Autor: Parascovia Rogate

Copiii sunt expuși zilnic la publicitatea produselor din tutun. Motivul este că mai multe unități comerciale vând și fac reclamă la produsele de tutun în apropierea instituțiilor de învățământ. Mai exact, produsele de tutun sunt accentuate în vitrine prin pachete supradimensionate sau cu ajutorul luminilor led. De altfel, unii comercianți își prezintă produsele din tutun împreună cu dulciurile, la nivelul ochilor copiilor, ceea ce fac țigările mai atractive pentru ei.

Aceste acțiuni însă contravin Legii Antitutun, potrivit căreia publicitatea produselor de tutun este interzisă sub orice formă. Observațiile aparțin Asociației Studenților și Rezidenților în Medicină (ASRM) și Centrului pentru Politici și Analize în Sănătate (Centul PAS), care au remis atât agenților economici care comercializează produse din tutun, precum și autorităților o scrisoare în care au precizat mai multe unități comerciale care încalcă Legea Antitutun.

Astfel, ASRM și Centrul PAS solicită ca tacticile de marketing folosite pentru vânzarea produselor de tutun în rândul tinerilor să fie stopate. Scrisoarea a fost elaborată după ce studiul „Comercializarea produselor din tutun în unitățile comerciale din perimetrul școlilor primare și gimnaziale din Municipiul Chișinău și Bălți” a scos în evidență mai multe abateri ale Legii Antitutun din partea agenților economici.

Documentul a fost transmis directorilor MOLDPRESA SRL, CEBACOT SRL, FIRMA MILLA SRL, LEOVAL GRUP SRL, AKM-VETERAN SRL, precum și ministrului și viceprim-ministrului Economiei, ministrului Educației, primarului general al Municipiului Chișinău și medicului-șef al Centrului de Sănătate Publică din Municipiul Chișinău. În raport se constată că numeroase unități comerciale din apropierea instituțiilor de învățământ fac publicitate ascunsă la produsele din tutun. De exemplu, scriu autorii scrisorii, din 320 de unități ce comercializează tutun, 58 sunt amplasate în perimetrul vizual al instituțiilor de învățământ din Municipiile Chișinău și Bălți.

„Doar în 65% din unitățile de comerț sunt afișate panouri informative privind interzicerea comercializării produselor de tutun și a celor conexe persoanelor sub 18 ani. Majoritatea panourilor însă nu includ informația privind cuantumul amenzii aplicate pentru nerespectarea acestei prevederi”.

De altfel, o altă neregulă depistată a fost că majoritatea afișărilor la vitrină se fac astfel încât avertismentele de sănătate pe pachetele de țigări sunt acoperite.  Pe lângă aceasta, 102 din comercianții de tutun și-au prezentat produsele date împreună cu dulciurile și au plasat țigările la vitrină, la nivelul ochilor copiilor.

„Putem constata că afișarea țigărilor la nivelul ochilor se face cu scopul de a ridica nivelul de vânzări, deoarece plasarea produsului pe axa vizuală a consumatorului sporește posibilitatea procurării acestuia, comparativ cu produsele afișate mai sus sau mai jos”, menționează autorii în scrisoare.

Alte exemple de abateri depistate sunt că majoritatea din comercianții de țigări plasează produsele din tutun în pachete supradimensionate.

Potrivit autorilor, produsele de tutun devin mult mai accesibile tinerilor, din moment ce unitățile de comerț le fac publicitate ascunsă în aproprierea instituțiilor de învățământ. Aceștia solicită unităților de comerț, precum MOLDPRESA S.R.L., CEBACOT SRL, FIRMA MILLA SRL, LEOVAL GRUP SRL și AKM-VETERAN SRL să stopeze tacticile de marketing a produselor de tutun care contribuie la inițierea fumatului în rândul tinerilor.

Vom preciza că de la 1 ianuarie 2016  în Moldova este interzisă publicitatea la țigări sub orice formă, măsură prevăzută în Legea privind controlul tutunului. Pentru încălcarea acestei prevederi agenții economici, dar și persoanele fizice riscă amenzi de la 3.000 până la 10.000 de lei. Din 16 martie însă amenzile devin mai usturătoare. Astfel, agenții economici care vor permite publicitatea la produsele din tutun riscă amenzi de la 13.500 la 15.000 de lei.

 

 Articole relaționate:

Parlamentul e „afumat” de businessul țigărilor, cu voci regizate. „Sunt puțini, dar fac atâta lobby” 

Oameni apropiați Partidului Democrat, interesați să modifice Legea privind controlul tutunului 

Țara vecină a acumulat peste un miliard de dolari în buget din taxele la tutun