Autor: Irina Papuc

Venituri și cheltuieli mai mari, poliță ba mai scumpă, ba mai ieftină. Sunt doar câteva neconcordanțe și neclarități în proiectul Legii Fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală pentru anul 2016.

Ce ne așteaptă în materie de sănătate pentru anul următor este greu de prognozat. Atât în privința serviciilor, dar și a cifrelor este mare haos. În proiectul legii Fondurilor pentru 2016 pe care Ministerul Sănătății l-a publicat pentru dezbateri publice era anunțată scumpirea poliței medicale în sumă fixă cu aproape 1.300 de lei și urma să constituie 5.319 lei, asta chiar dacă cu numai câteva săptămâni anterior ministrul Sănătății Ruxanda Glavan declarase tranșant că nu va admite niciun fel de scumpiri în sănătate. Peste câteva zile cifra din document a fost schimbată, astfel că prețul poliței medicale a rămas cel vechi – 4.056 lei. Similar anului trecut a rămas și contribuția procentuală lunară pe care angajații și angajatorii ar urma să o plătească lunar pentru sănătate – 4,5 la sută la sută pentru fiecare. Cu toate acestea acumulările din urma plăților poliței ar urma să crească de la 2 miliarde 300 de milioane la peste 3 miliarde de lei.

Astfel, în documentul final se prevede majorarea veniturilor CNAM până la 5 miliarde 569 de milioane, adică cu o creștere față de anul trecut cu 500 de mii de lei, fără deficit. Evident, se prognozează o creștere a fondului de bază, în mărime de 5 miliarde 418 milioane și respectiv pe aproape fiecare componentă – medicina primară, prespitalicească de urgență și pentru spitale. De notat este că Ministerul Sănătății planifică să mărească și contribuția statului pentru persoanele asigurate – de la 2 miliarde 175 milioane la 2 miliarde 377 milioane. Asta în condițiile în care anul trecut statul și așa nu și-a onorat obligațiile, ba mai mult – ne așteaptă o perioadă de criză profundă, iar Ministerul Finanțelor a tins întotdeauna să-și micșoreze contribuția la Fondul de Sănătate. Anterior și ex-ministrul Sănătății, Mircea Buga, se pronunța pentru reducerea contribuției din partea statului până la zero chiar.

În același document Ministerul Sănătății își propune să scadă Fondul de rezervă cu 46 la sută, cu mențiunea că astfel se va reuși o „eficientizare” a banilor.

În același timp, în mod paradoxal, contribuția pentru Sănătate din PIB este deja de doi ani în scădere și va continua să scadă.

„Ponderea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală în PIB are o tendință de micșorare, conform sumelor aprobate pentru anul 2014 – 4,5 procente, pentru anul 2015 și estimările pentru 2016 – 4,4 procente, iar conform estimărilor pentru 2017 – 4,3 procente, iar pentru 2018 – 3,2 procente”, se arată în Nota Informativă a documentului.

Și mai interesant este la capitolul „remunerarea muncii”. Deși anunțase că va majora salariile doctorilor și chiar a aprobat un nou regulament de salarizare a lucrătorilor medicali, Ruxanda Glavan nu a luat în calcul, se pare, faptul că nu există bani. Conform calculelor prezentate în document salariul personalului medical va rămâne la fel în 2016 și va crește puțin abia din 2017. În același timp conform noului regulament de salarizare însă ar fi nevoie de 295 de milioane, în timp ce în proiectul Legii Fondurilor se prevăd aproximativ 294 de milioane de lei.

Amintim că Ministerul Sănătății înregistrează deja un deficit de 100 de milioane de lei la plata salariilor pentru acest an, motiv pentru care Guvernul a refuzat creșterea salarilor doctorilor cu 100 de lei.

 

  Articole relaționate:

 Cum ar putea fi calculate salariile doctorilor din 2016. Cei de la sate, mai bine plătiți decât cei de la orașe 

Guvernul refuză să majoreze salariile doctorilor

Ministrul Sănătății îl critică pe Andrei Usatîi și reformele lui „în ghilimele”