Autor: Irina Papuc

Conform unui raport al Curții de Conturi, publicat astăzi, Ministerul Sănătății a prezentat rapoarte financiare eronate, fiind gestionate defectuos aproape 300 de mii de lei. Banii erau destinați pentru subprogramul „Politici și managementul sectorului sănătății”, în cadrul aparatului central al Ministerului Sănătății, acordați pentru realizarea Proiectului „Modernizarea sectorului sănătății” în Moldova și care au fost acordați sub formă de credit.

Auditul s-a axat pe două subprograme. Unul ține de cheltuielile pentru întreținerea aparatului central al Ministerului Sănătății, iar al doilea de realizarea unor acțiuni prevăzute în Programul Naţional privind Controlul Tutunului.

Cele mai multe erori țin de raportarea plăților pentru bunuri și servicii. Așadar, pentru 2015 instituția a făcut procurări în lipsa unor contracte în valoare de 41 mii 500 de lei. În același timp, autorii afirmă că instituția a ales cele mai scumpe oferte în cadrul unor procurări, prețul ales depășind de 1.5 ori cel minim. De asemenea, unele facturi au fost eliberate de două ori pentru același serviciu, iar peste 18.000 de lei au fost trecute la diurne pentru deplasări în cazul unui persoane care nu mai activează la Ministerul Sănătății din anul 2009.

În aceeași perioadă, Ministerul Sănătății a cheltuit pentru îndemnizațiile privind încetarea raportului de muncă 323 de mii de lei, deja în acest scop erau planificate 97 de mii de lei. Potrivit auditorilor Curții de Conturi acest lucru s-a întâmplat din cauza fluctuației mari de cadre din 2015. Amintim că în acel s-au schimbat Guvernele, iar la Ministerul Sănătății au fost schimbați toți viceminiștrii și o parte din angajați. În total, au plecat 46 de persoane, dintre care pentru 26 s-au achitat îndemnizații de încetare a raporturilor de muncă.

Alte constatări ale Curții de Conturi sunt :

  • nu a fost aprobat Planul de acțiuni în scopul implementării sistemului de management financiar și control, acesta existând doar în varianta de proiect;
  • nu s-a efectuat descrierea proceselor de lucru privind gestionarea fondurilor publice și nu au fost elaborate proceduri scrise cu privire la controlul intern;
  • nu au fost identificate și evaluate, gestionate și monitorizate riscurile care ar avea impact negativ în atingerea obiectivelor entităţii și realizarea performanțelor stabilite, precum și nu a fost constituit un registru al riscurilor.

Serviciul de audit intern se subordonează direct Ministrului Sănătății și dispune de două unități, ambele însă fiind vacante începând cu iunie 2016. Totodată, pe parcursul anului 2015 nu au fost prezentate rapoarte ale auditului intern, Planul anual al activităților Serviciului de audit intern fiind aprobat doar pentru anul 2016.

4 milioane de dolari se amână

Conform proiectului, Ministerul Sănătății se angaja ca până în 2016 să demonstreze că a reușit să reducă cu 1 procent numărul fumătorilor, iar până în 2019 cu 4 procente. Pentru acest indicator am fi primit 4 milioane de dolari. Un studiu însă nu este gata până acum, iar la solicitarea Ministerului Sănătății studiul STEPS va fi realizat abia în 2018. Menționăm că autoritățile nu pot beneficia de acești bani dacă nu demonstrează că au îndeplinit indicatorul setat. Curtea de Conturi atrage atenția asupra faptului că programul ia sfârșit în 2019 și există riscul neîndeplinirii angajamentelor asumate de autorități. 

 

 Articole relaționate:

Credit de peste 2,7 milioane de dolari pentru Moldova pentru a reduce numărul fumătorilor. Ce condiții impune Banca Mondiale pentru a oferi acești bani 

Parlamentul e „afumat” de businessul țigărilor, cu voci regizate. „Sunt puțini, dar fac atâta lobby” 

Încep „surprizele”. Guvernul taie din banii pentru Sănătate după ce veniturile la bugetul de stat se reduc cu 1 miliard de lei