Redactor: Viorica Obreja
Toți părinții își fac griji dacă bebelușii lor se dezvoltă normal, adaugă în greutate conform normelor, corespund sau nu deprinderile cu vârsta fragedă. În primul an de viață acești indicatori de dezvoltare a copilului sunt foarte importanți. Ca să-ți fie mai ușor să înțelegi tempoul de creștere al micuțului tău, să știi cum să-l educi corect, noi am adunat cei mai importanți indicatori, pe luni.
Poți evalua dezvoltarea fizică a copilului tău utilizând tabelul de creștere. Acolo este indicată statura medie și greutatea copilului, volumul capului și pieptului, conform diferitor luni de viață ale copilului. Nu trebuie să te agiți, dacă bebelușul tău nu se dezvoltă așa cum prevede calendarul. Aceștia sunt niște indicatori medii. Fiecare copil este unic. Nici noi, adulții, nu suntem la fel. Astfel și copiii noștri se deosebesc. Totuși, dacă te deranjează că bebelușul tău nu-și formează anumite deprinderi, este bine să te adresezi doctorului. Educația și dezvoltarea copiilor de vârstă fragedă trebuie să se petreacă sub observația permanentă a pediatrului.
Tabelul de creștere al copilului, pe luni:
Luna |
Înălțimea bebelușului, cm |
Greutate, kg |
Volumul capului, сm |
Volumul pieptului, сm |
0 |
50–51 |
3,3–3,5 |
34–36 |
32–34 |
1 |
53–54 |
4,1–4,3 |
36,6–37,3 |
36,0–36,3 |
2 |
56–58 |
5–5,3 |
38,4–39 |
38,1–39 |
3 |
59–61 |
6,0–6,3 |
40–40,9 |
40–41,3 |
4 |
62–64 |
6,5–6,9 |
41–41,9 |
41,8–42 |
5 |
64–68 |
7,4–7,8 |
42,2–43,2 |
43–44,3 |
6 |
66–70 |
7,7–8,0 |
43,2–44,2 |
44,3–45,5 |
7 |
68–71 |
8,3–8,9 |
44–44,8 |
45–46,4 |
8 |
70–72 |
8,5–9,5 |
44,3–45,4 |
46–47,2 |
9 |
71–73 |
9,3–9,9 |
45,3–46,3 |
46,7–47,9 |
10 |
72–74 |
9,5–10,4 |
45,6–46,6 |
47–48,3 |
11 |
73–75 |
9,8–10,5 |
46 - 46,9 |
47,7–48,7 |
12 |
74–76 |
10,1–10,7 |
46–47,2 |
47,7–49 |
Educația și dezvoltarea bebelușului în primul an de viață, pe luni
Nou-născutul – dezvoltarea și educația acestuia abia începe. La modul practic el încă nu poate face nimic: nu-și poate schimba poziția corpului, nu poate ține capul în poziție verticală și nu-l poate ridica, stând pe burtică. La această vârstă fragedă sunt dezvoltate doar reflexele înnăscute: clipitul, suptul și înghițitul (dacă treci cu degetul peste buzele copilului, el le pliază sub formă de tub și începe să-l sugă). Un alt reflex înnăscut este prinderea. Dacă îi dai degetul tău copilului, acesta îl va apuca foarte strâns. Reflexele tălpii – dacă veți trece degetele peste talpa bebelușului, copilul își va retrage repede piciorul, etc.
Prima lună. Nou-născutul poate ține capul în poziție verticală preț de câteva secunde. Se străduie să-l ridice când stă pe burtică. Dacă este iritat de un sunet puternic, mișcare bruscă, din reflex va desface mâinile în părți, apoi va încleșta pumnii și-i va strânge la piept (reflexul Moro). Își poate concentra privirea asupra unui obiect static sau asupra unei fețe aplecată de-asupra lui. Din reflex fixează piciorușele.
Luna a doua. O dezvoltare corectă a bebelușului la 2 luni presupune că acesta ridică ușor capul și îl menține în poziție verticală timp de 1-1,5 minute. Își ridică capșorul și pieptul, atunci când stă pe burtică. Întoarce capul spre cel care vorbește. Urmărește obiectele strălucitoare, care se mișcă. Le apucă strâns și le ține. Dezvoltarea bebelușului nu se petrece fără îmbunătățirea mimicii – în această perioadă micuțul zâmbește atunci când îi zâmbești și tu, gângurește.
Luna a treia. Dezvoltarea fizică a bebelușului de trei luni are loc în tempouri rapide. Către cea de-a treia lună, copilul își poate schimba poziția corpului. De exemplu, de pe spate, pe o parte sau invers, deși mișcările nu sunt încă foarte sigure. Ține liber capul în poziție verticală. Stând pe burtă, bebelușul se poate ridica în coate. Se sprijină cu piciorușele de suprafața tare, fiind susținut de subrațe. Își întinde corpul, când e luat în brațe. Urmărește atent obiectele care se mișcă, întinde mâinile după ele, încearcă să le bage-n gură. Adoră când adulții se joacă cu el. În timpul comunicării emoționale micuții își dezvoltă reflexele – zâmbetul, râsul, mișcările. Bebelușul gângurește mai des, întoarce capul în direcția vocilor pe care le recunoaște.
Luna a patra. Copilul ridică căpșorul stând pe spate. Se rostogolește ușor de pe spate pe burtă. De pe burtă, încearcă să se ridice în coate. Stă pe șezute fiind susținut de cineva. Se joacă cu jucăriile atârnate deasupra pătuțului, le ia în mâini, le pipăie. Ce poate face un bebeluș de 4 luni? La această vârstă copilul poate separa jucăriile care-i plac de cele care nu-i plac. Micuțul o recunoaște pe mama și o preferă pe ea în locul altor adulți. Râde zgomotos când cineva îl gâdilă. Este curios să-și privească reflecția sa în oglindă, își zâmbește.
Luna a cincea. Către vârsta de cinci luni micuțul stă bine pe șezute și își ține bine căpșorul. Stă bine în picioare, dacă e susținut de subrațe. Încearcă să se întoarcă de pe burtică pe spate. Ține în mâini mai multă vreme obiectele pe care le apucă. Poate ține sticluța cu o mână sau cu ambele. Înțelege intonația vocii, chiar dacă nu înțelege cuvintele. Deslușește tonalitatea vocii, iar acest lucru poate fi folosit în educația copiilor de vârstă fragedă. Îi place să se joace în timp ce mănâncă. Tot în această perioadă copiii încep să-și dezvolte primele deprinderi de vorbire. Ei pronunță vocale și unele consoane (b,d,l,m). Ei deosebesc oamenii cunoscuți de cei necunoscuți.
Luna a șasea. Micuțul poate sta pe șezute mai multă vreme fără să fie susținut de cineva. Se ridică în picioare, dacă cineva îl ține de mâini sau piept. Încearcă să se târască. Schimbă jucăriile dintr-o mână în alta, flutură cu ele, ridică jucăriile care au căzut, studiază mai mult timp și compară obiectele. Întinde mâinile să-l ia cineva în brațe. Continuă să-și dezvolte deprinderile de vorbire – copilul începe să pronunțe primele silabe „ma-ma”, „ba-ba”, învață consoane noi (v,z,m,n,s,f). Este atent la vorba adulților, reacționează când își aude numele. Uneori copilul își schimbă brusc dispoziția.
Luna a șaptea. Dezvoltarea fizică și psihică la copilul de 7 luni reprezintă un arsenal întreg de deprinderi. Copilul devine foarte mobil. Se ridică pe genunchi și în mâini, se târăște liber, stă bine pe șezute, își apleacă și își îndreaptă corpul. Dacă are de ce se sprijini, se ridică pe genunchi. Dacă e ținut de mâini stă bine în picioare și chiar face pași. Îi place să-și examineze corpul cu ajutorul mâinilor și gurii. Se întinde după reflecția sa în oglindă. Caută cu privirea obiectele despre care îi vorbești. Se dezvoltă foarte activ vorbirea: copilul pronunță și îngână mai multe silabe și sunete. Începe să înțeleagă, după tonul vocii, când îi spui „nu”.
Luna a opta. Micuțul se ridică și se așează singur, ținându-se de marginea pătuțului, încearcă să meargă ținându-se de cineva. Bebelușul caută cu privirea obiectul de care are nevoie și insistă să-l obțină. Încearcă totul la gust. Poate să se joace vreme îndelungată cu jucăriile, le examinează, le lovește una de alta, le aruncă pe jos, etc. Către 8 luni, mimica micuțului devine foarte diversă: pe fața lui se poate observa interes sau mirare. Bebelușul este foarte atașat de părinți, conștient pronunță „mama”, „tata”, se ferește de persoanele străine.
Luna a noua. Copilul se târăște, depășind mici obstacole. Se ridică din orice poziție, încearcă să meargă, sprijinindu-se de ceva sau stă în picioare fără să se sprijine. Îndeplinește mișcări destul de complicate: aranjează cuburile, adună obiectele mici, memorează denumirile de jucării. Arată unde este nasul, gura și alte părți ale corpului mamei, păpușii, ale sale, când se privește în oglindă. Știe cum îl cheamă, îndeplinește cele mai simple rugăminți („dă-mi mâna”, „dă la revedere”, etc.). Imită diverse sunete. Repetă unele acțiuni, dacă e lăudat.
Luna a zecea. Micuțul merge ținându-se de mână sau de cărucior, adoră să se miște, dansează când aude muzică. Îi place să imite acțiunile, gesturile, sunetele altora. Cu plăcere studiază conținutul diferitori cutii, lăzi, etc. Manipulează ușor cu obiectele mici, copilul începe să-și dezvolte abilitățile motorii. Adoră să se bălăcească în apă. Are frică de locurile necunoscute. Începe să pronunțe cele mai simple cuvinte și dă nume monosilabice obiectelor și animalelor.
Luna a unsprezecea. Copilul se ridică ușor, se așează, se apleacă, merge ținându-se de mână. Știe denumirile multor obiecte și arată spre jucăria pe care ai numit-o, spre părțile corpului său, etc. Îndeplinește multe cerințe, înțelege expresia „nu se poate”. Clatină din cap, dacă nu este de-acord. Către luna a 11-a copilul își poate coordona mai sigur mișcările degetelor. El ia mai sigur în mâini obiectele, bate din palme, se joacă cu mingea, face din mână, bea din cană. Copilul de 11 luni folosește propriul jargon, vorbește într-un limbaj inventat și înțeles doar de el, mai pronunță câteva cuvinte în afară de „mama” și „tata”.
Luna a douăsprezecea. Copilul de un an merge, se apropie de tine, dacă-l chemi. Se așează și se ridică fără să fie ajutat de cineva. Dacă îl rogi, îți aduce jucăria, poate deschide ușa. Îi place să urmărească mișcările. Dintre toate jucăriile îi plac piramidele și cuburile. Înțelege aproape tot ce i se spune, recunoaște animalele de pe desene, pronunță 10-15 cuvinte. Știe cum să se folosească de câteva obiecte simple (telefon, ciocan, cană, lingură). Încearcă să participe la îmbrăcare și spălare. Mușcă și mestecă alimente tari. Își arată atașamentul față de părinți, față de jucăriile care îi plac și față de mâncare, poate să refuze lucrurile noi și să devină capricios. În același timp poate arăta că are simțul umorului.
Nu trebuie să uitați că educația și dezvoltarea copilului până la un an este un proces cu multă responsabilitate, în care este important nu doar să ții cont de fapte și indicatori medii de dezvoltare, ci și să-ți simți copilul. La vârsta fragedă, dezvoltarea fizică a copilului se petrece atât de repede, cum nu se va mai întâmpla niciodată. Din acest motiv, educarea corectă a deprinderilor are loc mai ușor. De aceea, bucurați-vă cât mai mult de aceste momente și mai des comparați felul în care se dezvoltă bebelușul de la o săptămâna la alta, decât cu alți copii sau cu diverși indicatori.
Notă:„Alimentaţia ideală pentru copii este laptele matern. Continuaţi să-l alăptați, cât timp e posibil, şi după introducerea complementului alimentar. Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni şi introducerea ulterioară a alimentelor complementare, în paralel continuând alăptarea. Nestle susţine această recomandare.
- See more at: http://e-sanatate.md/News/3861/dezvoltarea-fizica-a-bebelusului-pe-luni#sthash.dT06eJT8.dpuf