Autor: Sorina Bujarov
Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale prezintă informații despre creșterea prețului la medicamente după bunul plac. Într-un comunicat publicat ieri pe pagina sa web, instituția precizează că cele aproximativ 400 de preparate farmaceutice reînregistrate cu un preț nou, acestea s-ar fi scumpit în medie doar cu 1,71%. După o analiză amănunțită, experții în sănătate au ajuns la concluzia că prețul medicamentelor a crescut cu peste 10 la sută.
Analiza a fost făcută de către directorul Centrului pentru Politici și Analize în Sănătate (PAS), Viorel Soltan. Conform calculelor sale, costul medicamentelor s-a mărit cu mult mai mult decât anunță Agenția Medicamentului.
„Nici o magie – doar evidențe bazate pe dovezi și aplicarea unei metode științifice de analiză statistică foarte simplă. Printre altele, această metodă o cunoaște orice masterand din cadrul Școlii de Management în Sănătate Publică. Rezultatul este următor – prețurile de producător la medicamentele importate din străinătate în Republica Moldova au crescut în medie cu 10,6% în lei moldovenești, iar în valută străină acestea nu s-au schimbat față de anul trecut”, scrie Viorel Soltan pe Sanoclub.md.
Acesta explică și cum a ajuns la această concluzie, precizând că responsabilii de la AMDM au folosit o metodă de calcul, care nu arată valoarea reală a scumpirii sau ieftinirii acestei liste de medicamente.
„Această metodă nu reflectă un fenomen foarte important – poți micșora esențial prețurile la numai câteva medicamente din sutele din listă și această medie reacționează. Explic – dintr-o listă de zece medicamente, dacă avem opt la care prețul a crescut cu 10%, iar al nouălea și al zecelea preparat a fost ieftinit cu 33%, atunci media aritmetică ne spune că, în medie, prețul la toate medicamentele a crescut cu numai 1,4%. Ceea ce declară AMDM, că medicamentele în Moldova au înregistrat o creștere de numai 1,7%, cifra arată că, de fapt, doar câteva medicamente au fost ieftinite semnificativ, dar ele sunt puțin utilizate în țara noastră. Eu însă am calculat media geometrică – un tip de valoare medie, care indică tendința centrală sau valoarea tipică a unui set de numere sau termeni. Este oarecum similară cu media aritmetică, doar că nu lasă anumiți factori singulari (atipici) să o influențeze”, mai explică specialistul.
Astfel spus – „Dacă e să calculăm media geometrică în exemplul de mai sus cu opt medicamente la care a crescut prețul cu 10% și numai două au fost ieftinite cu 33%, atunci media geometrică arată o creștere a prețului de 10%”, mai adaugă Viorel Soltan, care precizează că prețul prezentat de AMDM este cel al producătorului. În farmacii preparatele vor fi vândute mult mai scump.
„Costul final al medicamentului pentru un cetățean de rând este cel puțin de două ori mai mare decât prețul de la producător. Asta pentru că la el se adaugă prețul transportării în țară, după care TVA-ul, se aplică 40% impozit pt farmacii/depozit și după care un anumit procent de rentabilitate (venit), care variază în funcție de importator. Mai există și accize la anumite medicamente”.
Vom preciza că acum două zile Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale a publicat o listă cu aproximativ 400 de medicamente, pentru care s-a înregistrat un nou preț de producător. Deși la o parte dintre acestea, costul în euro a rămas același, în lei prețul lor a crescut din cauza devalorizării monedei naționale.
█ Articole relaționate: