Autor: Mariana Matcovschi
Ina Sîrbu, soția vicepreședintelui democrat, Sergiu Sîrbu, a devenit de curând asistent netitular la Ministerul Sănătății în probleme de comunicare și relații cu publicul. Dânsa a putut fi observată la ultimele evenimente dedicate Zilei Lucrătorului Medical și Farmacistului în preajma ministrei, Ruxanda Glavan și a consilierei responsabilă de comunicare, Maria Dimineț. Solicitată de Sănătate INFO, soția deputatului democrat a declarat că face voluntariat și că ajută echipa de la comunicare până când Ministerul Sănătății își va găsi un ofițer de presă. Pentru serviciile prestate aceasta spune că nu este remunerată în niciun fel. Vom preciza că legislația Republicii Moldova nu prevede o asemenea funcție, iar juriștii spun că prezența unei asemenea persoane într-o instituție publică prezintă mai multe riscuri.
Contactată de Sănătate INFO, Ina Sîrbu, a evitat inițial să răspundă la întrebări, motivând că subiectul nu este de interes public. Totuși, după ce i-am spus despre ce vrem să discutăm și am rugat-o să confirme dacă e sau nu consilier al Ruxandei Glavan, aceasta ne-a cerut să-i scriem întrebările într-un mesaj, spunând. „Mă bucur. Haideți, scrieți întrebările printr-un mesaj, acum chiar nu am timp, sunt cu copilul”.
Am vrut să aflăm de la Ina Sîrbu de ce anume e responsabilă la minister, având în vedere că instituția caută un consultant superior în Serviciul de Informare și Comunicare cu mass-media, după ce aceasta a rămas de curând vacantă. Am mai întrebat de către cine a fost invitată, dacă a participat la vreun concurs și cine va gestiona în continuare site-ul e-medicina.md, pe care-l administrează. După câteva minute, asistenta netitulară a ministrei a revenit cu un sunet și ne-a spus:
„Eu credeam că Dumneavoastră o să mă întrebați ceva despre minister, despre ministru, dar ați ales să faceți interviu cu mine. Oare e interesant asta pentru public? Indiferent ce o să vă răspund eu, oricum o să interpretați așa cum o să doriți, cum vă place vouă. De asta eu vă propun pe viitor să avem o colaborare. //Nu știu neapărat dacă trebuie să răspund ceea ce ține de mine, pentru că asta nu interesează pe oameni. Și tot voi riscați să vă treziți cu comentarii. Pentru că asta nu este interesant. // De asta, poate cumva schimbăm subiectul și eu vă răspund la toate întrebările care țin de minister, de ministru. //Nu sunt de mult timp. Dacă vreți putem să ne întâlnim și la o cafea, să ne cunoaștem personal, să colaborăm pe viitor”, a menționat Ina Sîrbu.
I-am explicat asistentei că ea reprezintă acum o instituție publică, iar Ministerul Sănătății vizează întregul sistem medical din țară, prin urmare este importat să cunoaștem cine și cum ajunge angajat al autorității în sănătate. Ina Sîrbu a promis să ne dea răspunsurile la întrebări în scris, dar a doua zi a scris un mesaj, dându-ne de înțeles că o putem suna. După ce în prima zi a afirmat că e consilier al ministrei, acum ne-a declarat altceva.
„Eu nu sunt consilierul doamnei ministru. Sunt doar asistent netitular și ajut echipa de la comunicare. Puteți să verificați, nu este o informație închisă, există contabilitate, resurse umane, care pot să vă spună asta. Ajut echipa până când Ministerul Sănătății va avea ofițer de presă. Dar, s-ar putea pe viitor să rămân la minister. Deja o să văd, pentru că urmează să merg în concediu de maternitate și nu știu, se merită sau nu se merită.//Cu e-medicina, nu știu, fie că urmează să fie sistată activitatea acesteia sau va fi transmisă altcuiva, nu știu dacă neapărat o să mă ocup eu de ea.// Nu cred că o să am timp. Sănătate INFO - A existat vreun concurs pentru această funcție de asistent sau v-a invitat cineva să activați?
„Și dvs tot puteți deveni asistent netitular. Dacă vreți, eu o să vorbesc astăzi, o să rog frumos, să vă permită să vedeți ce înseamnă să devii asistent netitular în Parlament sau la minister. Sănătate INFO - Cum se numește exact această funcție? Voluntar, așa se numește – voluntariat! Și sunt doar pe comunicare. Eu sunt angajată oficial doar într-un singur loc, de unde am doar un salariu. Eu am mai practicat așa gen de activitate, doar că, vedeți, doar aici am prezentat interes pentru Dumneavoastră. Eu am fost voluntar în mai multe locuri// Nu sunt angajată oficial și fac asta doar pentru că-mi place, mai ales că este domeniul meu – comunicarea. Iar pe viitor dacă o să rămân, o să vă anunț și chiar v-aș propune o colaborare”, a precizat In Sîrbu pentru Sănătate INFO.
Vom preciza că în organigrama Cabinetului ministrului Sănătății nu există funcția de asistent netitular, ci doar de șef de cabinet, consilier și asistent, fiind prevăzute patru funcții. Serviciul Informare și Comunicare cu Mass-Media are o singură funcție – de consilier superior, care acum este vacantă. Funcția de ofițer de presă, în general nu există la Ministerul Sănătății.
Experții spun că asistenți de acest fel ar avea mai mulți miniștri, doar că prezența lor în instituție e una dubioasă. Ei nu primesc salarii din bani publici, dar ar avea venituri din surse terțe, în funcție de înțelegerile pe care le au. Specialiștii mai spun că prezența unui astfel de asistent într-o instituție publică, în acest caz Ministerul Sănătății, ar fi ilegală, întrucât se presupune că persoana are acces direct la informații din prima sursă (ministru) și la diverse documente ale instituției. În același timp, un astfel de asistent nu poartă nicio răspundere juridică, dacă informația pe care o află ajunge să fie făcută publică.
Ministerele trebuie să aibă angajați în serviciul public. Munca lor e subiect al legii cu privire la serviciul public, drepturi și obligațiuni care reies din ea, afirmă Veaceslav Negruța, expert al Transparency International Moldova.
„Serviciul public și sectorul public trebuie să fie ghidat de decizii și proceduri clare și previzibile. Activitatea angajaților în baza legilor care le stabilesc clar drepturile și obligațiile - este acel teren legal în care trebuie fiecare angajat să-și facă meseria. Altfel putem avea situații imprevizibile și chiar cu consecințe. În toate ministerele exista unitate pentru comunicare și relații cu mass-media. În unele ministere sunt câte două unități. Aceste funcții sunt de funcționar public. Respectiv, angajarea se face prin concurs. Obligatoriu. Când apare un comunicator, neangajat, care nu e clar cu ce statut și ce funcție ocupă - pot apărea și conflicte pe intern”.
Totodată, Legea cu privire la voluntariat prevede la articolul 2, noțiuni generale, că „Voluntariatul reprezintă participarea benevolă la oferirea de servicii, cunoştinţe şi abilităţi sau la prestarea unor activităţi în domenii de utilitate publică, din proprie iniţiativă, a persoanei denumită voluntar. Voluntariatul poate fi desfăşurat în baza contractului de voluntariat sau în afara acestuia”. Mai mult, la articolul 4, care prevede condițiile contractului de voluntariat, scrie că:
Amintim că Ina Sîrbu este președinte al Fundației de caritate „Sfântul Gheorghe” și administrează site-ul e-medicina.md.
█ Articole relaționate: