Autor: Sorina Bujarov

Datorită Sistemului Informațional Integrat în Sănătate (SIIS) o vizită la specialiștii de la policlinică poate decurge mult mai repede, decât are loc acum. Asta pentru că softul, creat și implementat de Platforma E-Sanatate.MD, prevede funcționalități unice, menite să simplifice la maxim activitatea cadrelor medicale. Mai mult, sistemul a fost gândit în așa fel încât medicii să poată programa pacienții în funcție de starea lor de sănătate. Dacă pacientul are o problemă de sănătate urgentă, acesta va fi consultat în primul rând.

„Actul medical nu poate fi încadrat în anumite limite fixe și rigide, dar în același timp nu poate fi nelimitat în timp. Un sistem informațional trebuie să gestioneze în egală măsură durata vizitei, astfel încât să fie centrat pe pacient și să nu fie limitat în acțiuni medicale, dar și să ierarhizeze vizitele după starea de sănătate a pacienților. Avem aceste funcționalități în sistemul informațional”, afirmă Andrei Mecineanu, directorul Platformei E-Sănătate.MD.

Indiferent de cum se face programarea la doctor, online de către pacient, la registratură sau la asistenta medicului, în sistem programările se vor introduce în funcție de tipul vizitei și de gradul de prioritate a acesteia. De altfel, pentru medicina primară și medicii specialiști în SIIS sunt prevăzute trei tipuri de vizită – de profilaxie, pe motiv de boală și în legătură cu sarcina. În funcție de motivul pentru care un pacient ajunge la doctor, sistemul generează formulare separate, unde sunt incluse datele medicale. În privința nivelului de prioritare, în sistem vizitele sunt structurate în felul următor –urgentă, gravă, medie și normală. Astfel, atunci când pacientul va solicita o programare la medicul de familie sau la un doctor de specialitate, personalul de la registratură vor introduce în sistem tipul vizitei și nivelul de prioritate a acesteia, plus tipul plății și o mică descriere a stării de sănătate a pacientului. Acest lucru facilitează enorm munca doctorilor, care nu vor mai fi nevoiți să piardă timp adresându-i pacientului diverse întrebări în timpul vizitei. În programări acesta va vedea singur atât tipul vizitei, nivelul de prioritate a acesteia, simptomele sau alte informații despre pacient,  înainte ca el să ajungă în cabinetul său.

 █ Ce poate face fiecare lucrător medical în parte, în Sistemul Informațional Integrat în Sănătate (SIIS) 

Categoria „urgent” (culoarea roșie) cuprinde afecțiunile care amenință viața, care necesită o intervenție medicală de urgență. La categoria „grav” (culoarea galben) pot fi incluși pacienții cu afecțiuni grave, care pot genera complicații grave, în cazul în care nu se intervine medical în cel mai scurt timp. La categoria „mediu” (culoarea albastră) pot fi incluși pacienții cu afecțiuni sau probleme de sănătate care nu-i amenință viața, dar care totuși are nevoie de îngrijire medicală, pentru a preveni complicațiile, iar nivelul „normal” (culoarea verde)  presupune afecțiunile ușoare, moderate.

Un alt lucru important este că pacienții în stare de urgență pot fi programați la doctor, indiferent dacă la același specialist este programat un alt pacient. Softul permite suprapunerea a două programări, dacă starea de sănătate a unuia dintre pacienți condiționează acest lucru. Vom preciza totuși că softul nu va constrânge lucrătorii medicali în niciun fel, aceștia având libertatea să decidă singuri cum să-și gestioneze programările.

  În premieră, în Moldova este lansat Sistemul Informațional Integrat în Sănătate. Din această toamnă, instituțiile medicale vor putea fi gestionate în regim online

„Acestea nu sunt simple funcționalități, dar aplicații bazate pe practica și recomandările existente la nivel european. Astfel, aplicăm o clasificare a vizitelor în funcție de necesitățile pacientului reieșind din starea de sănătate a acestora. Mai mult, le oferim într-un format interactiv, prin aplicarea unui sistem de culori, de exemplu roșu are prioritate. În consecință, programarea pacienților în funcție de nivelul de prioritate a vizitei și tipul consultației în funcție de durată devine un exercițiu foarte eficace, condiție importantă în managementul instituției”, susține directorul Platformei E-Sănătate.MD.  

Astfel, SIIS oferă toate instrumentele necesare ca lucrătorii medicali să poată structura vizitele pacienților în funcție de mai multe aspecte, care sunt și cele mai importante. Dacă astăzi vizitele pacienților sunt structurate doar în funcție de timpul solicitării, în SIIS cadrele medicale au posibilitatea să structureze programările și în funcție de starea de sănătate a pacientului. Acest lucru este benefic atât pentru pacienți, care vor fi mulțumiți că au beneficiat de asistență medicală la timp, dar și pentru medici, care astfel vor evita situațiile de tergiversare a intervențiilor medicale.  

 

  Articole relaționate: 

Ce schimbări aduce Sistemul Informațional Integrat în Sănătate în activitatea instituțiilor medicale din țară 

Beneficiile sistemelor el

Vizitele pacienților la doctor, clasificate în SIIS în funcție de problema de sănătate