Autor: Parascovia Rogate

Legea privind controlul este subiectul care continuă să-i nemulțumească pe unii proprietari de localuri, care insistă că din cauza restricțiilor dure pentru fumat, ei ar pierde clienți. Faptul că din cauza fumului de țigară au de suferit nefumătorii, precum și angajații localurilor, cel mai probabil pentru ei reprezintă o problemă secundară. Or, studiile internaționale arată că odată cu interzicerea fumatului în spațiile închise, veniturile localurilor, dimpotrivă, cresc. În Moldova, acum, unii proprietari de baruri și restaurante, fac lobby intens în favoarea industriei tutunului, cerând să fie amenajate locuri speciale pentru fumători. Interesul este mare inclusiv pentru unii deputați din Parlament, ale căror familii dețin afaceri în industria alimentară. Prin urmare există riscul ca lobbiștii pro fumat să-i convingă să voteze modificările. Experții Organizației Mondiale a Sănătății afirmă că atunci când se încearcă modificarea Legii Antitutun înseamnă că ea funcționează. Singura metodă de a proteja sănătatea publică și a diminua însă numărul fumătorilor este să interzici fumatul în toate spațiile închise. Dacă o țară, care a adoptat această lege  și apoi o schimbă în interesul industriei tutunului, înseamnă că ea nu-și respectă angajamentele internaționale. Care sunt beneficiile legii și în cât timp o țară trece de riscurile modificării legii, ne spune Kristina Mauer-Stender, șefa Programului de control al tutunului din cadrul Biroului Regional al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) pentru Europa.

Doamnă Mauer-Stender, de cât timp este nevoie pentru ca populația și agenții economici dintr-o țară să poată aprecia beneficiile Legii cu privire la controlul tutunului?

Beneficiile legilor cu privire la controlul tutunului depind, în cea mai mare parte, de complexitatea  măsurilor incluse în lege, angajamentul politic și parteneriatele cu populația, depind de societatea civilă și sectoarele comunității, care, toate împreună, contribuie la aplicare, fără excepții, a măsurilor de control. Irlanda și Regatul Unit al Marii Britanii pot servi drept exemple din Regiunea Europeană a OMS în implementarea Convenției-cadrua OMS privind controlul tutunului (CCCT), bucurându-se de angajamente politice la nivel înalt și parteneriate puternice. 

Legile bune de control a tutunului se asociază cu beneficii semnificative pentru sănătatea oamenilor și acestea sunt resimțite atât într-o perioadă relativ scurtă de timp, cât și într-o perioadă mai lungă. Desigur, consecințele cauzate de fumat, precum maladiile cronice cardiovasculare și respiratorii, tumorile maligne, se dezvoltă într-o perioadă lungă de timp și ele nu pot fi ameliorate foarte repede. În schimb, unele probleme acute de sănătate, cauzate de expunerea la fumul de tutun, pot fi soluționate într-o perioadă mai scurtă de timp prin implementarea măsurilor de control a tutunului.

Irlanda este prima țară din lume care a implementat o lege comprehensivă anti-fumat. În 2004 aceasta a aplicat interdicția privind fumatul în spațiile publice închise și la locul de muncă. La trei ani de la implementarea legii, rata mortalității generale a scăzut cu 13%, rata mortalităţii la bolile cardiace ischemice – cu 26%, rata mortalității în cazul accidentelor vasculare cerebrale a scăzut cu 32%, iar cea privind bolile pulmonare obstructive cronice – cu 38 la sută.

Un alt exemplu este Turcia, unde, în pofida diminuării în ultimii ani a angajamentului în controlul tutunului, între 2008-2012, au fost introduse avertismente de sănătate vizibile pe pachetele de țigări. De asemenea, au fost majorate impozitele la tutun până la 80% din prețul de vânzare și a fost interzisă publicitatea la tutun și orice acțiune de promovare și sponsorizare. După revizuirea legii, fumatul a fost interzis în restaurante, baruri și cafenele. Astfel, la un an de la implementarea acestor prevederi, numărul pacienților care au apelat la serviciile de urgență de la zece spitale mari din Istanbul (ianuarie-mai 2009 și ianuarie-mai 2010) acuzând boli cauzate de fumat și expunerea la fumul de țigară (rinofaringită acută, bronșită acută, rinită alergică, astm bronșic, infarct miocardic ș.a.) a scăzut cu 24,2%. Pe parcursul a patru ani, rata fumatului în Turcia a scăzut de la 30,1% la 25,7%.

Care sunt beneficiile Legii Antitutun și ce țări simt deja efectele unei astfel de legi?  

Exemple elocvente în acest sens sunt Regatul Unit al Marii Britanii, Finlanda, Spania și alte țări din Regiunea Europeană a OMS. Regatul Unit a devenit parte a Convenției-cadru a OMS privind controlul tutunului în martie 2005, legea fiind aplicată din 2007. Astfel, doar în primul an de la interzicerea fumatului în locurile publice închise, Scoția a raportat o scădere cu 17% a spitalizărilor cauzate de atacul de cord. Analizând decesele atribuite fumatului, se poate observa că acestea, de asemenea, au scăzut. Deci, dacă e să comparăm datele din 2003 și 2013, la bărbați s-a înregistrat o reducere de la 25 la 21%.

Studiile mondiale cu privire la impactul economic al legilor de control a tutunului asupra sectoarelor de alimentație publică, cel hotelier și de agrement demonstrează fie lipsa oricărui impact economic asupra clienților, vânzărilor sau profiturilor, fie efecte pozitive mici. Unele studii au demonstrat o îmbunătățire a stării de sănătate a angajaților, iar altele arată că costurile pentru asigurare, curățenie, întreținere și potențiale litigii pot fi reduse, dacă se interzice fumatul.

Vreau să menționez aici că legi eficiente cu privire la controlul tutunului au fost adoptate relativ recent în Federația Rusă, Republica Moldova și România. Aplicarea măsurilor comprehensive de control a tutunului poate reduce semnificativ povara bolilor cauzate de tutun în aceste țări, iar acestea, la rândul lor, pot deveni modele de urmat pentru alte state. Cu cât mai complexă este legea cu privire la controlul tutunului, cu atât mai mare este impactul acesteia asupra sănătății oamenilor.

Ce acţiuni ar trebui să întreprindă Moldova pentru ca legea existentă să nu fie modificată? Sunt mai mulți agenți economici care își doresc „șubrezirea”, motivând că pierd venituri. Ei doresc amenajarea unor locuri speciale pentru fumători în încăperi închise.

Legile privind controlul tutunului se bucură de susținerea majorității oamenilor și acestea sunt ușor de implementat și aplicat. Articolul 8 al Convenției Cadru privind Controlul Tutunului (CCCT) cere țărilor semnatare să adopte legi eficiente, comprehensive care să protejeze cetățenii de expunerea la fumul de tutun la locurile de muncă, în mijloacele de transport public, în cafenele, restaurante și alte locuri publice închise. Ghidurile adoptate de Secretariatul Convenției menționează clar că doar legile ce asigură în totalitate protecția împotriva expunerii la fumul de tutun satisfac cerințele Acordului.

Astfel, dacă o țară creează încăperi amenajate pentru fumat, legea nu poate fi considerată drept una ce corespunde tuturor cerințelor CCCT a OMS, ceea ce înseamnă că țara nu-și îndeplinește angajamentul internațional legal. Mai multe studii au dovedit că singura metodă eficientă pentru protejarea angajaților și publicului de fumatul pasiv este interzicerea acestuia în toate încăperile închise și locurile publice, inclusiv în restaurante, baruri etc. Încăperile desemnate pentru fumat și ventilarea separată nu oferă protecția necesară. Să nu uităm de faptul că industria tutunului și aliații săi subminează legile bune și vor căuta posibilități ca să le facă mai permisive.

Așa cum se întâmplă acum în Moldova.

Faptul că se încearcă modificarea legii prin inițiative de amenajare a încăperilor speciale pentru fumat, înseamnă că legea funcționează, este eficientă și contribuie la scăderea numărului de fumători. Pentru a opri interferența industriei tutunului în procesul de elaborare a unor politici temeinice de control a tutunului, Guvernele trebuie să deconspire aceste acțiuni.

De asemenea, conform Articolului 5.3 al CCCT este important ca Guvernele să adopte politici de prevenire a acțiunilor de interferență a industriei în elaborarea politicilor în domeniul sănătății. Or, legea din Moldova conține deja această prevedere și interzice participarea la elaborarea şi implementarea politicilor publice de control a tutunului, persoanelor care sunt sau au fost antrenate în gestiunea și/sau promovarea întreprinderilor din industria tutunului în ultimele 24 de luni.

Republica Moldova trebuie să-și mențină angajamentul ferm privind  controlul tutunului și să nu permită nicio schimbare la legea curentă, deoarece 97% din cetățenii țării susțin în totalitate interzicerea fumatului în locurile publice. Dovezile prezentate de alte țări care au implementat legi similare au arătat că acestea au un impact pozitiv asupra sănătății populației și nu afectează veniturile agenților economici.

Cât de importantă este o astfel de lege pentru populația din Moldova?

Bolile cauzate de fumat reprezintă prima cauză de deces ce pot fi prevenite. OMS estimează că un miliard de oameni vor deceda din cauza bolilor cauzate de fumat în secolul XXI, dacă autoritățile nu vor întreprinde măsuri imediate prin adoptarea și implementarea eficientă a legilor comprehensive de control a tutunului.

Povara fumatului în Republica Moldova este una înaltă. Potrivit studiul STEPS realizat în 2013, 25,3% din populația adultă din Moldova fumează. Cota bărbaților fumători este de 43,6%, iar a femeilor de 5,6%. Fiecare al cincilea adolescent a încercat să fumeze, iar 16,8% dintre adolescenții de 17 ani deja fumează. Este evident că legea privind controlul tutunului semnată de Președintele Republicii Moldova în iulie 2015 este de o importanță crucială pentru țară, deoarece aceasta va proteja cetățenii, în special copiii, de expunerea la fumul de tutun. Legea este una dintre cele mai complexe din Regiunea Europeană a OMS și este în deplină conformitate cu Convenția Cadru. 

Vreau să cred că prin leadership și colaborare coordonată dintre Parlament, Ministerul Sănătății, alte sectoare-cheie ale Guvernului și societatea civilă, Moldova va menține prevederile inițiale ale legii și aplicarea strictă a acesteia pentru a proteja sănătatea oamenilor. 

Doamna Mauer-Stender, vă mulțumim pentru interviu.