Autor: Irina Papuc
Au poliță de asigurare medicală, dar când ajung în spital sunt puși la cheltuială. Mai mulți bolnavi de la Spitalul Municipal „Sfântul Arhanghel Mihail” au fost nevoiți să-și procure din banii lor soluția fiziologică. Din spital li s-a spus că aceasta lipsește. Soluția fiziologică este utilizată în perfuzii, iar unii bolnavi au nevoie de două perfuzii pe zi, timp de zece zile.
Maria Olaru (nume schimbat la dorința persoanei) este internată la Spitalul Sfântul Arhanghel Mihail cu pneumonie mai bine de trei zile. Femeia are nevoie zilnic de perfuzii. Deși este asigurată medical, la fel ca și colegii ei de salon, asistenții medicali i-au anunțat că în spital nu mai este soluție fiziologică, iar dacă au nevoie de perfuzii, atunci trebuie să meargă să și-o cumpere.
„Eu nu pot primi acel antibiotic de care am nevoie fără această soluție. Ni s-a spus să facem rost de ea, altfel nu avem cum să ne primim medicamentele. Nu e foarte scumpă și nu e mare avere - 200 de lei, dar sunt asigurată și nu înțeleg de ce trebuie să plătesc în plus pentru servicii pe care statul trebuie să ni le asigure gratuit, prin intermediul acestei polițe”, mai spune Olaru.
Femeia mai are de stat cel puțin o săptămână internată, dar spune că deja se teme de ora când va trebui să i se administreze următoarea perfuzie. Pe lângă faptul că a cumpărat-o din banii ei, unele surori medicale îi administrează medicamentul greșit.
„În această dimineață mi s-a făcut rău de la un antibiotic care de obicei mi se administrează prin infuzie. Dacă se introduce brusc în organism, tensiunea scade repede și apar stări de vomă. Am rugat-o pe sora medicală care a venit să nu mi-l administreze prin injecție, ci prin perfuzie. Mi-a spus să închid gura și a făcut așa cum a știut. Mi-a fost foarte rău după aceea, iar ea a trebuit să stea de veghe lângă mine și să mă stropească cu apă”, spune bolnava, adăugând că din neglijența unor nurse are mâinile rănite.
Se pare că managerul spitalului n-are idee că în spital lipsesc anumite medicamente. „Eu știu că era, nu pot să vă spun dacă este sau nu acum. Sunați la Farmacia spitalului”, ne-a recomandat Mihai Ciobanu, directorul spitalului. Și dacă managerul ne-a spus că această informație poate fi aflată de la farmacie, atunci șefa farmaciei a crezut de cuviință că aceste informații le putem obține numai după ce vom trimite o solicitare oficială. A lăsat să se înțeleagă că a existat o problemă cu aprovizionarea soluției fiziologice, însă a refuzat să mai spună ceva.
„Acum avem soluție, mai multe detalii nu vă pot da. Sunt ocupată. Trimiteți solicitare oficială și vă vom răspunde conform termenilor prevăzuți de lege”, a răspuns echivoc șefa Farmaciei, Adela Bulimaga.
Recent, Compania Națională de Asigurări în Medicină a operat modificări la contractele încheiate cu prestatorii de servicii, adăugând o clauză care se referea la condiționarea pacienților de a achita numite servicii prevăzute de poliță. Atunci CNAM a anunțat că dacă bolnavii vor fi impuși să plătească pentru medicamentele care sunt acoperite de poliță sau vor fi condiționați să achite sume informale, spitalul nu-și va primi banii pentru cazul tratat.
█ Articole relaționate: