Redactor: Sorina Bujarov
Dosarul electronic de sănătate este definit ca un registru electronic multifuncțional ce cuprinde informații despre istoricul medical stocate împreună și accesibile de oriunde. Datele sunt colectate în urma vizitelor efectuate la diferite instituții medicale de către pacient, care este deținătorul dosarului, printre care simptomele prezentate - diagnozele, analizele de laborator și alte tipuri de investigații, dar și tratamentele indicate.
Dosarul electronic de sănătate include o mulțime de facilități. Printre cele mai importante fiind posibilitatea de a accesa cu ușurință înregistrările și comoditatea în utilizarea datelor medicale, fără ca medicul sau pacientul să întâmpine dificultăți în descifrarea scrisului. Potrivit Risk Management Health Policy, dosarul electronic de sănătate prevede mai multe facilități, însă toate aceste funcționalități pot fi grupate în trei categorii de bază - instrumente pentru suport decizional, sistemul de indicații medicale electronice și schimbul de informații medicale. Toate acestea au fost create cu scopul de a îmbunătăți calitatea asistenței medicale și de a reduce costul pentru serviciile medicale.
Instrumentele pentru suport decizional ajută deținătorul dosarului electronic de sănătate să ia decizii în ceea ce privește sănătatea. Printre acestea se numără informarea privind medicamentele care trebuie administrate, informarea cu privire la substanțele ce generează alergii, vaccinările, vizitele la medic, dar și alte alerte individuale create de pacient pentru diferite situații medicale. Cu timpul, datorită informațiilor stocate în acest sistem, beneficiarul dosarului își aprofundează cunoștințele privind propria stare de sănătate, iar dosarul electronic devine un instrument în furnizarea serviciilor medicale mai sigure și eficace, inclusiv prin reducerea erorilor medicale.
Cel de-al doilea set de funcționalități inclus în dosarul electronic de sănătate, și anume sistemul de indicații medicale electronice, prevede posibilitatea medicului de a face prescripțiile pentru medicamente prin rețeta electronică, indicațiile pentru investigațiile de laborator, radiologie sau trimiterile la alt specialist sau instituție medicală. Aceasta exclude din start potențialele erori medicale generate de caligrafia nedescifrabilă a medicului sau farmacistului, lipsa accesului la datele pacientului, etc. De asemenea, atât pacientul cât și lucrătorii medicali economisesc timp prețios. Studiile arată că, datorită acestei funcționalități, medicii și farmaciștii pot evita erorile medicale în proporție de 55 la sută, iar dacă sistemul este utilizat în combinație cu alerte și memento-uri, riscul erorilor medicale se reduce cu peste 83 a sută. Această combinație, spun specialiștii, eficientizează și îmbunătățește calitatea serviciilor de asistență medicală.
Odată ce există un dosar electronic de sănătate, persoanele au posibilitatea de a face schimb de informații cu medicii sau instituțiile medicale. Prin urmare, pacientul poate economisi timp, dar și bani, deoarece nu mai este nevoit să efectueze repetat anumite teste medicale, care, în mod obișnuit, sunt indicate pentru ca medicul să se informeze despre starea de sănătate a pacientului. Astfel, dacă pacientul a efectuat anumite analize, doar că într-o altă instituție medicală, doctorul sau pacientul pot accesa aceste informații din dosarul electronic de sănătate, chiar dacă au fost investigațiile au fost făcute la diferite instituții. Dispersarea acestor informații în mai multe locații, spun specialiștii, pune în dificultate doctorul care are nevoie în timp real de istoricul medical al pacientului, însă dosarul electronic de sănătate vine să elimine această problemă, sporind astfel calitatea asistenței medicale.
Citește la aceeași temă:
Ce informații puteți stoca în Dosarul electronic de sănătate