Autor: Irina Papuc
Fie că a fost creată artificial sau nu, criza de medicamente din spitale i-a forțat pe oameni să scoată bani din propriul buzunar ca să cumpere medicamente. Deși, autoritățile din sănătate au anunțat de mai multe ori că aceștia își pot recupera banii, păstrând bonul, lucrurile nu sunt chiar așa de simple. Directorii de spitale nu înțeleg ce sumă ar trebui să le returneze pacienților, iar alții în general nu au de gând să restituie vreun bănuț.
Suntem la mijlocul lunii februarie, iar în majoritatea instituțiilor medicale încă lipsesc medicamente. Mai bine de două luni, cei care au avut nenorocul să se îmbolnăvească au plătit pentru propriul tratament tot ce a fost necesar în afară de patul de spital și asta chiar dacă au asigurarea în buzunar. În scurt timp după ce problema s-a discutat pe tonuri ridicate la Guvern, Ministerul Sănătății a recunoscut că există probleme, iar Compania Națională de Asigurări în Medicină a anunțat că directorii de spitale sunt obligați să restituie banii pacienților care vor prezenta și bonul de casă.
În realitate, lucrurile nu stau la fel de bine. Am verificat la mai multe spitale dacă, într-adevăr, pacienților li se restituie banii pe care i-au cheltuit pentru medicamente. Am constatat că, de fapt, există două probleme – unii directori n-au habar de cadrul legal care-i obligă să facă acest lucru, iar a doua – pacienții nu știu să-și ceară drepturile. A doua problemă este salvarea directorilor.
„Le-am spus clar că nu pot să le întorc banii pentru că am datorii de 1 milion de lei”
█ Criza medicamentelor în spitale se adâncește și are substrat politic
„La noi au venit cu bonurile doi pacienți, care au suferit traumatisme. Eu le-am spus clar că nu pot să le întorc banii pentru că am datorii de 1 milion de lei. Și ei au fost înțelegători, așa că ne-am despărțit amiabil”,spune Victor Cebotaru, directorul spitalului raional Anenii-Noi. Cebotaru a mai afirmat că oamenii cred eronat că orice cumpără de la farmacie li se poate restitui.
„Ei s-au dus la farmacie și au cumpărat de toate - și medicamente, și scutece, pastă de dinți și au crezut că noi trebuie să le recuperăm suma întreagă”.
Alții spun că nu există documente oficiale conform cărora instituțiile medicale sunt obligate să restituie banii pacienților. „Nu există documente care să mă oblige să restitui banii. Contractul dintre instituție și CNAM prevede returnarea sumelor de bani unei persoane asigurate, în cazul în care aceasta a suportat cheltuieli din cauza că sistemul nu a depistat-o ca fiind asigurată. Dacă ulterior aceasta ne prezintă polița și ne convinge că este asigurată. Atunci noi returnăm suma achitată în casa spitalului”, spune Alexandru Tuchilă, directorul spitalului raional Strășeni.
„Deocamdată nu a venit niciunul, dar nici n-au ce căuta cu bonul. Dacă vom avea vreo revizie mă vor pune pe mine să întorc toți banii înapoi”, adaugă acesta.
Alți directori sunt în încurcătură totală și declară deschis că speră „să nu ajungă în așa situație”. „Nu-s gata să vă spun acum. Nu ne-am confruntat cu așa situații până acum. Când vom avea, vom suna la CNAM. Vom rezolva cumva și vă asigur că nu în detrimentul pacientului”, ne-a răspuns Ion Gușanu, managerul spitalului raional Leova.
Situație similară la Sângerei. Vasile Malcoci, managerul spitalului raional de aici spune că nici un bolnav nu și-a cerut până acum banii înapoi. „Nu știu care o să fie mecanismul, e problematic din cauza diferențelor de preț. Când ne vom confrunta cu așa situație, vom suna la CNAM și vom încerca să rezolvăm”.
Medicamentele din farmacii, de trei ori mai scumpe
„La noi pacienții n-au solicitat să le fie întorși banii, pentru că noi nu ne-am confruntat cu vreo criză. Instituția și-a gestionat astfel stocurile, încât să ne ajungă. Suntem asigurați cu preparate până la 1 martie. De-acum în acolo nu știu cum vom face, pentru că medicamentele procurate prin contracte de valoare mică sunt de trei ori mai scumpe, decât prețul la licitație. Metoda asta nu mi se pare corectă, întrucât la farmacie medicamentele sunt mai scumpe, decât le procurăm noi. Nu văd mecanisme clare care să ne permită să facem acest lucru”, crede șiMariana Florea, directoarea spitalului din Cimișlia.
La Nisporeni, de asemenea, niciun pacient nu a cerut banii înapoi. Dacă ar face-o, ne asigură directorul instituției, ar primi înapoi doar o parte din bani. „La general vorbind suntem obligați să le întoarcem pacienților banii. N-am avut încă situații ca pacienții să solicite de la noi în baza bonului, dar ar fi o problemă. Unele medicamente procurate prin licitații centralizate costă mai ieftin, iar în farmacii - mai scump. De exemplu fluconazolul poate costa, în funcție de producător, de la 30 la 130 de lei. Și atunci noi nu putem restitui întreaga sumă, ci probabil suma cu care a fost procurat medicamentul respectiv în cadrul licitației”, spune Roman Vasiliu, directorul spitalului din Nisporeni.
La Hâncești, la fel, nimeni nu și-a cerut drepturile, însă managerul de aici spune că este gata să restituie toți banii, conform contractelor încheiate între spital și CNAM. Petru Ciubotaru dă asigurări că instituția va achita pacientului atâta cât acesta a cheltuit, verificând desigur dacă medicamentele din bonul de casă au fost prescrie de către doctor și dacă volumul corespunde cu perioada de internare.
Directorii sunt obligați să restituie sumele integral
Făcând abstracție de dezinformare, documentele în vigoare îi obligă pe directorii de spitale să ramburseze pacienților orice cheltuieli operate de către aceștia pentru servicii medicale pe care CNAM deja le-a asigurat. Astfel, contractul tip între instituțiile medico-sanitare și CNAM, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1636 din 18 decembrie 2002, articolul 5.6. prevede clar că „prestatorul este obligat să restituie pacientului cheltuielile suportate de acesta şi justificate documentar care, fiind incluse în costul serviciilor medicale prestate, au fost achitate de Companie conform prezentului Contract”. Același contract prevede că directorii de spitale sunt obligați să aprovizioneze instituția cu medicamente şi să „asigure existenţa în stoc a produselor farmaceutice necesare”.
Experții în sănătate spun că managerii nu trebuie să interpreteze actele în vigoare după bunul plac și că acestea, de fapt, au o formulare concretă, fără echivoc – pacienții trebuie să-și primească banii în volum deplin. „Cadru normativ existent pentru ca pacienții să-și recupereze banii există. Unii deputați au greșit atunci când au anunțat că legea nu permite acest lucru. Pacienții trebuie să-și primească banii integral, indiferent dacă medicamentul cumpărat din farmacie este de trei ori mai scump. Este suma plătită de bolnav, care trebuie să-i fie restituită. Mai mult, în cadrul oricărui control financiar, aceștia vor putea justifica cheltuielile, întrucât toate ordinele și regulamentele sunt publicate în Monitorul Oficial”, spune Ghenadie Țurcanu, expert la Centrul PAS. În aceste condiții, directorii de spitale vor fi tentați să ascundă pacienților că au dreptul de ași recupera banii, pentru a nu suporta cheltuieli în plus. Cel mai mult au avut de câștigat farmaciile din cadrul spitalelor, care au devenit unica salvare pentru pacienții în căutare de pastile.
█ Articole relaționate: