Autor: Sorina Bujarov

În timp ce în majoritatea țărilor lumii deja de ani buni publicitatea la țigări este interzisă, în Moldova fumatul este promovat intens în spațiul online. Acum doi ani pe site-ul Vimeo.md au fost publicate mai multe clipuri video cu campania „Don’t be a maybe! Be Marlboro”, care are drept scop promovarea fumatului în rândul tinerilor. Acestea au fost realizate și publicate la cinci ani după adoptarea Legii cu privire la tutun şi la articolele din tutun, care interzice publicitatea la țigări. La începutul acestei luni sediul central al companiei Philip Morris International (PMI), care procuce țigările Malboro, a șters aceste videouri, în încercarea de a ascunde încălcările pe care le-a comis altădată.

Muzică, dans, distracții, băutură, fete îmbrăcate provocator și lumini intense – sunt principalele elemente care se regăsesc și în videourile publicate pe site-ul din Moldova. Potrivit experților internaționali, acestea sunt teme caracteristice campaniei publicitare „Don’t be a maybe! Be Marlboro”, care promovează fumatul în rândul tinerilor. Într-un raport, publicat pe site-ul Tobacco Free Kids, se menționează că temele şi imaginile din această campanie erau luate din cerectările interne ale companiei care aveau ca scop să afle ce îi face pe tineri să fumeze. Experții mai spun că industria tutunului a reușit să promoveze această campanie doar în țările în curs de dezvoltare, care au probleme cu corupția. Printre acestea se numără și Republica Moldova, Indonezia, Peru, Ucraina, etc.  

Legea cu privire la tutun şi la articolele din tutun prevede interzicerea publicității directe sau indirecte a articolelor din tutun. Interdicția este valabilă pentru televiziune, radio, presa scrisă şi cea electronică, inclusiv internetul, în sălile de cinema, etc. Același document prevede că publicitatea se permite numai sub formă de imagine a mărcii comerciale şi a logotipului, plasată doar în locuri autorizate. Deși legea a intrat în vigoare încă în 2007, în 2012 în Moldova au fost realizate și publicate videourile cu campania „Be Malboro”. Acestea au putut fi vizionate de toți doritorii timp de trei ani. 

La 1 mai 2015, când o organizație internațională a descoperit clipurile video plasate pe mai multe site-uri în diverse țări aflate în curs de dezvoltare, cei de la sediul central al companiei Philip Morris International (PMI) au șters videorurile, invocând drepturile de autor.

„Philip Morris International – gigantul din New York care produce țigări ce sunt comercializate în întreaga lume, a intrat în atenția opiniei publice, din cauza eforturilor sale controversate de a împiedica aprobarea legislației anti-tutun pe glob. După ce presa a descoperit mai multe videouri ce promovează țigările Marlboro, acestea au dispărut la scurt timp, la solicitarea companiei de țigări. Aceștia au invocat drepturile de autor”, precizează jurnaliștii de la Consumerist.com, care mai subliniază că acest lucru demonstrează încă odată că companiile de tutun încearcă să promoveze în continuare fumatul chiar și în țările în care acest lucru este interzis. Expertul în sănătate Ghenadie Țurcanu spune că „prin ștergerea filmulețelor video, industria tutunului își ascude urmele că timp de aproape trei ani a promovat în Republica Moldova campania publicitară „Don’t be a maybe! Be Marlboro”, în detrimentul sănătății tinerilor”.

În Moldova, legislația nu stabilește clar cum ar trebui pedepsite companiile producătoare sau importatoare de țigări pentru faptul că fac publicitate produselor din tutun. Potrivit art. 364 din Codului Contravențional „difuzarea publicităţii exterioare care nu întruneşte condiţiile prevăzute de lege se sancţionează cu amendă de la 20 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 300 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice”, adică de la 6.000 până la 10.000 de lei. Suma este una nesemnificativă, având în vedere că industria tutunului strânge anual milioane de dolari din comercializarea țigărilor.

În octombrie anul trecut, un tribunal german a interzis campania „Fii Marlboro”, considerând că aceasta încurajează tinerii de până la 14 ani să fumeze, încălcând astfel legislația în ceea ce ține de publicitatea produselor de tutun în Germania. Reprezentanții companiei de țigări au spus că vor contesta decizia tribunalului, aceasta însă rămâne în vigoare până astăzi.

Ba mai mult, în Brazilia, Columbia și Elveția de asemenea au fost depuse plângeri împotriva companiei de țigări, tot pe motiv că încalcă legislația în ceea ce ține de publicitatea produselor din tutun.

Coaliția formată din organizații internaționale de sănătate a cerut producătorului de țigări să nu mai difuzeze campania publicitară. De asemenea, a cerut guvernelor să ia măsuri severe privind publicitatea tutunului, promovarea și sponsorizarea articolelor din tutun, așa cum prevede tratatul internațional de control al tutunului, Convenția-cadru privind controlul tutunului, semnată de 177 de țări. 

 

 Articole relaționate:

Efectul legislației antifumat asupra sănătății perinatale și a copilului 

De ce fumătorii nu pot renunța la țigări și de ce tinerii încep să fumeze. În Moldova, actuala legislație antitutun încurajează fumatul 

Noi piedici pentru legea anti-tutun din Moldova. A fost înregistrat un alt proiect de lege în acest domeniu, care conține prevederi scrise de industria tutunului sau copiate din legea rusească