Autor: Irina Papuc
Ministerul Sănătății a încălcat Legea privind actele legislative, atunci când a publicat pentru dezbateri publice proiecte de acte legislative în plină campanie electorală.
Legea privind actele legislative prevede expres prin articolul 21 că plasarea pentru consultare publică a actelor legislative trebuie sistată pe perioada electorală, numai cu excepția cazurilor când procesul de consultări a început înaintea demarării campaniei. Totuși, contrar acestor prevederi, autoritatea a publicat pentru dezbateri publice proiectul Ocrotirii Sănătății în plină campanie electorală.
Juriștii Ministerului Sănătății se apără și spun că nu au scopuri electorale, ci doar își doresc o lege bună. „Nu puteți să-mi imputați așa ceva. Acesta este un proces de durată, iar legea e cu barbă. Eu n-am vrut să blochez această lege, ci s-o public cât mai repede pentru dezbateri ca să existe o comunicare eficientă. Voi nu veniți decât cu critici, în schimb nimeni nu a venit cu propuneri. Noi ne dorim să avem o lege reușită și suntem gata să auzim toate opiniile”, susține Ion Ciochină, juristul principal al Ministerului Sănătății. Ciochină afirmă că procesul de consultări este unul anevoios, care necesită implicarea multor instituții care trebuie să avizeze documentul.
„Esențial este ca legea să nu fie abandonată. Noi nu facem politică, documentul și așa nu va fi aprobat de actuala guvernare”. De cealaltă parte experții în sănătate explică de ce nu au venit cu propuneri în procesul de consultări – proiectul de lege este extrem de prost elaborat, iar singura soluție ar fi scrierea lui de la zero. „Nu poți veni cu îmbunătățiri la un proiect de lege foarte crud, cu multe semne de întrebare, care nu întrunește prevederile Constituției. Legea Supremă prevede în articolul 36 că structura sistemului naţional de ocrotire a sănătăţii şi mijloacele de protecţie a sănătăţii fizice şi mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii organice. Acest proiect de lege nu are așa ceva. Nu este clar care sunt atribuțiile administrației publice centrale și celor locale, etc.”, spune Ghenadie Țurcanu, expert PAS.
Potrivit lui, Ministerul Sănătății știe foarte bine ce are de făcut întrucât acum doi ani a fost elaborată o analiză amplă a Legii Ocrotirii Sănătății cu fonduri de la Banca Mondială. „Nu este clar de ce nu se ține cont de acea analiză care este una foarte bună. Ministerul calcă în aceleași gropi a doua oară, iar documentul este similar celui vechi, mai ales dacă luăm în calcul faptul că au fost cheltuiți bani pentru acea analiză”, adaugă Țurcanu. Cert este că și reprezentanții Ministerului Sănătății și experții înțeleg că documentul trebuie modificat, întrucât nu reprezintă sub nicio formă actuala stare de lucruri.
Ministerul Sănătății a publicat inițial proiectul legii acum câteva luni, iar procesul de consultări a fost încheiat și reluat din nou pe 10 octombrie. Deși a fost criticat dur, proiectul de lege a fost publicat cu aceleași prevederi confuze și chiar greșeli gramaticale.
Deși invocă că-și doresc binele pacientului, autoritățile au avut un mandat de patru ani să facă acest lucru, spune juristul Ion Manole, președinte al asociației Promo-Lex. „Este o lege foarte bună, care trebuie respectată. La ce bun să modifici o lege pe ultima sută de metri, mai ales dacă știi că nu-ți poți asuma responsabilitatea pentru implementarea ei? Pentru a îmbunătăți legile există un termen legal de patru ani”, mai spune Manole.
Totuși, Ministerul Sănătății nu este campion la încălcarea legislației. Ministerele Muncii, Potecției Sociale și Familiei, Justiției, Educației, Dezvoltării Regionale și Constucțiilor au la activ câte patru, cinci și chiar opt proiecte de acte legislative supuse dezbaterilor chiar în timpul campaniei electorale.
█ Articole relaționate:
Guvernul a stabilit majorarea bugetului CNAM. Va crește însă și deficitul
Avocații, hotărâți să dea Ministerul Sănătății și CNAM în judecată, pentru discriminare