Autor: Irina Papuc

Cazul celor 77 de milioane de lei care au fost redistribuite de la medicamente compensate și au ajuns pe contul Spitalului Clinic Republican scoate în evidență două probleme majore -  lipsa de transparență a deciziilor Consiliului  de Administrație al CNAM, dar și felul cum se stabilesc prioritățile de finanțare în sistemul sănătății. Am încercat să aflăm cum au decis membrii Consiliului de Administrație că cele 77 de milioane de lei nevalorificate trebuie să ajungă neapărat la SCR și nu în altă parte. N-am obținut răspunsuri, deoarece unii membri s-au bâlbâit, s-au scuzat că nu mai țin minte ce-a fost cu câteva luni în urmă. În același timp, legea spune clar că banii din asigurări trebuie să fie cheltuiți pentru Programul Unic și nu pentru stingerea datoriilor, nu pentru alimentația pacienților și nici pentru alte necesități curente ale spitalelor.

La sfârșitul lunii decembrie Spitalul Clinic Republican încheie un contract suplimentar cu CNAM, în valoare de 74 de milioane de lei. Conform șefei serviciului economie și planificare de la SCR, Mariana Macari, în mare parte banii au fost cheltuiți pentru datorii istorice, formate pentru procurarea medicamentelor în cadrul Programelor Naționale. Restul – pentru tehnică medicală, pentru alimentația pacienților, pentru căldură și chiar pentru inventar moale. Banii au ajuns în contul Spitalului Clinic Republican, după o decizie a Consiliului de Administrație al CNAM. La SCR, ministrul Sănătății este președinte al Consiliului de Administrație. Banii au fost redistribuiți de la „medicamente compensate” pe motiv că „n-au fost valorificați”. Deși CNAM n-a confirmat că banii au ajuns la SCR, directorul instituției Anatolie Ciubotaru a declarat că spitalul avea nevoie de bani, SCR fiind în 2015 campion la datorii istorice - 93 de milioane de lei.

Nu este clar cum a decis Consiliul de Administrație al CNAM să aloce banii anume SCR-ului, având în vedere că întreg sistemul medical suferă de subfinanțare. Pe de o parte, Legea asigurărilor obligatorii de asistență medicală, aprobată în fiecare an, prevede posibilitatea redistribuirii banilor din fondurile CNAM până la 2 procente, fără a fi modificată legea. Însă la cine trebuie să ajungă banii, cum se stabilesc prioritățile și, elementar, cum se elaborează ordinea de zi par să fie întrebări la care membrii Consiliului de Administrație nu au avut răspunsuri.

Nu țin minte ce-au discutat sau nici măcar nu s-au prezentat la ședință

Sergiu Sainciuc, membru al Consiliului din partea Sindicatelor a declarat că „așa a fost pregătită ordinea de zi”, că subiectele s-au discutat și aprobat în varianta în care au fost propuse. Sainciuc nu a putut spune de ce acte și prevederi s-au condus la ședința din 28 decembrie când s-a decis ca banii să meargă la o instituție și nu în altă parte. Reprezentanta din partea instituțiilor private, Olga Șchiopu, a refuzat să discute cu noi, invocând „experiențe mai vechi” cu redacția Sănătate INFO. Aceasta ne-a direcționat către președintele Consiliului de Administrație singurul, în opinia ei, care ar trebui să facă declarații pe marginea acestui subiect. Reprezentanții pacienților și Patronatelor fie s-au scuzat că nu mai țin minte ce s-a discutat, fie că nu s-au prezentat la ședință, deoarece „nu se aflau în oraș”. Nici reprezentantul Președinției, Alexadru Ohotnicov, susține că nu mai ține minte ce s-a discutat atunci, iar „mapa cu documente este de negăsit”.

Pe Roman Cazan, președinte și reprezentant al Guvernului, l-am sunat încă la sfârșitul săptămânii trecute. Abia astăzi a răspuns că este dispus să primească întrebările pe mail și a dat asigurări că va oferi explicațiile necesare.

De cealaltă parte CNAM se apără cu litera legii, însă aspectele procedurale elementare nu sunt explicate. Este adevărat că transferul banilor dintr-un fond în altul poate avea loc, dacă nu se depășește 2 procente din fondul de bază. Acest lucru însă nu este suficient. Potrivit experților, trebuie să existe norme clare în baza cărora se stabilesc prioritățile, iar acestea trebuie să fie foarte exacte și să nu lase loc de compromisuri într-un sistem în care neajunsurile sunt la ordinea zilei. În plus, în lege scrie negru pe alb că banii din asigurări se utilizează în corespundere cu Programul unic al asigurărilor obligatorii de asistență medicală.

„În cazul în care rămân solduri nevalorificate, Consiliul de Administrație al CNAM poate decide cum să fie redistribuiți banii, însă trebuie să existe criterii clare în baza cărora urmează să aibă loc redistribuirea resurselor, dar și modul cum se stabilesc prioritățile. Conform legislației, banii fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală sunt destinați pentru a acoperi volumul de servicii și asistență medicală prevăzute în Programul unic și conform priorităților de sănătate publică”, spune Ghenadie Țurcanu, expert la Centrul de Politici și Analize în Sănătate.

Datoriile spitalelor – priorități de sănătate publică?

Sistemul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală a fost format și trebuie să funcţioneze, conform legii, în baza principiilor de unicitate, egalitate, solidaritate, repartiție și autonomie.

De asemenea, asistenţa şi serviciile medicale specificate în Programul unic, conform Hotărârii de Guvern 1387 din 2007, se acordă tuturor persoanelor asigurate şi reprezintă un pachet universal de servicii, care ar satisface adecvat necesităţile populaţiei determinate de:

a)    tendinţele demografice, morbiditatea caracteristică populaţiei Republicii Moldova şi priorităţile în sănătatea publică;

b)    garantarea echităţii, accesului la servicii medicale esenţiale, sigure şi calitative, precum şi de asigurarea continuităţii asistenţei, cu accent pe grupurile defavorizate şi pe grupurile de risc;

c)     corespunderea cu gradul de utilizare a serviciilor medicale de către populaţia asigurată şi cu perspectivele de organizare a serviciilor eficace şi eficiente în raport cu costul, orientate spre prevenirea şi depistarea precoce a maladiilor şi afecţiunilor.

De asemenea, conform Hotărârii de Guvern 594, care stabilește modul cum se gestionează fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală, fondul de bază este direcționat pentru realizarea prevederilor Programului Unic. Acesta la rândul său prevede expres  lista maladiilor şi stărilor care necesită asistenţă medicală şi „stabileşte volumul asistenţei acordate persoanelor asigurate de către instituţiile medico-sanitare contractate de Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi agenţiile ei teritoriale, în conformitate cu prevederile legale”.

De ce SCR a acumulat datorii pentru medicamentele procurate în cadrul Programelor Naționale

Conform legislației, pentru Programele Naționale sunt alocate resurse separate de la bugetul de stat. De exemplu, pentru 2014 în acest scop s-au alocat 24 de milioane de lei, pentru anul 2015 - 36 de milioane de lei, iar în 2016 – 62 de milioane de lei a fost suma aprobată, iar cea executată  - de 52 de milioane de lei. După ce statul a plătit pentru realizarea lor, o parte din banii asigurărilor au mers pentru a acoperi aceeași gaură.

 

█ Articole relaționate:

Jocurile Ministerului Sănătății cu banii publici. Peste 3 milioane de euro, rupte de la medicamentele compensate pentru moldoveni, ca ulterior să ajungă pe conturile unui spital 

Datorii, medicamente și inventar moale. Cum a cheltuit Spitalul Clinic Republican cele 3 milioane de euro, care erau destinate pentru medicamente compensate 

Promisiuni în afara realității. Cum s-a golit buzunarul moldovenilor din cauza gestionării proaste a banilor din Sănătate 

-