Autor: Irina Papuc

Companiile farmaceutice din Moldova se plâng că în Moldova se practică promovarea agresivă la medicamente și că sunt nevoiți să se confrunte cu concurența neloială. Din motiv că nu există reguli de joc clare, fiecare decide să recurgă la orice mijloace numai să-și ridice vânzările. Din această cauză a fost elaborat un Cod de Etică în promovarea medicamentelor. Documentul este în fază de proiect și ar putea face curățenie în acest domeniu. Pentru prima oară se operează cu cifre concrete, astfel încât documentul urmează să prevadă clar cât costă ora de promovare a unui medicament de către un specialist în sănătate, ce fel de premii poate primi un doctor și când are voie un reprezentant farmaceutic să dea buzna în cabinetul doctorului ca să-i vorbească despre beneficiile unui anume preparat.

Bani în plic, cadouri, lucruri pentru uz personal. Acestea sunt câteva dintre „mulțumirile” cu care unele companii farmaceutice încearcă să-i convingă pe doctori să le prescrie medicamentele. Cel puțin așa susțin directorii unor firme producătoare care spun că le vine greu să activeze pe piața din Moldova, care în lipsa regulilor, s-a transformat într-o junglă.

„Noi optăm pentru o relație transparentă dintre companiile farmaceutice și doctori. Acum însă ele nu se respectă. Multe medicamente nu sunt prescrise pentru indicațiile clinice, la bază stau alte interese. Unii medicii nu ne înțeleg și ne întreabă direct care ar fi interesul lor să prescrie un anumit preparat”, afirmă Elena Armașu, director al reprezentanței Bayer în Moldova. Armașu spune că este greu să te menții pe piață în condiții în care unele companii recurg la PR negru.

Companiile care respectă etica - doar câteva

„Fie că este vorba despre reparații în spital, bani în plic pentru numărul de prescripții scrise sau procurarea unor lucruri personale, oricum este urât. Noi pledăm pentru o claritate pe piață, astfel cum există în statele europene. Trebuie să fie o regulă și în Moldova, iar interesul suprem totuși să țină de pacient și de indicațiile clinice ale unui preparat”, a adăugat Armașu.

Și alți reprezentanți ai unor companii farmaceutice ne-au spus că banii în plic pentru duzina de preparate prescrise a devenit o regulă. „Suntem îngrijorați de această situație, dar nu ne este greu să ne menținem pentru că de 15 de când suntem pe piață ducem o politică corectă. Este important să nu cumperi decizia actului medical. Doctorul trebuie să decidă după prezentarea studiilor clinice a preparatului care demonstrează eficacitatea lui. Din păcate ne ajung degetele de la o mână ca să numărăm companiile care țin cont de etică atunci când vorbim de promovare”, spune directorul reprezentanței Berlin Chemie în Moldova, Ion Ciubotaru.

█  Un mare producător de medicamente anunță că nu va mai plăti doctorii pentru a le promova produsele 

O confirmă însă reprezentanții American Chamber în Moldova, care spun că au participat împreună cu Ministerul Sănătății la elaborarea unui Cod de Etică în promovarea medicamentelor și care este pus acum în discuții.

„Noi am început munca la un proiect al unui Cod al Sănătății care urmează să stabilească reguli foarte clare de piața farmaceutică. Republica Moldova nu are un astfel de cod. În aceste condiții, unele companii farmaceutice de talie mondială respectă deontologia promovării și în străinătate și aici, iar altele - nu”, afirmă și Ana Răileanu, membru al Camerei Americane de Comerț din Moldova.

Responsabilii de la Ministerul Sănătății spun că documentul este la prima etapă și ar urma să alinieze Republica Moldova la standardele internaționale.

Ce nu este interzis e permis

„A fost creat un grup de lucru care lucrează la perfecționarea acestui document. Până acum ne-am întâlnit o singură dată, dar lucrul a început, iar toți membrii au văzut prima variantă care urmează să fie adaptată la regulile internaționale. În special, am atras atenția la experiența României”, spune Nelly Movilă, consultant principal la Ministerul Sănătății. Movilă mai adaugă că instituția nu cunoaște cazuri clare de promovare agresivă a medicamentelor, însă despre acest lucru se vorbește tot mai deschis. Totodată, în lipsa unor reglementări clare, lucrurile nu se vor schimba, întrucât în Moldova ce nu este interzis pare să fie permis, a mai punctat ea.

Proiectul Codului de etică în promovarea medicamentelor prevede că nicio companie nu are dreptul să utilizeze în promovare cuvinte precum „sigur” sau „lipsit de riscuri”, decât dacă există studii clinice care indică clar acest lucru. Un alt aspect important ține de promovarea preparatelor medicale în presă. Codul de etică prevede că trebuie să se anunțe obligatoriu dacă articolul a fost plasat la comanda cuiva și că este un material plătit.

  Big Pharma, o companie farmaceutică gigant din lume, acuzată că mituiește oficialii pentru a-i permite vânzarea unor medicamente periculoase

Fără hoteluri de lux și cu bilete la clasa econom

Totodată, conferințele științifice cu participarea doctorilor nu trebuie să fie luxoase de 5 stele. Aici sunt prevăzute chiar și limite. Astfel, pentru cazarea într-un hotel din oraș se admite o limită de preț de 1.200 de lei și 900 de lei pe noapte în afara orașului. Pentru trei mese – coffe break, prânz și cină se admite o limită de 1.200 de lei per persoană și atunci când este vorba despre o singură masă. Călătoriile cu avionul trebuie să fie la clasa econom. Totodată, sponsorizările ar trebui să se axeze pe problema cercetării, nu să-i motiveze pe doctori să le prescrie preparatele.

În același timp, se discută pentru prima oară despre remunerările financiare. Astfel, „companiile farmaceutice recomandă ca valoare corectă de  80 € net/oră pentru profesioniştii din domeniul sanitar, care sunt lectori sau moderatori la manifestări din domeniul medical; preşedinţi ai unor societăţi medicale sau asociaţii profesionale la nivel naţional; profesori sau conferenţiari universitari, iar valoarea totală a onorariilor pentru servicii de conferenţiere nu trebuie să depăşească suma netă maximă de 500 € per activitate şi eveniment-zi”, se menționează în prima variantă a proiectului de Cod.

 

 █ Articole relaționate:

 REPORTAJ // Conferințe științifice pentru doctori, organizate în restaurante de lux. „Nu cheltuim niciun ban de la stat. Avem sponsori”