Autor: Elena Cioina

Orice campanie media, indiferent cine o organizează, urmărește cel puțin un scop, are un obiectiv și bineînțeles este așteptat un rezultat. În funcție de interes, o instituție decide ce resurse umane și financiare alocă. Domeniul sănătății nu este o excepţie, or, și aici în fiecare an sunt prevăzute resurse financiare pentru promovarea drepturilor și obligațiilor pacienților asigurați, inclusiv a modului sănătos de viață. Constatăm însă că deși bani există, ei nu întotdeauna sunt folosiți rațional. Astfel, impactul acestor campanii este aproape nul. Deși banii publici se cheltuie, studii sau rapoarte privind eficiența și impactul lor asupra societății nu există, campaniile fiind criticate chiar și de responsabilii din domeniu.

De altfel, ultimul raport de executare al planului de acțiuni privind aplicarea Strategiei de Dezvoltare instituțională pentru anul 2016 arată, de exemplu, că anul trecut Compania Națională de Asigurări în Medicină a organizat două campanii media – una tradițională, care a informat oamenii despre reducerile de preț la polița de asigurare medicală, și alta  prin care sunt promovate medicamentele ieftine. Ambele aveau un termen de implementare de câteva luni, iar scopul final pe care și-l propun responsabili sunt – mai mulți moldoveni convinși să-și cumpere polița de asigurare medicală și mai mulți pacienți care cumpără medicamente ieftine. Ambele campanii prevăd plasare de spoturi video ori radio, anunțuri, bannere, editarea pliantelor și a ghidurilor pentru pacienţi, instruirea cadrelor medicale, etc. Câți bani au fost cheltuiți pentru campanii încă nu știm. Un raport de executare a fondurilor pentru 2016 abia urmează să apară. Cert este că în fondul de profilaxie, unde sunt prevăzuți bani inclusiv pentru diverse campanii sociale și media, anul trecut au fost prevăzute 17 milioane 648 de lei. Din raportul CNAM reiese că instituţia, și-a promovat activitățile mai mult prin intermediul audiovizualului și presei locale și chiar pe unele site-uri de anunțuri cum ar fi 999.md.

„Bannere on-line au fost plasate în perioada  ianuarie–martie 2016 pe paginile web ale CNAM, AT Nord-Vest, AT Centru, precum şi pe portalurile vedomosti.md, today.md, 999.md, moldova24.info”, scrie în raport.

Spoturile audio au fost difuzate și la diverse posturi de radio de aproximativ 543 ori. Contra plată a fost difuzat la Radio Plus FM, Sângerei (de 400 ori) și  Teleradio Gagauzii, Comrat (143 ori mai), precum și Teleradio Moldova, PRO TV, etc., mai scrie în raport.

Am încercat să aflăm după ce criterii au fost selectate instituțiile media care au acceptat gratis ori pe bani să promoveze campaniile CNAM. Concluzia e că acestea nu au existat.

„Noi am realizat câteva materiale și emisiuni despre polița de asigurare la începutul anului trecut, dar le-am făcut gratis. Ne-au spus că sunt spoturi și subiecte sociale și am acceptat să le difuzăm fără bani. Ne-au chemat de la Agenția teritorială a CNAM Bălți și ne-au rugat frumos să-i ajutăm”, a declarat pentru Sănătate INFO Rodica Nemerenco, director la TV Prim din Glodeni.

Radio Plus FM din Sângerei a reușit totuși să obțină niște bani de la CNAM pentru difuzarea spoturilor privind prețul poliței de asigurare medicale. „Am avut un contract cu ei la începutul anului trecut. Era sub 3 mii de lei. Noi difuzăm în raion. Avem semnal pe o rază de 25-30 de km. Cuprindem toate satele”, ne-a spus Ștefan Soltan, proprietarul postului de radio.

CNAM ne mai informează că în 2016 în aceeași perioadă octombrie 2015 – martie 2016, Serviciul de informare și mass-media și purtătorii de cuvânt au elaborat și plasat pe pagina web a instituției 18 comunicate pe subiecte ce țin de drepturile și obligațiile în sistemul AOAM, modalitatea de schimbare a medicului de familie, accesarea medicamentelor compensate și alte tipuri de servicii medicale, achitarea și reducerile la prima de asigurare. Presa din Moldova a scris în perioada campaniei peste 300 de materiale jurnalistice, iar reprezentanții CNAM au organizat 351 de întruniri cu oamenii de la sate, reprezentanți IFS și caselor de asigurări sociale, lideri sindicali, etc. În total, specialiștii au fost ascultați de 10 mii 536 de persoane, au fost instruiți 5 mii 550 de medici, organizate 17 flash-moburi în piețele centrale și comerciale din diverse raioane, repartizate peste 100 de mii de pliante, ghiduri, etc. Aceste acțiuni, potrivit CNAM, au fost organizate gratuit.

Un calcul simplu arată că cel puțin în ultimii patru ani, Compania Națională de Asigurări în Medicină, a cheltuit pentru organizarea campaniilor de promovare a modului sănătos de viață au depășit 21 de milioane de lei. Sumele alocate au variat din 2011 până în 2015 între 2 milioane 500 până la peste 9 milioane 500 de mii de lei, fiind mereu în creștere, chiar dacă fondul de profilaxie e tot mai mic. Cei mai mulți bani pentru promovarea modului sănătos de viață, potrivit rapoartelor de executare a fondurilor de asigurări medicale, au fost cheltuiți în 2015 – 7 milioane 597 de mii 500 de lei.

Vom preciza că un raport privind calitatea acestor campanii media nu există sau cel puțin nu a fost făcut public niciodată. În schimb, alte studii arată că există lacune foarte mari la capitolul acces la medicamente în rândul populației. De exemplu, un  studiu privind accesul la medicamente compensate în Moldova realizat în 2015 de Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate arată că 18 la sută dintre beneficiarii serviciilor medicale nu știu că au dreptul la medicamente compensate, iar 16% considerau că preparatele pentru maladia lor nu se compensează. Alte 16% nu au putut oferi un răspuns privind lipsa accesului la medicamente compensate. Jumătate dintre respondenți (45%) nu au știut care este procentul de compensare al medicamentelor sau au dat răspunsuri răspunsuri eronate.

Totodată, numărul persoanelor care beneficiază de poliță medicală a crescut cu doar 5 la sută din 2011 până în 2015, când constituia 85,6%. În schimb, numărul persoanelor care își cumpără poliță medicală din proprii bani a scăzute de la peste 52 de mii la 48 de mii în aceeași perioadă. Potrivit Strategiei de Dezvoltare instituțională a CNAM până în 2020, autoritățile intenționează să mărească numărul asiguraților până la 85,8 la sută.

Vom preciza că CNAM nu ne-a oferit deocamdată un răspuns privind impactul și calitatea campaniilor de promovare a modului sănătos de viață pe care le organizează, dar a promis să ne ofere explicații.

Anterior însă experți în domeniul Sănătății afirmau că de campaniile de promovare a modului sănătos de viață ar trebui să se ocupe altă instituție și anume Centrul Național de Sănătate Publică, al cărui rol este protejarea sănătății publice.

 

 Articole relaționate:

Licitație cu milioane în minus și multe întrebări. Ministerul Sănătății a cerut mai mulți bani de la CNAM pentru testele de măsurare a glicemiei, decât urmau să ajungă la firma câștigătoare 

Brand sau ieftin: Prețul la medicamente, motiv de nemulțumire la nivel înalt 

Aproape 100 de mii de moldoveni și-au schimbat medicul de familie. Care sunt motivele