Autor: Sorina Bujarov
După aproape cinci ani de când a fost creată, Comisia care se ocupă de avizarea materialelor publicitare la medicamente va ști și cum să funcționeze la modul practic. Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale a elaborat un regulament special cu toate atribuțiile acestei structuri. AMDM își propune astfel să monitorizeze mai strict publicitatea la medicamente în Republica Moldova.
Potrivit documentului, comisia va avea opt membri, printre care se regăsesc șeful secției de testare clinică a preparatelor din cadrul AMDM, cel al secției de autorizare a medicamentelor, un medic din secția Farmacovigilență, un reprezentant al Inspectoratului Farmaceutic, un farmacolog și alții.
La modul practic, specialiștii urmează să examineze materialele publicitare depuse de către agenții economici și să decidă dacă eliberează ori nu avizul pentru plasarea publicității. De altfel, avizul eliberat va fi valabil pentru un termen de șase luni, după care agentul economic va trebui din nou să ceară permisiunea de a-și promova produsul farmaceutic.
█ Doctorii atenționează – medicamentele pentru depresie au un efect invers
Comisia pentru examinarea și avizarea materialelor publicitare a fost instituită în cadrul AMDM încă în 2011, iar până acum nu a existat un regulament care să spună clar cum trebuie să activeze instituția.
„Anterior a existat Ordinul nr. 22 din 24.02.2011 cu privire la avizarea şi monitorizarea publicităţii medicamentelor prin care erau numiţi membrii Comisiei pentru examinarea şi avizarea materialelor publicitare”, însă acesta nu conţinea o descriere detaliată a funcţiilor comisiei. Aceste detalii au fost prevăzute şi incluse într-un nou Ordin cu privire la avizarea şi monitorizarea publicităţii medicamentelor. Totodată, a fost aprobat Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru examinarea şi avizarea materialelor publicitare şi formularul Avizului pentru materialul publicitar”, se precizează în răspunsul oficial al AMDM, remis către Sănătate INFO.
Astfel, potrivit noului regulament, Comisia pentru avizarea materialelor publicitare trebuie să asigure promovarea etică a medicamentelor, dar și utilizarea rațională și inofensivă a preparatelor farmaceutice. Pentru aceasta, decizia în privința eliberării permisiunii pentru publicitate a unui medicament poate fi discutată și cu alți specialiști din cadrul AMDM, dar și de la alte instituții care au tangență cu domeniul rspectiv.
█ Un alt medicament retras din farmaciile din Moldova
Documentul mai prevede că instectoratul farmaceutic va monitoriza publicitatea medicamentelor în întreprinderile farmaceutice supuse controalelor și va informa Comisia pentru avizarea materialelor publicitare, dacă agenții economici își promovează produsele conform legislației în vigoare ori nu. De altfel, pentru avizarea primară a medicamentelor agenții economici plătesc 718 lei, iar pentru avizarea repetată, care se face o dată la jumătate de an – 299 de lei.
Notă: În Moldova, publicitatea la medicamente trebuie să întrunească următoarele cerinţe – să fie veridică, obiectivă şi bazată pe documente oficiale, să nu îndemne oamenii să folosească preparate în mod excesiv și nici să producă o impresie exagerată despre compoziţia şi originea medicamentului sau proprietățile lui medicale. De asemenea, este interzisă publicitatea medicamentelor prin care consumatorului i se sugerează că administrarea lor îi va ameliora starea sănătăţii, iar renunţarea la ele se va solda cu agravarea ei, publicitatea care afirmă că medicamentul nu are reacţii adverse sau care îndeamnă să nu fie consultat medicul, prevederi incluse în Legea cu privire la medicamente.
█ Articole relaționate: