Autor: Irina Papuc

Peste 60 la sută dintre moldoveni nu sunt mulțumiți de calitatea serviciilor medicale. Acest lucru rezultă din datele Barometrului de Opinie Publică, care arată că cei dezamăgiți de nivelul deservirii medicale nu se deosebesc prin vârstă, nivelul de educație sau mediul de rezidență.

Fiind întrebați dacă sunt sau nu mulțumiți de serviciile medicale de care au beneficiat, aproape 46 la sută dintre moldoveni au răspuns „nu prea”, iar peste 18 la sută au spus că nu sunt mulțumiți deloc. Totodată, peste 39 la sută dintre cei chestionați s-au arătat relativ satisfăcuți de vizitele la doctor  și doar 1,8% au răspuns că sunt foarte mulțumiți.

Datele Barometrului de Opinie Publică mai arată că percepția oamenilor este la fel și este independentă de factori sociali și economici, cum ar fi locul de trai sau vârsta. Totuși, cei mai nemulțumiți sunt din categoriile cu venituri mai mari – 67,2 la sută, pe când cei cu venituri modeste afirmă mai rar că au fost deserviți prost. Este vorba despre 60 la sută din cei chestionați.

Barometrul de Opinie Publică a fost realizat la comanda Institutului de Politici Publice, în perioada 6-15 noiembrie, pe un eşantion de 1.144 de persoane, cu o marjă de eroare de 3%.

Rezultatele sondajului în aceeași perioadă a anului trecut arată o îmbunătățire vagă a situației. În 2012 aproape 25 la sută din cei chestionați au răspuns că nu sunt deloc satisfăcuți de serviciile medicale, pe când 43,3 la sută au spus că sunt relativ mulțumiți. Tot anul trecut, procentul celor care nu aveau niciun reproș la acest capitol a fost mai mare decât în acest an.

Expertul în politici de sănătate Stela Bivol afirmă că din 2008 tendința negativă în sondaje persistă, iar acest lucru se întâmplă din cauza faptului că este neglijată componenta comunicării dintre bolnav și pacient, una dintre cele mai importante, de altfel.

„Sondajele Biroului Național de Statistică și Barometrul Opiniei Publice din anii trecuți arată o lipsă de schimbare din anii 2008 până astăzi. Percepția negativă apare la interacțiunea primară cu pacientul, iar la acest nivel sunt mai multe probleme – timpul mare de așteptare, dezorganizare, atitudinea doctorilor față de bolnav. Toate aceste lucruri sunt un indicator subiectiv în privința calității medicale, iar schimbarea nu are loc din cauza faptului că nu au existat niciun fel de reforme în schimbarea atitudinii personalului medical față de pacienți”, explică Bivol.

Cel mai recent raport al Expert Grup din Moldova arată că pentru sistemul de sănătate statul a investit peste 4,7 miliarde de lei, ceea ce înseamnă 13,5 la sută din Bugetul Public Național, iar cifra ar fi mai mare decât în România sau Ucraina. Totodată, suma plăților oficiale directe pentru diverse servicii medicale a atins, în 2012, cifra de 400 de milioane de lei. 

 

Articole relaționate:

Fiecare al treilea moldovean susține că asistența medicală din țară nu s-a îmbunătățit în ultimul an 

Moldovenii ocolesc spitalele. În unele cazuri, decizia are un final tragic 

Lipsa banilor și serviciile medicale de proastă calitate îi țin pe moldoveni departe de doctor 

Moldovenii din nordul țării și cei din Chișinău merg cel mai des la doctor, de șapte ori pe an. Mai rar consultă medicul oamenii de la Centru și Sud