Autor: Irina Papuc
După ce am scris ieri că Ministerul Sănătății a eliminat de pe contul său de Youtube spotul publicitar „Aceeași substanță activă: de ce să achiți mai mult”, astăzi CNAM a reacționat. Compania vrea ca oamenii să știe că ea nu a renunțat la spot și că acesta se regăsește în continuare pe pagina sa de Youtube. Ce-i drept, până acum doar 13 persoane au vizualizat spotul în limba rusă și 58 – în limba română. CNAM mai insistă să spunem că CCA a recomandat tuturor radiodifuzorilor să promoveze spotul, însă și aici există un mic detaliu – nicio televiziune nu poate fi obligată să-l ruleze.
Așadar, campania inițiată cu scopul de a învăța oamenii să ceară medicamente după denumirea substanței active, nu de marcă a pornit în luna noiembrie și era planificată să dureze până în luna martie a anului viitor. CNAM ne-a răspuns astăzi la o solicitare, în care ne informează că pentru spot și materialele informative tipărite au fost cheltuiți 130.000 de lei. Cum este asigurată vizibilitatea acestui spot este, cel mai probabil, imposibil să fie cuantificat.
Dorina Curnic, specialist în cadrul CCA, ne-a comunicat că instituția a expediat cu adevărat o recomandare pentru toți radiodifuzorii ca să includă în grila lor acest spot. Realitatea este că mai departe nimeni nu verifică la câți oameni ajunge informația. „Noi emitem doar o recomandare și nu putem obliga niciun radiodifuzor să publice un spot social. Legea nu ne permite să-i obligăm. Știu că au existat probleme cu acest spot, dar el ar trebui să ruleze, pentru că o recomandare în acest sens există”, a menționat Curnic.
De asemenea, CNAM ne asigură că spotul rulează și pe ecranele aflate în instituțiile medico-sanitare publice, însă nu este indicat numărul spitalelor care dispun de ecrane cu sunetul inclus. Restul materialelor informaționale tipărite ar urma să ajungă la medici și farmaciști.
„Agenţiile teritoriale ale CNAM organizează întruniri informative cu populaţia, lucrătorii medicali şi farmaciştii, în cadrul cărora sunt promovate mesajele campaniei şi distribuite materiale informaţionale în acest scop”, mai susține CNAM în răspunsul său trimis redacției.
Deși CNAM a reacționat, Ministerul Sănătății nu a venit până la ora redactării articolului cu explicații și nici nu a remediat problema. De fapt, a trișat. În comunicatul Ministerului Sănătății de pe 18 noiembrie 2016 au fost schimbate linkurile care duc acum la spoturile sociale de pe contul CNAM și nu cum era inițial.
Vom preciza că American Chamber din Moldova a expediat o scrisoare oficială Ministerului Sănătății, CNAM și Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale ca să retragă spotul, pe motiv că ar conține mai multe erori.
Vom menționa, de asemenea, că publicarea unui spot publicitar pe Youtube sau Facebook sunt măsuri insuficiente pentru o campanie informațională, pentru care au fost alocate resurse publice. Pagina Ministerului Sănătății de Facebook este urmărită de doar 13.504 persoane, iar cea a CNAM – de puțin peste 2.000 de persoane. În condițiile în care industria farmaceutică este gata să facă presiuni la nivel înalt, atunci interesul pentru medicamente este unul cu adevărat destul de mare, încât să fie puse piedici.
█ Articole relaționate:
Brand sau ieftin: Prețul la medicamente, motiv de nemulțumire la nivel înalt
Cere medicamente mai ieftine de la farmacie. E dreptul tău!