Autor: Irina Papuc
Își iau calitatea de asigurător și sunt obligați, conform legilor care sunt în vigoare să le apere interesele persoanelor care au suferit prejudicii în urma unei proceduri medicale. Vorbim de Compania Națională de Asigurări în Medicină, care este în Moldova unicul asigurător pentru moldovenii cu poliță de asigurare medicală obligatorie și care ar trebui să ia atitudine atunci când în urma unei proceduri medicale cineva a avut de suferit. Se pare însă că nimeni nu se interesează de ce unii copii mor în spitale, alții ies mai bolnavi decât au intrat, iar alții pur și simplu ies cu mâinile sau picioarele schilodite.
Pe parcursul mai multor luni am relatat poveștile a trei familii care au avut experiențe traumatizante în spitalele din Moldova. Pentru unii totul s-a terminat cu un șoc și un stres enorm, iar pentru alții – cu pierderea unui om drag din familie. Așa s-a întâmplat și în cazul Irinei Cojocaru din Dubăsari. Presa a reflectat acum o lună povestea ei. Și-a adus copila de un an și opt luni la operație, însă a luat-o în sicriu.
„Intervenția a decurs bine, fetița chiar a vorbit cu mine. M-a rugat să o iau acasă. Pe urmă a venit asistenta medicală, i-a făcut o injecție, i-a scos masca de oxigen. Imediat fetița nu mai putea respira, a început să se înădușe și dădea atât de tare din cap, încât s-au rupt suturile de la operație”, povestește mama copilului. În scurt timp fetița a decedat. În expertiza medico-legală este stabilit că copila a făcut stop-cardiac și că avea hemoragie în plămâni și stomac. Cauza - nu se știe. Părinții se frământă de durere și acum. Au depus o plângere la poliție, dar nu i-a mai contactat nimeni de atunci.
█ Un copil de 1 an și opt luni a decedat la Institutul Mamei și Copilului. Părinții acuză doctorii
Plângeri fără răspunsuri
„Nimeni nu ne-a sunat să ne dea vreun răspuns. Nici acum nu înțelegem ce putea să se întâmple”. Familia Cojocaru nici nu știa detalii despre Compania Națională de Asigurări în Medicină, care avea calitatea de asigurător pentru copilul lor. „Nu s-a implicat nimeni. Nici măcar decizia comisiei creată atunci la nivel de instituție nu o cunoaștem. Am mers la Ministerul Sănătății, dar nimic. Nici nu aveam mari așteptări”.
Natalia Vâhodeț este o altă mamă care încearcă deja de doi ani să-și facă dreptate, după ce fiul ei a ieșit dintr-o operație cu tendoanele pe la mână rupte. Acum, băiatul are grad mediu de invaliditate și nu poate scrie și nici întoarce mâna.
„Operația a avut loc la Spitalul Valentin Ignatenco. Apropo, s-a făcut cu bormașină de aceea de care ați arătat la televizor. Ce i-au făcut copilului meu nu știu. În Germania mi-au explicat că au fost rupte tendoanele atunci când i-au fost introduse broșele metalice. Doctorul nici nu vrea să comunice cu mine. M-a acuzat că vreau bani de la el. Eu vreau numai să știu ce s-a întâmplat și cine îmi poate opera copilul astfel încât să-și poată folosi mâna”, spune Natalia. Nici în cazul ei, nimeni nu s-a interesat din ce cauză Roman a rămas infirm.
În al treilea caz – aceeași indiferență. O mămică care este sigură că fetița a luat o infecție din spital a scris și o plângere la Ministerul Sănătății, în care cerea să se ia măsuri. Atunci ea a declarat pentru Sănătate Info că fetița a fost internată cu bronșită acută, dar după câteva zile de la internare a început să se simtă foarte rău – vomita chiar apa pe care o consuma și avea diaree.
Unii angajați au recunoscut neoficial că era vorba de rotavirus. Medicii nu i-au explicat ce se întâmplă cu copilul, iar medicamentele administrate timp de patru zile nu au fost indicate în fișa medicală a copilului. Acum, după mai mult de o lună, instituțiile care ar fi trebuit să i-a atitudine, nu au făcut acest lucru, iar femeia, care a cerut atunci păstrarea anonimatului, vrea să uite totul.
Ce obligații are cel care asigură
Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală prevede totuși o serie de obligații ale CNAM, în cazul în care asistența medicală a fost acordată necalitativ. Articolul 14 sună astfel: „Asigurătorul răspunde material faţă de persoana asigurată pentru prejudiciile cauzate vieții şi sănătății acesteia ca rezultat al asistenței medicale, prevăzute de Programul unic, acordate necalitativ sau insuficient”.
De asemenea, articolul 12 prevede că CNAM este obligată să verifice corespunderea cu clauzele contractului de acordare a asistenţei medicale, a volumului, termenelor, calităţii şi costului asistenţei medicale acordate persoanelor asigurate, precum și „să apere interesele persoanelor asigurate”. Legea nu spune însă și cum trebuie să acționeze instituția, care este asigurător inclusiv și pentru copiii de până la 18 ani. Avocații spun că deși CNAM este obligată să se autosesizeze, nu o face și nu există precedente când o instituție de stat și-a recunoscut vina. Respectiv, nimeni nu le apără drepturile persoanelor asigurate.
„De fiecare dată CNAM invocă faptul că doar achită banii pentru servicii medicale, iar dacă au loc cazuri de malpraxis, persoana se poate adresa în instanță. Instituțiile statului nu au fost interesate niciodată să soluționeze problema până a se ajunge în instanță, deși ar costa statul mult mai puțin. De fiecare dată, ca să CNAM să fie atrasă în proces ca intervenient principal al pârâtului. CNAM achită banii unei instituții medicale cu care are încheiat un contract și trebuie să fie trasă la răspundere într-un caz de malpraxis sau acordarea asistenței medicale necalitative”, spune avocata Violeta Gașițoi. CNAM, spunea ea, trebuie să se autosesizeze în baza prevederilor legii fie în urma unei cereri depuse, fie după reflectarea unor cazuri în mass-media. Acest lucru însă nu se face, iar legea pare să fie ignorată.
Directorul CNAM nu ne-a răspuns de ce instituția nu se implică atunci când persoanele asigurate au de suferit în urma asistenței medicale acordate în spitalul care activează în baza unui contract semnat cu compania. Mircea Buga ne-a recomandat să scriem o solicitare serviciului de presă și nu a mai revenit chiar dacă am insistat că subiectul este important.
În Republica Moldova sunt asigurați peste 80 la sută dintre moldoveni, iar copiii până la 18 ani fac parte din categoriile asigurate de către Guvern. Acestea sunt 14 la număr. Costul poliței de asigurare medicală a crescut în acest an până la 4.000 de lei.
█ Articole relaționate:
Guvernul a stabilit majorarea bugetului CNAM. Va crește însă și deficitul