Autor: Irina Papuc
Camera Americană de Comerț și Industrie din Moldova cere autorităților din Sănătate să modifice spotul video în care oamenii sunt îndemnați să opteze pentru medicamente mai ieftine.
Nemulțumirea a fost generată de faptul că în spot oamenii sunt îndemnați să ceară din farmacii medicamente mai ieftine, întrucât nu contează denumirea preparatului, ci substanța lui activă care exercită acțiunea de bază asupra organismului. Amcham a obiectat că preparatele originale și cele generice totuși se deosebesc și nu doar prin preț, care este unul mult mai mare în comparație cu unul generic, ci și prin faptul că ar avea eficacitate terapeutică diferită.
O altă obiecție este că autoritățile au neglijat aspectul privind țara producătoare, un argument care de altfel nu întotdeauna corespunde realității. „Acest aspect este important, deoarece reglementările în materie de autorizare și verificare a calității medicamentelor, precum și standardele de inspecție pentru verificarea bunelor practici de fabricație a medicamentelor implementate de producător variază în dependență de țară”, susține Mila Malairău, directorul Amcham în scrisoarea sa.
Așadar, organizația insistă ca autoritățile să vorbească în campania lor despre medicamente originale și generice și chiar amintește de o Hotărâre de Guvern prin care a fost stabilit plafonul maxim al prețului pe care îl poate stabili o companie care produce generice. Organizația, care îi are ca membri pe mai mulți giganți ai farmaceuticii – Sanofi, Novo Nordisk, GlaxoSmithKline, Berlin-Chemie/Menarini, Bayer, Roche sau Takeda Pharmaceutical, încearcă să prezică o dispariție simțitoare a medicamentelor originale pe piața din Republica Moldova.
Declarată „îngrijorată” de utilitatea banilor publici, organizația a cerut autorităților să editeze spotul publicitar. Scrisoarea urmează să o primească și președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, dar și fostul director al CNAM, Mircea Buga, care a fost, de altfel, lăudat chiar de Amcham în 2013 pentru felul cum se realizează includerea medicamentelor în lista celor compensate.
Deși Amcham insistă că medicamentele originale ar putea dispărea de pe piață, adevărul este că Moldova și-a modificat legislația pentru a proteja datele intelectuale ale marilor producători de medicamente pe un termen de opt ani. Aceasta înseamnă că producătorii de generice nu vor avea dreptul să reproducă originalul pe un termen de la cinci până la opt ani, pentru că nu vor avea voie să facă trimitere la studiile clinice ale acestora. Astfel, în această perioadă în Moldova un medicament original va fi vândut fără ca un generic să poată fi înregistrat pe piață.
Este important de menționat că un medicament generic conține aceeași substanță activă, doar că este mai ieftin din cauza faptului că producătorul nu este obligat să mai repete aceleași studii clinice pe care le-a făcut compania care a dezvoltat originalul. De regulă, medicamentele originale se numesc cele de „brand”. La nivel mondial statele se confruntă cu o adevărată provocare – argumentarea economică din spatele formării prețurilor exorbitante.
José Antonio Bastos, șeful organizației „Medici fără Frontiere” din Spania a făcut anterior o declarație publică prin care milita pentru lărgirea spectrului de medicamente generice în țările în curs de dezvoltare. „Marile companii farmaceutice fac cercetări doar pentru a-și mări profitul, iar acest ar trebui să ne îngrijoreze. În ultimii zece ani ne-am luptat pentru utilizarea pe scară largă a medicamentelor generice și pentru recunoașterea internațională a acestora, deoarece doar așa vom spori accesul țărilor în curs de dezvoltare la tratament mai ieftin. Deși, mi-e frică că pierdem această luptă”, a declarat el.
CNAM nu a venit cu o reacție încă. Acestea sunt spoturile video: