Redactor: Irina Papuc
Procedurile simple și aparent sigure de screening, diagnostic sau terapeutice provoacă prejudicii semnificative de sănătate sau chiar deces în cazul a mii de pacienți anual. Un raport analizează greșelile făcute de către clinicieni și managerii spitalelor și oferă soluții.
Greșelile făcute în timpul procedurilor comune de tratament pot fi mai puțin răsunătoare decât cele din domeniul chirurgical, dar acestea au, la fel, un impact negativ asupra pacienților, precum și a doctorilor, scrie The Sacramento Bee. În Raportul anual al CRICO privind riscurile de malpraxis în procedurile medicale de rutină, au fost analizate aproape 1.500 de presupuse cazuri de malpraxis, legate de o procedură non-chirurgicală. În timp ce majoritatea (88%) dintre aceste cazuri evidențiau erori pe bază de calificare, analiza explorează două aspecte corelative : reguli de practică (politică și de protocol) și cunoștințe sau hotărâri inadecvate luate de către medici sau de către personalul administrativ.
De obicei medicii sunt marcați atunci când un pacient are de suferit, mai ales atunci când evenimentul declanșator este o procedură medicală de „rutină ”. Studiul CRICO scoate în evidență șase proceduri medicale primare: aparatele optice, injecțiile, puncțiile, biopsiile, inserțiile de tuburi și imagistică. În timp ce însăși natura utilajelor implică unele defecțiuni tehnice inevitabile sau pe bază de calificare este foarte important să se înțeleagă modul în care erorile bazate pe decizii greșite aduc prejudicii pacientului.
Cazurile legate de proceduri medicale au fost depistate în perioada anilor 2007-2011. Din păcate, pentru mii de pacienți în fiecare an screening-ul, aparent inofensiv sau unele proceduri terapeutice, se soldează cu diverse prejudicii semnificative sau chiar deces. În timp ce mai mult de două treimi din leziuni au fost relativ minore sau temporare, în 14 la sută din cazuri procedura a cauzat decesul pacientului.
Baza de date CRICO deține în prezent 275.000 de cazuri de malpraxis medical din 500 de spitale și oferă o perspectivă unică asupra lucrurilor ce nu merg bine și cauza acestora. Analiza datelor de malpraxis oferă furnizorilor de asistență medicală oportunități de a schimba sistemele clinice specifice sau comportamentele clinicienilor pentru a reduce riscurile dominante.
Una dintre provocările pentru îmbunătățirea siguranței pacientului este că problema nu este izolată și nu ține doar de departamentele de urgență, sălile de operații sau de unitățile de terapie intensivă. Riscurile sunt omniprezente și descentralizate, iar primul pas spre reducerea riscurilor este recunoașterea problemelor recurente, amploarea și profunzimea lor.
„În trecut, eforturile pentru siguranța pacienților erau concentrate pe domenii de spitalizare, cum ar fi sălile de operație. Acum, o mare parte din procedurile medicale sunt efectuate frecvent în medii din afara spitalelor, fiind înregistrat un număr crescut de reacții adverse. Avem nevoie de a transpune lecțiile de siguranță învățate în spitale pentru restul unităților de îngrijire, pentru a ne asigura că procedurile sunt efectuate la un nivel maxim de siguranță”, este de părere Tejal Gandhi, președintele Fundației Naționale pentru siguranta pacienților.
Următorul pas este identificarea managementului clinic care să ducă la remedierea unei astfel de probleme difuze. „Luarea deciziilor pentru îmbunătățirea siguranței pacienților este o muncă grea. Dacă vrei să captezi atenția liderilor din sistemul de îngrijire a sănătății, pentru a motiva furnizorii de asigurări să finanțeze soluții, trebuie să prezinți dovezi credibile că sunteți pe calea abordării corecte a problemelor. Studiul nostru, bazat pe date și expertiză permite membrilor CRICO să fie eficienți în abordarea siguranței pacienților pe termen lung”, declară Mark E. Reynolds, președintele CRICO .
Despre CRICO Strategies :
CRICO Strategies este o divizie a Fundației de management al riscului de la Harvard Medical Institutions, membră a CRICO - un lider recunoscut în managementul riscurilor bazate pe dovezi. Este un grup de companii care servește și este întreținută de comunitatea medicală de la Harvard.
Articole relaționate:
Majoritatea litigiilor de malpraxis în medicina de familie, determinate de diagnosticul greșit