Sponsoring-ul este un fenomen tot mai răspândit printre tineri. Termenul provine din englezescul sponsor, ceea ce înseamnă a sponsoriza, a oferi unele beneficii financiare sau materiale în schimbul unor acțiuni, sau a unor fapte din partea cuiva. Este o acțiune prin care un adult sau un adolescent chiar solicită din partea celuilalt, în schimbul cadourilor, anumite acțiuni cu caracter sexual.

„E un fenomen care ia din ce în ce mai multă amploare, anume din motivul că are componenta de beneficii. Celălalt este cumva ademenit de ideea că în schimbul unei poze nud sau atingeri va primi niște beneficii materiale, chiar dacă își va expune sexualitatea într-o formă nu tocmai corectă”, spune Sergiu Toma, psiholog în cadrul Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii. 

Aceste acțiuni pot fi cerute de cel care este gata să acorde „beneficiii” în viața virtuală mai întâi. De exemplu o poză nud, iar apoi în cea reală – săruturi, atingeri, sex, care vor fi „răsplătite” cu diverse cadouri sau servicii. De obicei, sponsoringul este urmat de șantaj. Individul își amenință victima că va posta imaginile cu ea/el sau filmulețele în ipostaze provocatoare pe internet, și de aici lucrurile iau o altă întorsătură.

„Fenomenul vizează adolescenții care, în primul rând, duc lipsuri de anumite lucruri, pe care fie familia nu le poate oferi, fie dimpotrivă, familia le poate oferi, dar dorințele sunt mult prea mari. Este și un grup de risc sau vulnerabil - copiii care provin din familii vulnerabile, ceea ce îi face să fie foarte tentați să accepte diverse provocări de tip sponsoring”, mai spune psihologul.

De ce fenomenul îi vizează anume pe adolescenți

„Apriori adolescența înseamnă asumarea unor riscuri. Ei sunt mai predispuși să intre în conflicte sau să își asume situații cu caracter riscant. Vorbim de o perioadă de tranziție de dezvoltare a copilului și aceasta este o perioadă vulnerabilă, o perioadă de criză nu numai pentru adolescenți, ci și pentru părinți. Fenomenele despre care vorbim - sponsoring sau sexting - vin nu din lipsa de implicare din partea părinților, ci din grupurile de semeni și persoanele adulte care pot profita de acești adolescenți”, explică specialistul.

În acest tip de relații pot fi implicați atât fetele, cât și băieții. Aranjarea întâlnirilor dintre adultul interesat (sponsor) și adolescent se poate face prin intermediul internetului, semenilor sau poate avea loc abordarea directă în mall-uri, parcuri sau localuri.

Deși, pentru mulți acest fenomen pare nou, spihologul spune că, de fapt, fenomenul e același, doar că a luat în timp o altă formă și amploare, desigur. „Maniera în care a fost mediatizat, în care s-a vorbit, în care a fost recunoscut ca ceva care există ,a fost foarte mică. Toate acestea s-au întâmplat pe fundalul unor lucruri legate de cultură, tradiții, implicarea bisericii. Sexualitatea în general, dar mai ales sexualitatea la adolescenți ca temă particulară, au fost dintotdeauna teme tabu”.

Citiți articolul integral pe Sanoteca.md, un produs E-Sănătate.MD