Redactor: Irina Miron
Numărul plângerilor împotriva doctorilor, scrise de colegii lor sau de către pacienți este în creștere, arată statisticile. Datele Consiliului Medical General din Marea Britanie arată că fenomenul a înregistrat un salt considerabil în ultimii an, iar tot mai mulți bolnavi și doctori sunt dispuși să vorbească deschis despre lipsa de etică a unor medici. Astfel, în anul 2012, Consiliul Medical General a înregistrat 8.109 plângeri, cu 24% mai multe decât un an mai devreme și cu 104% mai multe decât în 2007. Totodată, datele oficiale mai arată că între anii 2007–2012, numărul total de astfel de plângeri a crescut cu 5.014 sau cu 87%, scrie dailymail.co.uk.
În timp ce majoritatea au fost semnate de către pacienți, rudele sau prietenii acestora, un număr destul de mare de reclamații au fost scrise chiar de angajatori sau de colegii doctorilor. Cu toate acestea, potrivit reprezentanților Consiliului General Medical al Marii Britanii, raportat la cei aproximativ 250.000 de doctori din țară, numărul de plângeri înregistrate este totuși mic. În același timp, statisticile arată că 54% din reclamații au vizat cazurile de îngrijiri medicale, precum și comunicarea dintre pacient și medic. În 38% din cazuri, în plângerile scrise de medici era specificat conflictul de interese sau convingerea că colegul lor este implicat în acțiuni criminale. Pacienții cu vârste cuprinse între 46 și 60 de ani au depus cele mai multe reclamații, iar mai predispuse să facă public acest subiect s-au arătat femeile. Pe numele specialiștilor în medicină generală au fost depuse mai multe plângeri, iar doctorii bărbați au fost de două ori mai predispuși să atragă criticile pacienților, decât colegele lor de sex feminin. Mai exact, pe numele doctorilor bărbați au fost înregistrate 22% din reclamații, în timp ce pe numele femeilor-doctorițe, 11%. Totodată, mai multe plângeri au vizat medicii trecuți de 50 de ani, decât cei care au între 30 și 50 de ani.
„Pacienții din Marea Britanie beneficiază totuși în continuare de îngrijiri medicale la standarde înalte, iar doctorii merită în continuare tot respectul și încrederea bolnavilor”, a menționat profesorul Peter Rubin, președintele Consiliului Medical General. „Asemenea reclamații oferă serviciului de sănătate posibilitatea să îmbunătățească lucrurile din sistem”, a adăugat Rubin.
Peter Rubin a mai subliniat că există pacienți care nu știu unde să meargă pentru a-și manifesta nemulțumirea față de atitudinea medicilor sau tratamentul primit. De asta, spune el, este extrem de important ca atunci când decide să scrie o reclamație pe numele unui doctor, pacientul să fie informat pentru a putea merge unde trebuie. „Știu din experiență proprie că mai bine de jumătate din cei care au avut o astfel de problemă în ultimii trei ani, nu au depus nicio reclamație din simplul motiv că nu au încredere în sistem”, a mai și spus Anna Bradley, președintele Organizației „Healthwatch England”, specialiștii căreia de regulă, îi ghidează pe pacienții care vor să depună o reclamație pe numele vreunui doctor.
Articole relaționate:
Cadrele medicale din Marea Britanie ar putea fi urmărite penal pentru indiferență față de pacienți