecte adverse.
Mai puțină nicotină și gudron
Cantitățile corespunzătoare pentru plasarea pe piaţa internă nu pot fi mai mare de: 10 mg de gudron per ţigară; 1 mg de nicotină și 10 mg de monoxid de carbon.
Fără cadouri pentru savanți, cercetători sau funcționari publici
Orice plăți, cadouri sau contribuții de orice gen făcute savanților, cercetătorilor, jurnaliștilor, funcționarilor publici care dețin concomitent funcția de membru în consiliile de administrare la întreprinderile din industria tutunului sau altor funcționari publici sau persoane care au funcția de demnitate publică, trebuie obligatoriu aduse la cunoștința Centrului Național de Sănătate Publică, în cazul în care aceștia din urmă solicită acest lucru.
Fumatul ucide-renunță acum!
Avertismentele privind dauna fumatului trebuie să ocupe întreaga suprafață rezervată lor și nu trebuie să fie comentate, parafrazate sau însoțite de oricare alte texte sau imagini. Ele trebuie imprimate astfel încât să fie inteligibile, să nu poată fi detaşate, şterse şi nici ascunse, acoperite sau întrerupte de alte inscripții sau imagini, inclusiv marcaje de preț, de trasabilitate și să nu-și piardă coerența și unitatea în urma deschiderii pachetului.
Pe fiecare pachet de țigări și pe fiecare ambalaj exterior trebuie să fie imprimat avertismentul general: ”Fumatul ucide – renunțați acum” și mesajul informațional:
”Fumul de tutun conține mai mult de 70 de substanțe care provoacă cancer”, plus unul din următoarele avertismente:
1) Fumatul provoacă nouă din zece tipuri de cancere pulmonare
2) Fumatul cauzează cancer al gâtului și al gurii
3) Fumatul dăunează plămânilor
4) Fumatul cauzează atacuri de inimă
5) Fumatul provoacă accidente vasculare cerebrale și infirmitate
6) Fumatul blochează arterele
7) Fumatul crește riscul de orbire
8) Fumatul dăunează dinților și gingiilor
9) Fumatul poate ucide fătul nenăscut
10) Fumatul dumneavoastră dăunează copiilor, familiei și prietenilor dumneavoastră
11) Copiii fumătorilor sunt mai predispuși să înceapă să fumeze
12) Renunțați la fumat – rămâneți în viață pentru cei dragi
13) Fumatul reduce fertilitatea
14) Fumatul crește riscul de impotență
Un cod unic pe fiecare pachet
Toate pachetele unitare de produse din tutun ar urma să fie marcate cu un identificator unic. Acesta trebuie să fie imprimat astfel, încât să nu poată fi detașat, să fie inteligibil și să nu fie nici într-un fel ascuns sau întrerupt, inclusiv de timbrele de acciz și marcajele de prețuri ori la deschiderea pachetului. Identificatorul trebuie să permită determinarea: zilei și locului fabricării; întreprinderii producătoare; utilajului folosit la fabricarea produsului din tutun; schimbul sau timpul fabricării; pieței de destinație pentru comerțul cu amănuntul; rutei de transport preconizată; identității tuturor cumpărătorilor de la producător până la punctul de comerț cu amănuntul; facturii, înscrierilor privind numărul ordinului și a plăților tuturor cumpărătorilor de la producător până la primul vânzător cu amănuntul.
Publicitatea de orice fel, interzisă
Proiectul interzice orice formă de publicitate, inclusiv la radio şi televiziune, în presa scrisă, în publicitatea cinematografică, video, prin internet, cu folosirea reţelelor telefonice, telegrafice, publicitatea exterioară şi cea din interiorul spațiilor publice închise și spațiile semideschise, în special, publicitatea în exteriorul şi interiorul locurilor de vânzare angro şi cu amănuntul a produselor din tutun și în localurile în care se prestează servicii, publicitatea în sau pe mijloacele de transport şi prin intermediul trimiterilor poştale, precum şi publicitatea pe accesoriile pentru fumat.
Fără nicotină și ierburi de fumat
În cazul în care legea va intra în vigoare va fi interzisă plasarea pe piaţa internă a produselor din tutun care nu se fumează, inclusiv a produselor din tutun de uz oral, tutunului de mestecat și a tutunului nazal şi a produselor din ierburi pentru fumat. La fel, se va interzice comercializarea produselor din tutun și a produselor care conțin nicotină în alt mod decât prin vânzare-cumpărare așa ca vânzătorul și cumpărătorul să se afle fizic unul în prezența altuia.
Amenzi usturătoare
Agentul economic care va importa și plasa pe piață produse din tutun neambalate și neetichetate în conformitate cu prevederile acestui document va fi amendat cu 2.000 de lei și va fi privat de dreptul de a desfășura o anumită activitate de la șase luni până la un an. Aceeași amendă se prevede și pentru plasarea pe piață a produselor din tutun care conțin cantități de substanțe toxice peste limitele stabilite de lege.
Plasarea pe piață a produselor din tutun, care conțin elemente de prezentare și etichetare a produselor din tutun false, înșelătoare, care creează impresie eronată referitor la caracteristicile, efectele asupra sănătății, pericolele și emisiile produselor din tutun, care sugerează că un produs din tutun este mai puțin dăunător sau că are efecte vitalizante, energizante, vindecătoare, de întinerire, naturale, organice sau alte efecte pozitive pentru sănătate sau sociale ori se referă la aroma, gustul sau prezența ori absența aromatizatorilor și/sau a altor aditivi se sancționează cu amendă de până la 2.000 de lei.
Amplasarea sau difuzarea publicității în favoarea produselor din tutun și promovarea lor se sancționează cu până la 2.000 de lei, cu privarea de dreptul de a desfășura o anumită activitate de la șase luni la un an și suspendarea irevocabilă a activității în cazul încălcării repetate a legislației pe parcursul a trei ani.
Articole relaționate: