Autor: Sorina David

A mers la spital din cauză că se simțea rău, dar în scurt a ajuns să fie interogată de poliție. Este vorba despre Larisa Slipciuc, o femeie în vârstă de 59 de ani din Chișinău. Femeia povestește că a ajuns la Spitalul de Urgență, după ce a fost transportată de urgență din cauza unor dureri abdominale. După investigații, medicii i-au spus că urmează să fie operată. Intervenția s-a lăsat însă așteptată, iar în consecință a apărut incidentul.

„Am ajuns la spital sâmbătă dimineața, pe data 6 septembrie. Am și fost internată, iar medicii mi-au spus că trebuie să-mi facă operație pentru că am hernie. Nu au precizat când. Deja sâmbătă și duminică nu i-am deranjat, însă ei nici luni nu mi-au spus când urmează să-mi facă operația”, povestește Larisa Slipciuc.

Tot la rugămintea doctorilor a găsit și șase donatori de sânge de care avea nevoie pentru intervenția chirurgicală. Chiar și așa medicii nu se grăbeau. Femeia povestește că era internată în spital, însă nu primea niciun tratament, înafară de injecții pentru diminuarea durerii. Așa a stat patru zile, până marți seara, când o asistentă medicală a informat-o că miercuri va fi, în sfârșit, operată.

„Nu am mâncat și nici n-am băut nimic toată ziua, pentru că așa trebuie să te pregătești de operație. Aveam taloanele de la donatorii de sânge, eram pregătită. Am așteptat toată ziua și nimeni nu m-a mai chemat la operație. Am încercat să aflu de la personalul medical, dar au spus că nu știu”, își amintește Larisa Slipciuc.

Abia spre seară a venit o asistentă medicală și a informat-o că operația fost amânată, pentru că este nevoie de consultația unui anesteziolog. Până la externare însă acesta nu a mai consultat-o. Medicul curant i-a spus că are probleme cu glanda tiroidă și că îi este frică să facă intervenția chirugicală. „Asta mi-au zis după ce am mers la ei și am cerut explicații, de ce totuși m-au pus să aștept o zi întreagă flămândă, așteptând operația care nici nu urma să aibă loc. Puteau să mă informeze că se amână. Asta m-a indignat, așa că am mers la asistenta medicală și am cerut cartea de reclamații, ca să scriu acolo despre iresponsabilitatea lucrătorilor medicali. Acolo asistenta medicală a zis că această carte e la asistenta superioară”, a adăugat femeia în vârstă de 59 de ani.

 Urgența care nu răspunde la apeluri. „Cei de la Urgență își mai închid telefonul când obosesc de la prea multe sunete” 

A doua zi a mers și la asistenta medicală superioară, dar nici acolo nu a primit-o. Aceasta a motivat că a luat-o acasă din greșeală, după ce documentul ar fi fost semnat de director. Pacienta s-a indignat și a certat asistentele medicale, care ulterior au și chemat poliția.

„Le-am spus că registrul de reclamații trebuie să stea pe perete, nu să fie luată acasă. O tânără a început să țipe la mine și i-a cerut unui medic să cheme psihiatria. Eu am înlemnit, cum să cheme psihiatria, după care poliția, doar pentru faptul că m-am revoltat și am cerut să îmi fie respectat dreptul de a scrie în acel registru?”, se întreabă Larisa Slipciuc. 

Juriștii spun că personalul medical nu are niciun drept să ia cartea de reclamații acasă. „Lucrătorii medicali nu au dreptul să ia cartea de reclamații acasă. În cazul dat pacientul anunță Ministerul sănătății și Agenția pentru protecția drepturilor consumătorului. Pentru a fixa faptul că medicul a refuzat să-i dea cartea de reclamații, pe o foaie simplă pacientul poate să-și scrie reclamațiile și să invoce că i s-a refuzat prezentarea registrului de reclamații. Deja acestă plângere o înregistrează la direcția instituției, care trebuie să semneze că a primit reclamația, pacientul având astfel probe”, afirmă avocata Violeta Gașițoi.  

Echipa specializată de psihiatrie totuși nu a fost chemată, însă un alt doctor a chemat poliția. Astfel, miercuri seara, pe 10 septembrie, când majoritatea pacienților dorm, iar accesul în saloane este interzis, Larisa Slipciuc a fost interogată în salonul spitalului de către un ofițer de poliție. Fără să i se explice de ce, aceasta a fost amendată cu 100 de lei.

„Eu am refuzat să plătesc, pentru că nu știu pentru ce am fost amendată. Ulterior, un medic mi-a zis că am primit amenda pentru că am insultat-o pe tânăra care voia să cheme psihiatria. Într-adevăr, i-am zis măgăriță. Nu știu dacă aceasta este o insultă sau nu”.

 Cât de urgentă este Salvarea. De cât timp are nevoie o echipă de Urgenţă să ajungă și să ajute un bolnav. În unele raioane timpul mediu trece de o oră 

Juriștii confirmă că poliția are voie să amendeze în caz de prejudiciu, care poate fi atât agresiune verbală cât și fizică.

„Fiecare cetățean are voie și trebuie să denunțe o infracțiune inclusiv și medicii atunci când sunt atacați. Cauzarea prejudiciilor este interzisă prin lege. Persoana care a cauzat leziunile sau l-a agresat va fi trasă la răspundere. Aici depinde de constatările pe care le va face poliția, poate fi sancțiune contravențională cât și penală”, afirmă avocatul Violeta Gașițoi.

Joi dimineață, Larisa Slipciuc a fost chemată de șeful de secție, unde a și primit cartea de reclamații. Surpriză însă, ultima semnătură pusă de directorul instituției era din 2009 și nu din 2014, așa cum i s-a spus când asistentele au refuzat să-i dea documentul. Nu a mai întreprins nimic, pentru că spune ea, medicii au refuzat să o opereze și au externat-o.

Acum, Larisa Slipciuc urmează să facă mai multe investigații, care să confirme dacă sănătatea îi permite sau nu să facă o intervenție chirurgicală.  

Am încercat să aflăm de la medicii de la Urgență dacă refuzul de o opera pe femeie este legat de incidentul cu cartea de reclamații sau din motive medicale. Șeful secției chirurgie de la Urgență, Ion Onofrei a refuzat să ne ofere detalii prin telefon motivând că nu știe nimic despre acest caz. „Veniți mâine aici și medicii vă vor povesti ce s-a întâmplat”.

Directorul Spitalului de Urgență, Gheorghe Ciobanu a declarat pentru Sănătate INFO că Larisa Slipciuc nu a fost operată, deoarece avea contraindicații pentru intervenția chirurgicală. Cât despre incident, acesta afirmă că femeia avea dereglări psihice, fără să aducă un argument medical în acest sens.

„Pacienta în cauză avea dereglări psihice. Medicii au constatat aceasta, ei pot să se orienteze și să-și dea seama dacă pacientul are probleme mintale. Acesteia nu i s-a refuzat cartea de reclamații. Așa ceva nu poate să fie. În toate secțiile sunt cărți de reclamații și pacienții au dreptul să scrie orice acolo”, a declarat ferm Gheorghe Ciobanu.

Larisa Slipciuc spune că nu are dereglări psihice și nu stat niciodată la evidența medicilor psihiatri. 

  

█ Articole relaționate:

Vom apela serviciul de Urgență la 112

Serviciul Salvării, asaltat de apeluri mai puțin urgente. „În multe raioane, după ora 15:00, oamenii sunt îndemnați să apeleze direct la 903” 

Serviciul de Urgență din Moldova va avea două aeroambulanțe pentru transportarea pacienților în stare gravă. Deocamdată însă elicopterele nu sunt dotate corespunzător și nici banii nu au fost alocați