Autor: Sorina Bujarov
Șase din zece chirurgi moldoveni recunosc că au avut, pe parcursul activității lor profesionale, neînțelegeri cu pacienții sau cu rudele acestora. Printre cele mai frecvente motive care au generat situații de conflict între cadrele medicale și pacienți, chirurgii au specificat apariţia unor probleme ce țin de organizarea asistenţei medicale. De asemenea, doctorii-chirurgi au avut divergențe și în cazurile de complicaţii postoperatorii soldate inclusiv cu deces sau bolnavii au avut pretenții față de calitatea asistenţei medicale, tratamentului sau când aceștia nu cunoșteau cum anume va evolua maladia. Aceste date se conțin în studiul privind analiza medico-legală a deficiențelor admise în asistența medicală de profil chirurgical din Republica Moldova.
Igor Topalov, medic chirurg la Spitalul Raional Cimișlia spune că la el în spital cele mai dese conflicetle cu pacienții apar din cauză că aceștia refuză să plătească pentru serviciile medicale.
„În mare parte, avem probleme cu persoanele neasigurate. Persoanele care nimeresc în chirurgie vin de cele mai multe ori în situații de urgență. Noi mai întâi acordăm ajutor medical, după care se dovedește că nu are poliță, iar pentru servicii nu vrea să plătească. Stau vreo două zile până li se face mai bine și fug acasă ca să nu achite”, afirmă chirurgul din Cimișlia.
În secția de chirurgie la spitalul din Cimișlia conflictele apar și din cauză că unii pacienți refuză ajutorul medical.
„Chiar acum avem un pacient cu hemoragie digestivă superioară, care refuză să-l trătam, spune să-l lăsăm să moară. Desigur că un medic nu poate permite așa ceva. Am convocat consiliul de bioetică ca să-l lipsească pe pacient de dreptul la consimțământ, pentru că aceasta este spre binele lui”, mai adaugă chirurgul.
Directorul spitalului din Cimișlia spune că rareori se întâmplă ca aceste conflicte să se rezolve de la sine. De multe ori sunt nevoiți să apeleze la poliție.
„În cazul în care pacientul refuză tratamentul convocăm consiliul de bioetică, iar când pacientul refuză să achite serviciile mergem la poliție. Nu avem cum altfel, singuri nu putem rezolva aceste probleme”, mărturisește Maria Florea, director la Spitalul Rional Cimișlia.
Cercetarea mai arată că pe de o parte pacienții s-au indignat și pe condiţiile din spital pe care le consideră inadecvate, iar pe de alta – nu au respectat regimul de tratament. Medicii au avut divergențe cu bolnavii și atunci când le-a fost stabilit diagnosticul și metoda de tratament, conform prevederilor Programului unic de asigurări obligatorii și asistență medicală.
Eduard Eftodi, neurochirurg la Intitutul de Neurologie și Neurochirurgie, consideră însă că cea mai mare problemă care generează conflicte între medic și pacient este lipsa de comunicare.
„E o mare problemă faptul că medicul nu comunică suficient cu pacientul. Din lipsă de timp, din lipsă de cadre, în fugăreala aceasta în care lucrăm noi nu mai avem așa mult timp să ne așezăm și să explicăm pacientului așa cum trebuie. Îi explicăm repede, se întâmplă că nici pacientul nu recepționează ce-i spunem și după apar probleme că de ce nu m-ați anunțat”, afirmă neurochirurgul.
Acesta mai spune că unii bolnavi nu înțeleg că anumite probleme care apar nu țin neapărat de medic.
„Chiar acum am un pacient care îmi spunea că mă respectă, dar merge să mă dea în judecată. E nemulțumit că după operația de hernie de disc nu i-a trecut durerea din picioare. Eu i-am explicat că operația pe care am făcut-o îi va lua durerile de la spate, însă durerile din picior sunt cauzate de slăbiciunea labei piciorului, eu nu pot face nimic în acest caz”, a mai adăugat medicul.
Conflictele pot fi soluționate prin comunicare. Aceasta și stabilește legătura dintre pacient și medic, fără de care nu poate exista succes în tratament, este de părere chirurgul Eduard Eftodi.
„Prin comunicare deschisă se stabilește legătura de rudenie dintre noi, care garantează un tratament de succes. Am impresia că suntem ca niște părinți. Recent a decedat un coleg de la muncă, vă dați seama ce se întâmplă cu pacienții lui, au rămas orfani. Umblă prin spital disperați unde să meargă și la cine să se ducă”, mărturisește chirurgul.
Potrivit studiului, în Republica Moldova relaţia dintre medic şi pacient este reglementată de normele eticii, bioeticii şi deontologiei medicale.
„De calitatea acestei relaţii va depinde atât gradul de încredere a pacientului în profesionalismul medicului, cât şi reuşita tratamentului. În literatura de specialitate se menţionează că obţinerea încrederii pacientului este o parte importantă a procesului de diagnosticare”, susține autorul cercetării Andrei Pădure.
Acesta mai spune că asistenţa medicală nu poate fi concepută fără contactul dintre medic şi pacient sau rudele sale.
Datele arată că aproape 70% dintre chirurgii moldoveni susțin că obișnuiesc să soluționeze conflictele de sine stătător, fără implicarea altor persoane sau instituții ale statului.
În același timp, 31 la sută dintre medicii chirurgi apelează la șeful secției atunci când au neînțelegeri cu pacienții. 26% dintre chirurgi rezolvă situațiile conflictuale cu bolnavii cu ajutorul sau prin intermediul administrației instituției medicale.
Un număr mai mic de chirurgi (7,3%) au mărturisit că vor rezolva situațiile conflictuale cu pacientul pe cale judiciară, iar 6 la sută au recunoscut că nu vor soluționa consflictele iscate.
Procesul de acordare a asistenţei medicale, din punctul de vedere al conflictologiei, reprezintă o „situaţie dificilă” şi poate servi drept sursă a conflictului dintre subiecţii implicaţi.
Articole relaționate:
Cele mai frecvente erori comise de medicii din Moldova. Pe primul loc- metoda de tratament greșită