Autor: Irina Papuc

Toți doctorii din Republica Moldova vor fi angajați în sistemul sănătății, numai după ce vor trece printr-un concurs. Decizia este a Ministerului Sănătății care a întocmit și publicat un regulament după care se vor organiza testările. Deși se dorește transparență, noul document ar putea îngloda puternic procesul de angajare în special în spitalele raionale.

Doctorii din Republica Moldova vor obține un loc de muncă, numai dacă vor trece prin concurs. Regulile sunt stabilite de către Ministerul Sănătății. Documentul prevede că orice loc vacant, fie dintr-un spital sau Oficiu al Medicilor de Familie poate fi ocupat, numai după organizarea unui concurs.

În primul rând, candidatul trebuie să respecte câteva reguli generale – trebuie să nu sufere de probleme de sănătate, să cunoască limba română la perfecție, scris și citit, să nu dețină antecedente penale și desigur să poată prezenta certificate și diplome care atestă capacitățile profesionale.

CV-urile și paginile web, o mare dilemă

Dacă nu există niciun impediment la această etapă, direcția de resurse umane din instituția medicală care a anunțat locul vacant va organiza concursul. Anunțul despre funcția vacantă, dar și despre organizarea acestuia trebuie să fie plasat cu 20 de zile înainte pe site-ul Ministerului Sănătății, a administrației publice locale care e fondator al instituției medicale, dar și pe site-ul oficial al instituției. E greu de evaluat cât de mult va fi respectată această regulă, având în vedere că nici măcar instituțiile republicane și agențiile de stat în domeniul Sănătății nu au informații actualizate pe paginile web, de multe ori informația nu este relevantă, iar în cazul multor instituții paginile web nici măcar nu funcționează.

Următoarea etapă este înscrierea candidaților. Aceștia vor trebui să pregătească pentru dosar actele care confirmă studiile medicale, certificate privind starea sănătății, precum și un CV și două referințe de la foștii angajatori.

Ulterior, se va forma comisia care va evalua candidatul și comisia pentru contestare.  Conform regulamentului Ministerului Sănătății comisia de evaluare trebuie să fie formată din cel puțin trei membri și cel mult șapte. Dacă dosarul nu corespunde, secretarul comisiei va publica iarăși pe pagina web, informația precum că candidatul a fost respins sau admis. Cei admiși vor fi invitați la interviu.

Doctorii, testați la comunicare și motivație 

Membrii comisiei ar urma să evalueze „abilităţile de comunicare; abilităţile și cunoștințele impuse de funcţie; capacitatea de analiză şi sinteză; motivaţia candidatului; comportamentul în situaţiile de criză”. Pentru șefii de secții se va cere suplimentar cunoștințe de management. Voturile membrilor comisiei se vor calcula într-un „centralizator nominal”, document unde sunt trecute numele persoanelor participante la concurs, punctajul acumulat și semnăturile membrilor comisiei.

Prevederile acestui regulament sunt obligatorii pentru instituțiile medicale publice, nu și cele private. Totodată, regulile nu se vor aplica tinerilor specialiști care vor fi în continuare repartizați de către Ministerul Sănătății. 

Amintim că acum un Ministerul Sănătății propunea teste-grilă pentru toți doctorii care urmau să se angajeze, însă documentul a fost retras, după numeroase critici. Acum, nici regulamentele care prevăd organizarea concursurilor pentru ocuparea funcției de director, nu sunt bine reglementate, situație ce generează numeroase probleme și numirea unor manageri mai puțin competenți. Procedura după care se conduce acum Ministerul Sănătății lasă loc de influențe politice.

 

 Articole relaționate:

Ministerul Sănătății a retras