Autor: Sorina David

În Moldova se mai întâmplă de multe ori să aștepți să vină Salvarea și câte o oră de vreme și te poți considera un norocos dacă starea ta de sănătate îți permite să aștepți atât de mult. Se poate întâmpla însă ca aceasta să nu ajungă deloc sau operatorii să nu răspundă apelurilor. Asta chiar dacă Serviciul de Urgență trebuie să fie disponibil 24 din 24 de ore. Soluția în astfel de cazuri este să ajungi la Urgență pe cont propriu, dar nici atunci nu e sigur că vei fi tratat corespunzător.

Într-o zi de joi, în luna mai, Elena (nume schimbat) era la gara auto de Nord. Aștepta o rudă de la țară. La un moment dat au început s-o doară foarte tare rinichii. Se chinuie de câțiva ani cu ei. Are crize care o lasă uneori în pat și o zi întreagă, dacă nu merge la doctor. A fost internată la Urgență de câteva ori. Pentru că durerile erau insuportabile, și acum a chemat în ajutor Urgența. Doar că apelurile ei nu au fost preluate de nimeni preț de vreo jumătate de oră.

 „M-am așezat pe un scaun, pentru că, de obicei, din cauza acestor dureri nu poți nici măcar să ridici piciorul ca să mergi. Știam ce aveam, pentru că am mai trecut prin așa ceva, așa că am apelat 903 ca să vină să mă ajute. Am telefonat minute în șir, și de pe telefonul meu și de pe cel al surorii, dar nimeni nu a mai răspuns”, povestește tânăra.

 Cât de urgentă este Salvarea. De cât timp are nevoie o echipă de Urgenţă să ajungă și să ajute un bolnav. În unele raioane timpul mediu trece de o oră 

Durerile nu conteneau așa că a rămas întinsă pe scaun în jur de o oră, până când o angajată de la gară a observat-o. „Femeia de la poartă a văzut că mă simt rău și a chemat medicul Gării. Acesta a venit și m-a ajutat să merg la el în cabinet. Mi-a dat un spasmalgon și am stat întinsă câteva minute ca să-mi revin. N-a fost să fie. Medicul a încercat și el de câteva ori să cheme ambulanța, dar nu a reușit. Îmi spunea că cei de la Urgență își închid telefonul când obosesc de la prea multe apeluri”, mai povestește Elena.

Pentru că durerile se intensificau, iar cei de la Urgență nu se grăbeau să răspundă, medicul a chemat un taxi care a și dus-o pe Elena la Spitalul de Urgență.

„Am mers cu taxiul, pentru că nu mai puteam aștepta până cei de la Urgență vor răspunde, mai ales că medicul spunea că aceste crize nu trec de la sine și să nu aștept până o să-mi treacă, ca să merg singură la medic”, susține tânăra în vârstă de 23 de ani.

La spital din nou așteptare. Elena a trebuit să aștepte vreo oră până a consultat-o medicul, deși era un caz de urgență. Apoi a trebuit să meargă singură prin toate cabinetele să dea analize, fără să fie însoțită de vreo asistentă.

 „M-a deranjat foarte mult, pentru că eu nu puteam merge, iar ei mă puneau să mă duc la registratură să mă înregistrez, după care mă trimiteau prin cabinete să dau analizele. Eu le explicam că nu pot să merg, însă doctorul a spus că eu nu sunt pacient de urgență din moment ce nu am venit cu ambulanța. Păi cum să vin cu ambulanța dacă nimeni nu răspunde?”, a întrebat Elena.

După ce a aflat rezultatele analizelor, medicul i-a spus Elenei că are inflamație la un rinichi, iar la altul - o piatră. Prin urmare au confirmat că starea ei este gravă și că este nevoie de internare. Elena a refuzat însă să stea în spital mai mult din cauza  atitudinii medicilor față de pacienți.

 Lipsă de ambulanțe și echipe specializate la stațiile zonale de urgență. Medicii generalişti sau felcerii intervin chiar și în cazurile bolnavilor cu probleme psihice

Am încercat să aflăm ce părere are despre astfel de situații directorul Spitalului de Urgență, Gheorghe Ciobanu. Managerul a refuzat să creadă că Ambulanța nu a ajuns la un caz de urgență.

 „Urgența nu are cum să nu vină, aceasta întotdeauna este disponibilă. Uneori poate cu puțină întârziere, însă întotdeauna merge la solicitări”, a afirmat Gheorghe Ciobanu, directorul Spitalului de Urgență din Capitală, solicitând totodată și numele pacientei pentru a lămuri situația.

Potrivit Ordinului cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului de Asistenţă Medicală Urgentă din Republica Moldova, „Respectarea timpului de alarmare (de la preluarea solicitării la start) sub 90 secunde; timpul de ajungere la caz în urgenţele medico-chirurgicale majore (de la preluarea solicitării la sosire la caz) sub 10 minute în centre municipale, oraşe, comune şi sate, loc de reşedinţă a subdiviziunilor Staţiei AMU şi sub 15 minute în cazul celorlalte solicitări din alte teritorii, timpul de la oprire a autosanitarei pînă la primul contact cu medicul de gardă din cadrul Departamentului de urgenţă secţia internare sub 90 secunde şi transmiterea bolnavului instituţiilor medico-sanitare sub 5 minute”.

Potrivit unor date prezentate de Ministerul Sănătății, în unele raioane echipa de urgenţă pierde, în medie, şi câte 50 de minute ca să ajungă la bolnav acasă şi să-i acorde ajutor. 

 

 Articole relaționate:

Vom apela serviciul de Urgență la 112

Serviciul Salvării, asaltat de apeluri mai puțin urgente. „În multe raioane, după ora 15:00, oamenii sunt îndemnați să apeleze direct la 903” 

Serviciul de Urgență din Moldova va avea două aeroambulanțe pentru transportarea pacienților în stare gravă. Deocamdată însă elicopterele nu sunt dotate corespunzător și nici banii nu au fost alocați