Autor: Elena Cioina
Săptămâna trecută scriam despre felul în care unul dintre cei mai mari producători de țigări din lume, JTI, se promovează în Republica Moldova prin intermediul unei instituții centrale a statului. Numele companiei apare într-un comunicat de presă plasat pe pagina web a Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și se referă la susținerea financiară a unui program de burse europene pentru jurnaliștii din Moldova. Deși legătura e una indirectă, pentru că programul e lansat de o fundație din România și o organizație neguvernamentală din Moldova, Legea privind controlul tutunului interzice autorităților centrale ale statului orice fel de parteneriat cu industria tutunului.
Redacția Sănătate INFO a primit un răspuns de la responsabilii Ministerului de Externe din care se înțelege că aceasta nu-și asumă greșeala. În el scrie că autoritatea nu a încălcat niciun articol din Legea Antitutun și că menționarea numelui companiei în comunicatul plasat pe 7 septembrie este făcută „în contextul unei incursiuni în istoria programului de burse” și că singurul parteneriat pe care-l are Ministerul de Externe este cu Fundația „Euromonitor pentru Excelență” din România și cu Centrul Național de Comunicare din Moldova, care la rândul lor colaborează, în acest program, cu industria tutunului. Ministerul de Externe precizează că a agreat acest program, pornind de la premisa că obiectivele celor două organizații se pliază necesităților atât mass-mediei din Moldova, cât și ale Ministerului de Externe privind sporirea nivelului de profesionalism a jurnaliștilor locali în domeniul reflectării subiectelor privind integrarea europeană a țării.
„În comunicatul de presă din 7 septembrie 2016, la care faceți referire în solicitarea dumneavoastră, este indicat un parteneriat între MAEIE, Fundația „Euromonitor pentru Excelență” din România și AO „Centrul Național de Comunicare” (CNC) din Republica Moldova, organizatorul local al programului. Singura mențiune a unei companii private, prezentă în comunicatul de presă vizat, a fost făcută în contextul unei incursiuni în istoricul acestui program lansat, încă în 1990, cu sprijinul Guvernului SUA, apoi relansat într-un format nou de Burse Europene pentru Jurnalişti, în 2007. Imediat după acest istoric, este indicată organizația responsabilă de implementarea programului în Republica Moldova - „Centrul Național de Comunicare”. Concomitent, ne exprimăm convingerea că toate aspectele cuprinse în program se înscriu perfect în câmpul legal al Republicii Moldova, fiind în strictă conformitate cu legislația în vigoare”, scrie în răspunsul remis de MAEIE.
Ministerul de Externe mai precizează că nu are semnate parteneriate cu companii de tutun din țară ori din străinătate și că pentru ediția de anul trecut a programului de burse s-a lucrat după același model, anunțul despre lansare fiind făcută înainte de intrarea în vigoare a noii legi antitutun. Mai mult, parteneriatul cu Fundația Euromonitor pentru Excelență și CNC nu are implicații financiare, precizează Ministerul de Externe.
Am solicitat opinia unui jurist în ceea ce privește parteneriatul în care s-a pomenit Ministerul de Externe, chiar dacă nu există un acord scris cu industria tutunului. Ion Dodon consideră că instituția a admis totuși încălcarea articolului 28 din legea antitutun.
„Am constatat că totuși este o încălcare la legea antitutun, pentru că art. 28 se referă anume la astfel de situații, care interzic oricărei autorități publice, în cazul dat ministerului de externe, să colaboreze, să promoveze parteneriate cu industria tutunului. E clar la mintea cucoșului că ar fi o încălcare vădită, dacă s-ar încheia un parteneriat în formă scrisă. Aici e vorba până la urmă, dacă vreți, de un parteneriat nescris, dar oricum e un parteneriat. Și este vorba de acceptarea și promovarea unui asemenea parteneriat. Ideea este că atunci când citești acest mesaj înțelegi că Ministerul de Externe acceptă și promovează parteneriatul pe care-l are industria tutunului cu alte instituții”, a precizat juristul Ion Dodon.
Acesta consideră că Ministerul de Externe a răspuns astfel, deoarece nu consideră acest parteneriat strigător la cer și cumva încearcă să iasă din situația deloc favorabilă pentru imaginea și angajamentele pe care și le-a asumat, inclusiv în cadrul secretariatului Convenției-cadru privind controlul tutunului.
„Ei încearcă cumva să iasă din situație. Acum nu știu ce ar putea să facă. E important pe viitor să se abțină de la asemenea parteneriate, chiar și nescrise”, a precizat Ion Dodon.
La rândul lor, reprezentanții Centrului Național de Comunicare susțin că au lansat acest parteneriat pornind de la convingerea că obiectivele strategice ale programului sunt în deplină concordanţă cu obiectivele CNC în materie de comunicare în domeniul integrării europene și cu obiectivele de euro-integrare ale Republicii Moldova.
„Pentru noi prioritar a fost faptul că acest program contribuie la profesionalizarea jurnaliștilor pe domeniul integrării europene și le oferă șansa de a interacționa direct cu instituțiile oficiale și cu mass-media din UE. Niciunul dinte finanţatorii programului nu a solicitat sub nicio formă, nici în anul curent și nici în 2015, promovarea în cadrul evenimentului a industriei pe care o reprezintă, a domeniului său de activitate sau a vreunui produs ce rezultă din aceasta”, scrie în comunicatul remis de CNC redacției noastre.
Reprezentanții ei ne-au dat asigurări că la trainingul din 2015 cursurile s-au focusat exclusiv pe subiectele anunțate în program și că acestea au vizat instituțiile Uniunii Europene și relațiile Moldovei cu comunitatea europeană. În 2016 va fi la fel, a precizat pentru Sănătate INFO președintele CNC, Sorina Ștefârță.
„Ca să vă convingeți, vă invităm să îl delegaţi pe unul dintre reporterii Sănătate INFO în calitate de bursier la ediția de anul curent”, a adăugat președintele CNC.
Vom aminti că în cadrul programului de burse europene de anul trecut au fost instruiți cinci jurnaliști din Republica Moldova, printre care de la PRIME TV, PRO TV, Unimedia, Canal Regional și Timpul.
Promovarea și susținerea jurnaliștilor în diverse proiecte este o tactică aplicată de industria tutunului în toată lumea. Moldova, nu este o excepţie, mai ales că suntem una dintre țările sărace ale Europei și respectiv vulnerabile în fața giganților care produc țigări. Există sute de exemple când industria tutunului a finanțat rețele întregi de jurnaliști care îi împărtășesc poziția și au acceptat să facă propagandă în favoarea lor. Nu afirmăm că scopul JTI în cadrul burselor europene este același și că jurnaliștii instruiți și-ar fi luat astfel de angajamente, cert este că industria își face astfel imagine printr-o metodă interzisă de legislație.
O analiză elementară a presei din Republica Moldova privind abordarea tematicii atitutun arată că cea mai mare parte a ei a relatat în favoarea intereselor industriei tutunului, mai mult decât în favoarea măsurilor de protecție a sănătății publice prevăzute de Legea privind controlul tutunului. Acest lucru te duce la gândul că interesul producătorilor de țigări este să-și promoveze produsele sub orice formă și cu orice preț.
█ Articole relaționate: