Autor: Natalia Nicoreanu
Ministerul Sănătății a luat apă în gură. Autoritatea în sănătate evită să dea un răspuns cu privire la sistemul informațional pentru medicina primară, implementat în centrele medicilor de familie din țară. După ce șeful Direcției Juridice a Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal a declarat că softul ar fi ilegal și trebuia suspendat imediat după lansare, pentru că nu a notificat instituția pe care o reprezintă, am expediat o solicitare Ministerului Sănătății pentru a afla cum stau de fapt, lucrurile. La aproape o lună după ce am trimis scrisoarea nu am primit niciun răspuns.
Pe 14 iunie, Sănătate INFO vă prezenta un material despre cel mai costisitor soft implementat în centrele medicilor de familie din țară. Sistemul informațional „Asistența Medicală Primară” (SIA AMP), pentru care s-a cheltuit din bugetul de stat un milion de euro, ar fi neconform și nu poate funcționa în continuare. Este afirmația responsabililor din cadrul Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP). Nicolae Lungu, șeful Direcției Juridice ne-a declarat atunci că Ministerul Sănătății nu a notificat și nici nu și-a adaptat la prevederile legii acest sistem informațional pe care îl dezvoltă centralizat la nivel național.
„SIA AMP nu este notificat la Centru. Ar fi foarte util ca în momentul în care veți face o analiză a ce înseamnă un sistem informațional automatizat cum ar fi acest SIA AMP, trageți cu coada ochiului în art.16 a Legii cu privire la registre și veți vedea cât este de legal acest sistem. După părerea mea este ilegal acest soft. Potrivit legii cu privire la registre, acel SIA AMP nu este reglementat, nu are o concepție, nu are un regulament. În opinia mea, acea concepția și acel regulament trebuie să fie aprobat de Guvern, deoarece este un sistem informațional automatizat, cu aplicabilitate generală pe teritoriul Republicii Moldova și vizează o mare parte dintre cetățenii acestui stat. După ce este reglementat, doar după aceea el poate fi pus în aplicare. Acest soft acum poate fi suspendat. Nu au notificat Centrul și nu au primit autorizație”, declara pentru Sănătate INFO Nicolae Lungu la începutul lunii iunie.
Funcționarul nu a putut explica de ce, timp de un an și jumătate, de când acest soft a fost lansat de către ministrul Sănătății din acea vreme, continuă să fie implementat în instituțiile medicale din țară și nu a fost suspendat, așa cum prevede legea privind datele cu caracter personal. „Că nu am aplicat măsura coercitivă asta este o situație care mă depășește. Atunci trebuia de intervenit în forță, prin suspendarea funcționării softului pe o durată de 30 de zile, timp în care urmau să fie înlăturate toate neregulile. Nu știu de ce nu s-a intervenit. Eu sunt șeful Direcției juridice, nu sunt conducătorul Centrului și nici nu sunt șeful unității de control. Ministerul Sănătății nu-și onorează obligațiile. Trebuie și dvs. să înțelegeți că noi putem depista astfel de nereguli ori în cadrul unui control efectuat, sau la plângerea subiectului/pacientului. Altfel este cam imposibil...”, s-a justificat Lungu.
După aceste afirmații am trimis o solicitare oficială Ministerului Sănătății prin care întrebam dacă autoritatea în Sănătate a notificat Centrul și a primit autorizație de funcționare, după cum o solicită CNPDCP. La aproape o lună de la expedierea scrisorii, instituția evită să ne ofere un răspuns la acest subiect, invocând diverse motive.
Vom preciza că în prima perioadă de timp, serviciul de presă al instituției motiva că responsabilul de E-Transformare s-ar afla într-o deplasare și că nu are cine ne răspunde la întrebări. După 15 zile de așteptare, am reușit să-l găsim la telefon pe șeful serviciului Sergiu Ungureanu, care ne-a direcționat spre centrul de presă, motivând că nu poate să ne răspundă direct la întrebări. Totodată, Ungureanu a lăsat să se înțeleagă că nu știa absolut nimic despre solicitarea pe care am expediat-o, spunând că în adresa lui nu a venit nicio scrisoare. Funcționarul ne-a asigurat că va discuta cu serviciul de presă și ne va răspunde la întrebări. Au trecut de atunci alte 12 zile fără vreo reacție.
Precizăm că în articolul 16 al Legii privind accesul la informație se spune că termenele pentru satisfacerea cererilor este de 15 zile lucrătoare, iar în cazul în care informația solicitată este una complexă și mai este nevoie de timp, atunci instituția poate prelungi emiterea răspunsului cu încă cinci zile. Ambele termene au fost depășite.
Sistemul Informațional Automatizat „Asistența Medicală Primară” a fost lansat cu mare fast acum un an și jumătate, înaintea alegerilor parlamentare din toamna anului 2014. Sistemul informațional, care se voia a fi cel mai performant implementat vreodată în instituțiile medicale primare din Moldova, a șchiopătat de la bun început.
Amintim că fiind în funcția de proaspăt ministru al Sănătății, Ruxanda Glavan a promis că vor fi sancționați toți cei care nu au asigurat buna funcționare a softului. Mai mult, Glavan a declarat că va acționa în judecată compania care a creat sistemul informațional. „Fără dovezi clare că sistemul funcționează bine nu voi semna niciun document. Nu mă interesează că s-au plătit pentru el mai multe milioane de lei. Vom acționa în judecată compania și le vom cere să returneze banii, iar de implementarea lui să se ocupe alt furnizor, în termeni reali. Există o strategie e-Sănătate, de care au fost responsabili cei de la Direcția e-Transformare. Documentul se află acum la etapa de finalizare, cu mare regret oamenii de aici nu și-au făcut meseria așa cum trebuie, iar pentru asta vă asigur să vor fi sancționați, în conformitate cu gradele de competență”, a declarat ministrul, pe 30 septembrie 2015, în cadrul unei întrevederi la care au participat mai mulți doctori.
Nu se știe care este motivul, dar șeful Serviciului E-Transformare din cadrul Ministerului Sănătății a plecat din funcție în luna februarie a acestui an. La începutul lunii martie, fotoliul lui Alexandru Roșioru a fost ocupat de Sergiu Ungureanu.
█ Articole relaționate: