Redactor: Sorina Bujarov
Afişarea produselor din tutun în magazine și zone comerciale vizibile reprezintă cel mai mare impediment pentru consumatorii de tutun care vor să renunțe la fumat, precum și pentru cei care vor să se apuce de fumat. Asta, pentru că prin expunerea pachetelor de țigări în locurile accesibile oricărei persoane, companiile de tutun atrag noi consumatori, fără prea mult efort, dar, în același timp, îi împiedică pe fumători să se lase de acest viciu. Potrivit experților în sănătate, citați de Tobacco Free Center, țigările devin atractive datorită ambalajului, inclusiv forma acestuia, pelicula exterioară de protecţie, panglica de siguranţă, partea interioară a ambalajului, abţibildurile, chiar și prin informaţiile despre marcă şi gama cromatică. Astfel, orice persoană poate fi atrasă de produsele din tutun, fără să realizeze acest lucru.
Actuala legislație antitutun din Republica Moldova permite expunerea țigărilor în cele mai vizibile locuri de vânzare. De exemplu, la casele de achitare de la intrarea în magazine sau direct pe geamurile buticurilor de țigări. Mai mult, producătorii de tutun își pot amenaja un loc special în zonele de comerț pentru a-și ademeni cumpărătorii. Tot în magazine, dar și în localuri de agrement, producătorii de tutun își fac publicitate la produse angajând promoteri care oferă cadouri, de obicei brichete, celor care fumează, precum și celor care nu fumează.
█ Ce i-ar convinge cu adevărat pe fumători să renunțe la țigări
Astfel, spun experții, vitrinele cu articole din tutun amplasate în locurile de vânzare vizibile face societatea să accepte acest viciu, iar pentru industria tutunului este un instrument de influenţă nu doar a fumătorilor, dar şi a nefumătorilor, inclusiv al celor care au renunțat deja la fumat.
Datele unui studiu, efectuat în patru țări, arată că în Canada şi Australia, unde expunerea articolelor din tutun este interzisă, nivelul de cumpărare impulsivă a produselor din tutun este mai mic decât în SUA şi Marea Britanie, unde în momentul desfăşurării studiului, nu existau interdicţii cu privire la afişarea produselor din tutun. În cadrul unui alt studiu, participanții - foști fumători, au afirmat că expunerea produselor din tutun în spaţiile comerciale provoacă „o dorinţă fiziologică şi psihologică” ce îngreunează procesul de renunţare la fumat.
Totuși, cei mai vulnerabili în acest sens rămân a fi tinerii. Astfel, afişarea vizibilă şi atractivă a ambalajelor articolelor din tutun în unităţile comerciale expun tinerii la influenţa publicităţii tutunului şi dezvoltă o atitudine pozitivă faţă de articolele şi mărcile producătorilor de tutun. O altă problemă gravă este faptul că, uneori, produsele din tutun sunt amplasate alături de bomboane şi alte mărfuri pentru copii, creându-le acestora iluzia că țigările sunt inofensive.
Pentru a evita acest lucru, autoritățile din mai multe ţări au aprobat legi care interzic reclama, stimularea vânzărilor articolelor din tutun şi activitatea de sponsorizare de către companiile de tutun pe căile media tradiţionale. În unele ţări a fost interzisă chiar şi reclama în locurile de vânzare a produselor din tutun. Din păcate însă, interdicţia de a afişa produsele din tutun în vitrine nu a fost adoptată în toate ţările, printre acestea numărându-se şi Republica Moldova. Drept rezultat, industria tutunului utilizează practic toate mijlocele pentru a-și promova produsele.
Studiile demonstrează că interzicerea expunerii produselor din tutun are un impact pozitiv și nu aduce prejudicii financiare unităţilor de vânzare cu amănuntul. Conform unui sondaj realizat cu participarea vânzătorilor cu amănuntul de produse de tutungerie, înlăturarea articolelor din tutun din vitrinele şi de pe rafturile magazinelor a redus numărul de furturi, nu a necesitat cheltuieli şi resurse suplimentare şi nu a influenţat semnificativ nivelul venitului. Ba mai mult, studiile efectuate în Statele Unite au demonstrat că obligativitatea de a amplasa articolele de tutun în afara câmpului de vedere al cumpărătorilor reduce, cu 83 la sută, expunerea adolescenţilor la reclama pentru tutun.
Amintim că în Republica Moldova, actuala lege permite publicitatea sub formă de imagine a logotipului și mărcii comerciale în rețelele de comerț. Chiar dacă este interzisă promovarea produselor din tutun la TV și radio, companiile producătoare pot participa și susține evenimente sociale și culturale. Noul proiect de lege antitutun, aprobat de Guvern pe 17 decembrie anul trecut, impune interzicerea oricărui tip de publicitate. Documentul este discutat acum de membrii comisiilor parlamentare. Când va ajunge însă să fie dezbătut în plenul Legislativului, deocamdată nu se știe.
█ Articole relaționate: