Autor: Parascovia Rogate
Să acorzi ajutor medical de urgență este, de cele mai deseori, lucrul cel mai stresant pentru doctori. Echipele care se ocupă de acești pacienți trebuie să știe până în cele mai mici detalii cum să acționeze ca să salveze viața bolnavului. Să oferi asistență medicală de urgență copiilor e și mai complicat, mai ales dacă nu știi cum să intervii corect și repede și nici nu ești echipat corespunzător.
Ei bine, deja de opt ani, lucrurile la acest capitol s-au schimbat în Republica Moldova, fiind dezvoltat un sistem național de servicii pediatrice. Asta înseamnă că acum în țară există patru Departamente de Urgență Pediatrică, care pot oferi ajutorul medical necesar și de cea mai înaltă calitate copiilor aflați în situații periculoase pentru sănătatea lor. Serviciul, care până acum opt ani nici măcar nu exista în Moldova, are acoperire națională, fiind deschise în patru spitale regionale – la Bălți, la Cahul, Institutul Mamei și Copilului și Spitalul Municipal „Valentin Ignatenco”, pentru regiunile de nord, sud, centru și, respectiv, mun. Chișinău. El a fost pus în aplicare în cadrul unui proiect moldo-elvețian „Regionalizarea Serviciilor Pediatrice de Urgenţă şi Terapie Intensivă din Republica Moldova” (REPEMOL), la solicitarea Ministerului Sănătății.
Scopul principal al acestuia este să sporească șansele de supraviețuire pentru copiii care au nevoie de servicii medicale de urgență și terapie intensivă, precum și să prevină accidentarea lor. Ceea ce au câștigat specialiștii moldoveni, care acordă asistență medicală de urgență copiilor, este că sunt instruiți cu regularitate și echipați corespunzător pentru a interveni în orice situație de urgență. Astfel, copiii aflați în stare gravă ajung direct în aceste departamente, unde echipele de medici pot interveni în timp util.
„Cu cât mai repede un pacient ajunge la servicii medicale de calitate, cu atât mai bine, deoarece o intervenție rapidă și la timp este crucială. De opt ani, Repemol implementează acest proiect ce vizează sănătatea mamei și a copilului. În tot acest timp am monitorizat și unii indicatori. În primul rând, înainte Departamentul de Urgență pentru copii nici nu exista în spitalele raionale, iar asta este un obiectiv atins. În cadrul departamentului noi analizăm două indicatoare. Vorbim de accesul pacienților la servicii medicale, care, de altfel, este în creștere în ultimii ani și timpul de așteptare al acestora”, a declarat pentru Sănătate INFO Silvia Morgoci, managerul proiectului Repemol.
Pentru a putea activa calitativ și la intensitate maximă, departamentele au fost utilate cu toate echipamentele medicale necesare și sistem integrat de gaze medicale, iar medicii sunt instruiți continuu atât în țară, cât și în străinătate. Astfel, copiii, care ajung în aceste departamente, sunt în primul rând stabilizați, ducă e posibil, tratați și doar în situații grave spitalizați în secţia corespunzătoare.
Aceasta reduce din timpul, care înainte trebuia folosit pentru completarea fișelor de internare, iar șansele de supraviețuire sunt mai mari. De exemplu, dacă starea pacientului este foarte gravă, el obține ajutor medical în mai puțin de un minut. Dacă nu e extrem de gravă, atunci în câteva.
Majoritatea pacienților cu urgențe primesc ajutorul medical necesar în departamentele de urgență și, după caz, tratați ambulatoriu. Un alt obiectiv, pe care se străduie să-l îndeplinească administrațiile spitalelor ține de asigurarea managementului calității serviciilor acordate. Aceștia spun că deja se pot mândri cu mai multe progrese.
„Îmbunătățirea managementului calității la Spitalul nr.3 pentru copii V.Ignatenco a început din anul 2009 prin colaborarea cu proiectul Repemol. Cu ajutorul lui am reușit să dotăm instituția cu aparataj modern (cardiononitoare, pulsoximetri, microscopuri pentru intervenții chirurgicale etc.). Acum suntem cei mai solicitați. În 2014 la noi s-au adresat aproape 42 de mii de pacienți, iar în 2015- peste 42 de mii. În 2016, în primele nouă luni avem deja peste 33 de mii de adresări. Aceste date confirmă calitatea și accesabilitatea serviciilor pentru copiii din municipiul Chișinău la asistență medicală de urgență”, a declarat Lilia Chiosea, vicedirectorului Spitalului nr.3 pentru copii „V. Ignatenco”, la conferința internațională „Calitatea serviciilor de sănătate și siguranța pacienților în asistența medicală acordată copiilor”, desfășurată pe 25 și 26 octombrie.
█ Medicii pediatri, mai accesibili pentru copiii moldoveni. Mai puțin pentru cei de la sate
Și la Bălți adresările au crescut, odată cu deschiderea Departamentului de Urgențe Pediatrice.
„Adresările au crescut la Departamentul din nordul țării de la 8.000 de pacienți în 2010 la peste 17.000, în 2015. În acest an ne-am propus să obținem acreditarea ISO pentru acest departament, să mai angajăm un medic ORL-ist, urgentist, doi medicii chirurgi și doi anesteziologi”, a menționat și Maria Neamțu, șefa Departamentului de pediatrie din cadrul Spitalului Clinic Municipal de la Bălți.
Ca să se convingă că pacienții sunt mulțumiți sau, dimpotrivă, nemulțumiți de calitatea serviciilor, cele patru departamente efectuează măsurători ale satisfacției pacienților, , distribuindu-le celor din urmă chestionare speciale.
„Înainte, în spitale nu existau medici urgetiști cu atât mai mult care să priceapă în urgențe pediatrice, iar ajutorul medical nu putea fi oferit într-un timp scurt, din cauza că nu era un departament pentru urgențele copiilor. Acum, însă datorită proiectului am făcut instruiri atât în Moldova, cât și România și cunoștințele noastre s-au aprofundat. Acum ne axăm pe evaluarea satisfacției pacienților și dorim să mărim echipa de medici”, a declarat și Elena Jerebețchi, șeful Departamentului Medicină de Urgență de la Cahul.
Până a fi aplicat proiectul Repemol, copiii în stare gravă treceau prin Secția de internare pentru perfectarea actelor necesare, după care erau spitalizați și primeau tratamentul necesar. Echipe de doctori specializați în urgențe pediatrice nu erau. Din acest motiv, de multe ori micuții nu primeau la timp asistența cuvenită și șansele lor de a supraviețui se diminuau cu fiecare minut de întârziere.
Vom preciza că proiectul REPEMOL a apărut în Moldova în anul 2008 în urma unei solicitări a Ministerului Sănătății către Agenția Elvețiană de Dezvoltare și Cooperare (SDC), unul dintre cei mai mari donatori în domeniul de sănătate din Moldova. Din 2008 și până în prezent, REPEMOL face reforme la diferite niveluri ale sistemului de sănătate (politici, spital, prespital (serviciul ambulanță), managementul calității în medicină, managementul tehnologiilor informaționale, formare continuă a lucrătorilor medicali în urgențe pediatrice, prevenirea accidentelor casnice și rutiere la copii prin campanii de comunicare cu populația).
„Vreau să le mulțumesc donatorilor externi pentru implicare și susținere. Reforma în sistemul de medicină de urgență în pediatrie este un exemplu elocvent pentru cei din comunitatea medicală, care încă nu acceptă regionalizarea serviciului spitalicesc. Schimbările care au loc în sistemul de medicină de urgență prespitalicească și de pediatrie reprezintă primul pas din întreg lanțul de acțiuni, legat de reforma sectorului spitalicesc” a declarat ministrul Sănătății, Ruxanda Glavan, în cadrul aceleiași conferințe.
Vom preciza că acum REPEMOL pregătește Departamentul de Medicină Urgentă de la Bălți pentru certificarea ISO. Dacă vor reuși să-l obțină, serviciile oferite de instituție vor corespunde standardelor internaționale de calitate.
█ Articole relaționate: