Autor: Irina Papuc
O femeie din Chișinău nu poate folosi polița medicală deja de doi ani, pentru că este într-un litigiu cu Compania Națională de Asigurări în Medicină. Femeia a decis să acționeze în judecată instituția pentru faptul că a fost impusă să plătească de două ori pentru servicii medicale asigurate de către stat - o dată când și-a cumpărat polița medicală și a doua oară când a fost transportată în stare de leșin la Urgență și a trebuit să plătească pentru serviciile medicale, deoarece nu avea polița activată. Asigurarea medicală obligatorie, pe care și-o cumpără în fiecare an, nu este activă nici astăzi.
Femeia care este într-un litigiu cu Compania Națională de Asigurări în Medicină are 33 de ani și este din Chișinău. Este de profesie avocat, iar această categorie este obligată prin lege să procure polița în sumă fixă, fără niciun fel de scutiri sau reduceri. Ea nu a dorit să discute despre acest caz, dar a permis avocatului Roman Zadoinov să ne dea mai multe detalii. Cel care îi reprezintă interesele în instanță spune că de doi ani decurge un proces absurd, iar iraționalitatea constă în faptul că CNAM nu a negat niciodată că banii pe care i-a achitat clienta sa au ajuns în conturile instituției, în termenii stabiliți de lege. Problema invocată ar fi o nerespectare de către avocată a unei proceduri și anume prezentarea dovezii plății în fiecare an, adică un extras de la bancă.
Totul a început în decembrie 2012. „Clienta mea s-a adresat la medicul de familie. Avea nevoie de un bilet de trimitere la medicul gastrolog. Ea a prezentat polița medicului, care a verificat veridicitatea ei în baza de date. S-a constatat că polița nu era activă. Astfel, clienta mea a fost nevoită să achite serviciile medicului de familie și ulterior ale gastrologului, precum și tratamentele prescrise”, a precizat Roman Zadoinov. Cu toate că în aceeași zi a informat Compania prin fax că polița trebuie activată, problema nu a fost soluționată. Atunci, motivul a fost că termenii de achitare n-ar fi fost corecți.
Peste câteva luni, în mai, femeia și-a pierdut cunoștința, iar rudele au anunțat Salvarea. Acolo – aceeași problemă. Polița nu era activă. „Clienta mea a depus o cerere de activare a poliței și restituire a banilor pe care i-a cheltuit pentru serviciile medicale. CNAM a refuzat să achite banii, motivând că ea nu a prezentat companiei dovada plății, adică o chitanță de la bancă. Este o absurditate, deoarece legislația nu prevedea atunci prezentarea dovezii de plată în fiecare an. Se indică doar procedura pentru înregistrare. Și apoi, din 2008 de când s-a înregistrat ea și până acum nimeni de la companie nu a invocat faptul că ea nu prezintă facturile de plată”.
Într-adevăr, în Hotărârea de Guvern care prevede Regulamentul privind modul de completare, eliberare și evidență a polițelor obligatorii de asistentă medicală, din anul 2006, se precizează că „notarii privaţi şi avocaţii ce deţin poliţă de asigurare obligatorie de asistenţă medicală se înregistrează la agenţia teritorială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (…) în mod individual, prezentând poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, copia licenţei şi a dispoziţiei de plată sau a chitanţei privind achitarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă”. Doar că această procedură trebuie efectuată la obținerea licenței sau după reorganizarea Biroului de Avocați. Abia în 2013, regulamentul a fost modificat, iar persoanele care se asigură individual trebuie să expedieze prin fax dovada plății.
█ Guvernul a stabilit majorarea bugetului CNAM. Va crește însă și deficitul
Important este că timp de doi ani, femeia nu poate beneficia de poliță, deși a achitat prima, pentru a nu fi penalizată. „După intentarea procesului am solicitat iarăși să-i fie activată polița, însă și de această dată am primit un refuz. Au motivat că nu au de gând să facă acest lucru, atât timp cât durează procesul de judecată, ceea ce iarăși este o sfidare a drepturilor persoanelor asigurate”, a mai adăugat Zadoinov.
Avocatul a obținut câștig de cauză în prima și a doua instanță. Ambele au obligat CNAM să activeze polița și să achite femeii un prejudiciu moral. Decizia a fost atacată la Curtea Supremă de Justiție, care a casat ultima decizie și a trimis cauza spre reexaminare.
Femeia solicită de la CNAM 4.000 de euro pentru cauzarea prejudiciilor morale, aproximativ 3.000 de lei pentru investigațiile și tratamentele pe care le-a plătit și cheltuielile de judecată, care ajung la 1.000 de euro.
Am încercat să aflăm de la Compania Națională de Asigurări în Medicină informații pe acest caz, precum și numărul de acțiuni în instanță pentru neactivarea poliței. Nimeni de la companie nu ne-a răspuns. Despre un caz asemănător am scris acum câteva luni. O tânără nu putea beneficia de servicii medicale gratuite, asigurate de Programul Unic, pentru că polița nu era activă. Atunci, juriștii instituției au spus că de vină ar fi fost contabila instituției.
█ Articole relaționate: