Autor: Irina Papuc
Unii la bal, alții la răcoare. Dacă astăzi directorul Spitalului Clinic Republican a primit oaspeți de peste hotare și a sărbătorit 200 de ani de la fondarea SCR, viceministra Finanțelor Maria Cărăuș a fost reținută de CNA și este suspectată pentru tentativă de a truca niște licitații ce vizau Spitalul Clinic Republican.
Maria Cărăuș ar fi cerut ca beneficiu personal o parte din banii pe care Spitalul Clinic Republican urma să-i primească din Fondul de rezervă al Guvernului. Este vorba de 15 milioane de lei. Executivul a aprobat o hotărâre în acest sens încă în luna iulie, iar banii erau acordați instituției republicane pentru „consolidarea bazei tehnico-materiale”. CNA ne mai anunță că viceministra de la Finanțe ar fi încercat să aranjeze o licitație care urma să aibă loc pe 11 octombrie și că i-ar fi propus „reprezentantului SCR” un comision de 5 procente dacă ar fi ieșit câștigătoare firmele pe care ea le-ar fi favorizat. Astăzi, alături de ea, la CNA au fost escortați și trei oameni de afaceri. Menționăm că directorul SCR este rudă cu persoane ce au funcție de răspundere la CNA.
Cele două evenimente de astăzi au legătură, se pare, deoarece Spitalul Clinic Republican a planificat cheltuieli enorme pentru reparații și asta pentru a reuși să aducă spitalul într-o condiție mai bună până la eveniment. Cu ocazia împlinirii a 200 de ani de la fondare, SCR a planificat cheltuieli în valoare de 9 milioane de lei. Cu acești bani urma să se repare acoperișul, ascensoarele, geamurile, blocul alimentar, câteva secții, să se pună chiar și sistem anti incendiu, iar instituția să fie îngrădită cu gard. Evenimentul mult-așteptat pentru SCR a avut loc astăzi.
Din comunicatul expediat de CNA înțelegem că Maria Cărăuș ar fi tărăgănat procesul de transferare a banilor către spital. Totuși, nu este clar de ce Cabinetul de miniștri a aprobat fără prea multe discuții Hotărârea nr. 573, prin care se decidea alocarea celor 15 milioane. Or, Hotărârea privind aprobarea Regulamentului pentru gestionarea fondurilor de urgență a Guvernului, intrat în vigoare în 2016, prevede condițiile în care pot fi scoși banii din haznaua statului. Unul dintre criterii este „caracterul de urgență”. Dacă ar fi corespuns unei situații urgente, în Nota Informativă ar fi existat și explicații referitor la caracterul de urgență. Al doilea criteriu prevede ca cheltuielile să survină pe parcursul anului, fără ca despre acestea să se știe la început, astfel fiind justificată lipsa lor în bugetul aprobat. Unele blocuri și secții despre care se anunță că trebuie reparate sunt demult în condiții oribile, de aceea nu putem vorbi de un element nou, neștiut până la începutul anului. Al treilea, și ultimul criteriu, prevede că se poate apela la banii din Fondul de rezervă dacă nu există resurse în bugetele aprobate pentru autoritățile publice. Mai mult, regulamentul obligă autoritățile să explice în ce scop sunt solicitați banii, suma exactă și destinația lor. De asemenea, trebuie să existe obligatoriu un aviz și al Ministerului Finanțelor.
Potrivit expertului economic Veaceslav Ioniță, Guvernul a creat de mulți ani o practică nesănătoasă de a aloca bani în alte scopuri, decât cele indicate în cadrul legal existent. „Este o practică veche, deși nu tocmai bună. Urgențele se referă la diverse calamități sau alte situații neprevăzute. Împlinirea a 200 de ani de la fondarea unui spital sună frumos și probabil, din punct de vedere politic, este ușor să iei o astfel de decizie. Dacă e să fim obiectivi, o soluție ar fi fost să schimbe Legea Bugetului, de unde să fie alocate aceste resurse”, explică specialistul.
La începutul acestui an SCR a beneficiat de alte 3 milioane de euro, din fondurile CNAM, bani din care a cumpărat tot felul de tehnică și inventar moale, deși banii erau destinați pentru medicamente compensate și, conform legii, nu puteau fi astfel de scopuri.
█ Articole relaționate: