Autor: Sorina Bujarov

Veste bună pentru moldovenii care încearcă să renunţe la fumat. De la 1 ianuarie 2016 în Moldova este interzisă publicitatea la ţigări sub orice formă, măsură prevăzută în noua Lege privind controlul tutunului, care a intrat în vigoare la mijlocul lunii septembrie. Pentru încălcarea acestei prevederi, agenţii economici, dar şi persoanele fizice riscă amenzi usturătoare – de la 4.000 până la 10.000 de lei.

În ţara noastră publicitatea la ţigări era interzisă şi de vechea lege. Cu toate acestea, agenţii economici îşi permiteau să angajeze fete îmbrăcate provocator care să meargă prin localuri şi să promoveze produsele, care, de fapt, curmă viaţa a mii de oameni. Pentru asta comercianţii de tutun nu riscau nimic. Lucrurile însă s-au schimbat odată cu intrarea în vigoare a Legii antitutun. Asta pentru că documentul interzice orice formă de publicitate, inclusiv promovarea produselor din tutun sau a fumatului.

█  În Moldova astăzi intră în vigoare cea mai drastică lege anti-tutun din toate timpurile 

Mai exact, legea stabileşte următoarele – „Se interzice orice formă, directă sau indirectă, de publicitate în favoarea produselor din tutun, inclusiv publicitatea la radio şi televiziune, în presa scrisă, în serviciile cinematografice și video, prin internet, cu utilizarea reţelelor telefonice, telegrafice, ceea ce include, dar nu se reduce la publicitatea exterioară şi cea din interiorul spațiilor publice închise şi semiînchise, în special publicitatea în exteriorul şi interiorul locurilor de vînzare angro şi cu amănuntul a produselor din tutun şi publicitatea în localurile în care se prestează servicii, publicitatea în sau pe mijloacele de transport şi prin intermediul trimiterilor poştale, precum şi publicitatea pe accesoriile pentru fumat”, lucru prevăzut în articolul 17 (3), aliniatul 1 al Legii privind controlul tutunului, aprobată de Parlament pe 26 iunie.

Acelaşi articol prevede interzicerea oricărui tip de activitate care „induce în eroare sau creează o impresie eronată despre caracteristicile produselor din tutun şi despre impactul acestora asupra sănătăţii”.

Pe lângă aceasta, documentul menit să lupte cu viciul fumatului în ţara noastră interzice promovarea produselor din tutun, inclusiv prin sponsorizare sau susţinerea unor acţiuni sau iniţiative publice ori comerciale. Altfel spus, industria tutunului nu mai poate să participe la acțiuni de sponsorizare sau de binefacere, unde să prezinte numele companiei de ţigări sau a mărcii comerciale a produsului din tutun. De altfel, această măsură s-a dovedit a fi una eficientă în lupta cu fumatul, lucru demonstrat de nenumărate studii făcute la acest subiect.

█  Credit de peste 2,7 milioane de dolari pentru Moldova pentru a reduce numărul fumătorilor. Ce condiții impune Banca Mondiale pentru a oferi acești bani 

Tot de la 1 ianuarie 2016 companiilor de tutun li se interzice să ofere cadouri fumătorilor – brichete, scrumiere, pachete cu ţigări, etc. Asta pentru a nu instiga şi mai mult la fumat moldovenii.

Codul Contravenţional stabileşte amenzi usturătoare pentru cei care nu vor respecta prevederile enunţate mai sus. Pentru încălcări agenţii economici pot primi o amendă de 10.000 de lei, iar persoanele fizice – de 4.000 de lei. Consiliul Concurenţei, Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice şi Serviciul Fiscal de Stat  vor fi responsabilii care vor monitoriza dacă prevederile ce ţin de publicitate vor fi respectate.

Amintim că potrivit statisticilor, fiecare al doilea moldovean începe să fumeze până la vârsta de 19 ani. Datele mai arată că fiecare al optulea tânăr de 15 ani fumează zilnic. Alte 3% dintre tinerii de această vârstă gustă ocazional din plăcerea amăgitoare, iar cei de la sate încep să fumeze mai devreme decât tinerii din orașe. 

 

 Articole relaționate:

E-cigaretts, doar în farmacii. Experții cer ca dispozivitul fără fum să fie ferit maxim posibil de ochi lumii 

Din 2016, ţigările electronice vor fi reglementate ca și medicamentele 

Ţigările electronice şi narghileaua, în afara oricărui cadru legal