Autor: Irina Papuc

Se folosesc de o lacună în legislație pentru a-și promova țigările. Este vorba de companiile producătoare de tutun care utilizează o metodă mai nouă de publicitate cum ar fi spectacolele de teatru. Ministerul Culturii se eschivează de la răspunsuri, dar precizează că astfel de evenimente cu „două tăișuri” se întâmplă în Moldova din lipsă de bani pentru promovarea spectacolelor.

Pe data de trei noiembrie la Chișinău se va juca o piesă de teatru, iar invitații vor veni de peste Prut. Este vorba despre spectacolul D'ale noastre, în coregrafia lui Gigi Căciuleanu, dansator și coregraf, care se va juca pe scena Teatrului Național Mihai Eminescu.

Presa deja a titrat că bine-cunoscutul Căciuleanu va veni la Chișinău în cadrul întâlnirilor JTI (Japan Tobacco International) din acest an, compania fiind și cea care organizează evenimentul, bucurându-se de suportul din partea Institutului Cultural Român la Chișinău.

Deși motivul este unul aparent nobil - susținerea evenimentelor culturale prin promovarea spectacolelor de teatru – specialiștii spun că este vorba de publicitate mascată. Problema majoră este faptul că aceste evenimente sunt cu două tăișuri – se promovează cultura în detrimentul sănătății publice.

„Legea actuală cu privire la produsele din tutun este foarte vagă și nu prevede cu exactitate care sunt formele interzise de publicitate. Astfel, gafele din documentele publice le permit marilor corporații să-și facă PR. Aceste parteneriate pot fi catalogate drept la limita legii, deoarece documentul la care m-am referit acum spune totuși clar că publicitatea la produsele din tutun poate fi făcută doar în locurile de fabricație sau în rețelele de comerț”, susține expertul în politici de sănătate, Ghenadie Țurcanu. El crede că prin aceste acțiuni se țintește și un grup țintă – tinerii, care, de pe o parte sunt atrași de spectacole de teatru, iar pe de altă parte sunt curioși și ușor de influențat.

Dovadă că JTI se promovează activ prin această campanie este și comunicatul trimis către mass-media, inclusiv redacției noastre în care este făcută o incursiune generoasă în tipul de activitate. :„ Japan Tobacco International (JTI) este membră a Grupului Japan Tobacco. JTI comercializează trei dintre cele mai vândute cinci mărci la nivel mondial”, se precizează la finalul comunicatului.

Nici directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu”, Petru Hadârcă și nici directorul Institutului Cultural Român la Chișinău, Valeriu Matei, nu au răspuns la telefon pentru a comenta starea de lucruri. Nici de la oficiul JTI România nu ne-a răspuns nimeni la telefon. Viceministrul Culturii, însă, afirmă că statul dispune de prea puțini bani pentru a promova toate evenimentele culturale.

„Nu știu exact despre ce eveniment vorbiți, va trebui să ne informăm. Adevărul este că noi dispunem de o anumită sursă de bani pentru a susține financiar spectacolele planificate. Nu putem aloca banii pentru evenimente neplanificate. În plus, Teatrul „Mihai Eminescu” este subordonat Ministerul Culturii însă el are dreptul să-și elaboreze repertoriul și programul cultural în mod independent”, a precizat Gheorghe Postică. Viceministrul a recunoscut că promovarea culturii prin intermediul companiilor producătoare de tutun nu este o metodă plauzibilă și nici acceptabilă, însă a promis că se va documenta și va oferi un răspuns.

Legislația actuală cu privire la tutun și articolele din tutun din 2007 prevede prea puține restricții la capitolul publicitate. Această lege, precum și o serie de alte documente urmează a fi modificate. Ministerul Sănătății a elaborat deja un proiect de lege anti-tutun care prevede reguli foarte stricte de comercializare a țigărilor. Aceasta interzice în totalitate publicitatea și orice implicare a companiilor producătoare de articole de tutun în susținerea evenimentelor culturale sau sociale. Proiectul de lege se află acum în dezbateri publice.

Republica Moldova a ratificat, în 2007, Convenția Cadru a OMS privind Controlul Tutunului prin care s-a obligat să elaboreze legi care să protejeze sănătatea publică de efectele fumatului.

Datele oficiale arată că cel puțin 50 la sută dintre bărbați și 20 la sută dintre femei sunt fumători, pe când cheltuielile din sănătate pentru tratarea maladiilor cauzate de fumat ajung anual la 480 de milioane de lei.

 

Articole relaționate:

„Spune DA Legii antitutun”

Argumente privind necesitatea adoptării Legii antitutun 

În Republica Moldova a fost realizat primul studiu care demonstrează cât de toxic este fumul de țigară din localurile unde se fumează mult sau parțial