Autor: Irina Papuc

În Republica Moldova promovarea medicamentelor este lăsată la limita bunului simț. O lege sau un document care să stabilească reguli stricte nu există, așa că doctorii au intrat benevol într-o schemă murdară, transformându-se din doctori în comercianți pentru care nu mai contează nimic în afară de bani. Acest lucru ar putea fi stopat în curând.

În Moldova nu există cineva care să verifice prin ce căi companiile farmaceutice își promovează medicamentele. Deși la noi se discută mai puțin despre acest lucru, doctorii sunt „punțile” prin care pastile mai noi și mai scumpe ajung să fie prescrise pacienților, disperați să se însănătoșească. Cât de mult este infectat sistemul de interesul firmelor producătoare nu spune nimeni, întrucât nu a constituit niciodată un interes pentru autorități. În timp ce statele europene au formate de ani buni reguli pentru această piață, iar în altele precum România se bate alarma deja de câțiva ani, în Moldova abia acum se propune modificarea legislației, ce-i drept cu completări vagi.

Astfel, noua Lege a Medicamentului, propusă pentru dezbateri publice de către Ministerul Sănătății, prevede anumite limitări la capitolul „publicitatea medicamentelor”. Responsabilii își propun ca pentru prima dată prin lege să se interzică oferirea cadourilor sau bunurilor pecuniare doctorilor pentru promovarea medicamentelor. Aceasta ar însemna că se interzic cadourile scumpe și banii. Totuși rămâne o portiță deschisă pentru ilegalități - cele care au „preț” simbolic sau sunt relevante pentru practica medicală pot fi oferite în continuare cadrelor medicale. Mai mult, ar putea fi permisă în continuare finanțarea evenimentelor medicale care, se știe deja, sunt caracterizate de mult lux, fițe, mâncare și băuturi, inclusiv alcoolice. Mai mult, pedepse pentru cei care vor încălca legea nu există, nici pentru doctori, nici pentru companiile farmaceutice.

Acum un an Ministerul Sănătății crease un grup de lucru care să analizeze schimbarea legislației și introducerea unui cod de etică în promovarea medicamentelor, ceea ce nu s-a mai făcut până acum. Un consultant care acceptat atunci să vorbească sub protecția anonimatului ne-a spus că doctorii cer bani, produse casnice și de bucătărie, precum veioze, mixere pentru că le promovează medicamentele. „Le dădeam și cartele telefonice pentru reîncărcarea contului. Alți doctori nu erau interesați să colaboreze cu noi pentru că aveau deja anchete speciale chiar pe masa de lucru. Este necesar să completezi câte medicamente ai prescris timp de o lună, iar o singură cutie vândută poate fi recompensată cu aproximativ  zece lei”, a mai spus acesta.

Un sondaj efectuat pe un grup de farmacişti arată că nu există scrupule şi nici interes prea mare pentru pacienţi atunci când banii intră în joc. Primul sondaj de acest fel a fost realizat în Moldova acum doi ani de către magistrul în bioetică și lector universitar de la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Victoria Federiuc. Datele colectate de ea au arătat că mai mult de jumătate dintre farmacişti conlucrează cu companiile farmaceutice în promovarea anumitor produse. Aceştia au şi spus în ce mod colaborează. Astfel, 20 la sută dintre cei chestionaţi au spus că încearcă să convingă bolnavii că anumite preparate sunt mai bune decât cele prescrise de medic sau solicitate de el, iar 26 la sută au spus că le aranjează într-un loc vizibil în farmacie.

În schimb, 29 la sută au răspuns că primesc cartele telefonice de reîncărcare, 18 la sută - că primesc bani, 14,8 la sută au precizat că primesc în schimb produse farmaceutice şi alimentare, iar 11 la sută au primit vouchere pentru procurarea obiectelor de uz casnic.

În acelaşi timp, 9 la sută au spus că au primit frecvent bani pentru faptul că colectau prescripţiile medicale emise de doctori sau alte informaţii importante. 63 la sută au menționat că se întâmplă foarte des să depisteze erori în prescripțiile medicale.  În aceste condiţii, 46 la sută au precizat că nu intervin în niciun fel şi că eliberează medicamentele prescrise pentru a evita un conflict cu medicul.

  Medicamentele „clonate”, scoase din joc de pe piața Moldovei 

PR negru există

Și unele companii farmaceutice din Moldova au recunoscut că la noi se practică PR-ul negru, iar în astfel de condiții nu este ușor să te menții pe piață. „Noi optăm pentru o relație transparentă dintre companiile farmaceutice și doctori. Acum însă ele nu se respectă. Multe medicamente nu sunt prescrise pentru indicațiile clinice, la bază stau alte interese. Unii medici nu ne înțeleg și ne întreabă direct care ar fi interesul lor să prescrie un anumit preparat”, afirma anterior Elena Armașu, director al reprezentanței Bayer în Moldova.

„Fie că este vorba despre reparații în spital, bani în plic pentru numărul de prescripții scrise sau procurarea unor lucruri personale, oricum este urât. Noi pledăm pentru o claritate pe piață, astfel cum există în statele europene. Trebuie să fie o regulă și în Moldova, iar interesul suprem totuși să țină de pacient și de indicațiile clinice ale unui preparat”.

Și alți reprezentanți ai unor companii farmaceutice ne-au spus că banii în plic pentru duzina de preparate prescrise a devenit o regulă. „Suntem îngrijorați de această situație, dar nu ne este greu să ne menținem pentru că de 15 de când suntem pe piață ducem o politică corectă. Este important să nu cumperi decizia actului medical. Doctorul trebuie să decidă după prezentarea studiilor clinice a preparatului care demonstrează eficacitatea lui. Din păcate ne ajung degetele de la o mână ca să numărăm companiile care țin cont de etică atunci când vorbim de promovare”, spune directorul reprezentanței Berlin Chemie în Moldova, Ion Ciubotaru.

 

█  Articole relaționate:

Piața farmaceutică, afacerea unde nu e loc de etică. „Unii doctori ne cereau veioze sau chiar mixere” 

Moldova, jungla în care companiile farmaceutice își promovează medicamentele cum pot. „Unii medici nu ne înțeleg și ne întreabă direct care ar fi interesul lor să prescrie un anumit preparat”