Autor: Parascovia Sula

Întârzie la serviciu, pleacă fără voie ori absentează nemotivat de la serviciu sunt doar câteva dintre încălcările comise de către cadrele medicale în 2015. Pentru abaterile admise au fost stabilite 550 de sancțiuni disciplinare, cu 100 mai multe decât în 2014.  Datele se conțin în raportul anual al Sindicatului ”Sănătatea” și au fost făcute publice recent.

Astfel, pentru încălcarea actului medical au fost pedepsiți 182 de lucrători medicali sau peste 31 la sută dintre cei sancționați. 118 cadre medicale au fost concediate, cu 31 mai mulți decât în 2014. Aproape jumătate dintre aceștia au fost concediați cu acordul comitetului sindical al instituție. Doar un singur lucrător medical a fost restabilit în funcție la inițiativa acestui comitet, iar alți doi – de către instituțiile de drept.

Am încercat să aflăm de la diverse instituții medicale ce fel de sancțiuni au aplicat doctorilor și asistenților și care sunt cele mai frecvente încălcări comise de către aceștia. Directorii au confirmate datele raportului Sindicatului „Sănătatea”, dar cu jumătate de gură.  

„Se mai întâmplă ba întârzieri la serviciu, ba lipsuri. Dar așa, noi nu avem mari încălcări. În practica mea nu prea am întâlnit abateri comise de personalul medical. Anul trecut nu am aplicat niciuna”, a declarat Ion Gușanu, directorul Spitalului Raional de la Leova.

„Noi nu am aplicat în ultimii ani sancțiuni administrative majore. Dacă se mai întâmplă întârzieri, atunci le înțelegem, pentru că sunt angajați care vin de la Chișinău și nu reușesc mereu la timp. Pentru unii am schimbat ora de lucru, să înceapă cu jumate de oră mai târziu, la 8.30. Nici plângeri nu am avut în ultimul timp care să se adeverească”, explică și Petru Cibotaru, directorul Spitalului Raional de la Hâncești.

█ Doi doctori din Chișinău, sancționați cu o mustrare, pentru că ar fi tratat neglijent un pacient. În consecință, acesta a murit

„Nu am aplicat nicio sancțiune în ultimii ani. Am înregistrat plângeri de la pacienți, dar care până la urmă nu s-au adeverit. Uneori și părinții au cerințe exagerate, gen să stea cu copii singuri în saloane, lucru care uneori e imposibil. Atunci apar situații de conflict între medici și pacienți. Plângeri referitor de calitatea actului medical nu am avut. Anul trecut s-au tratat 7.200 de pacienți și am avut doar vreo trei petiții, care nu s-au adeverit. La noi în instituție în fiecare săptămână se discută etica și deontologia actului medical. Foarte mult depinde comunicarea între medic și pacient. În fiecare discuție trebuie atât să cedezi, precum și să-ți aperi interesele”, a declarat pentru Sănătate INFO Ștefan Calancea, directorul Spitalului Clinic Municipal nr.1 pentru copii.

„În anul 2015 au fost aplicate 70 de sancțiuni disciplinare prin avertismente, mustrări și mustrări aspre. Neregulile comise de angajații spitalului pentru care ulterior au fost sancționați sunt abaterile de la normele de conduită medicală și de îngrijire a pacienților, încălcarea prevederilor regulamentului intern, depășirea obligațiunilor de funcție, dar și în urma unor plângeri pe care le-au scris pacienții. Anul trecut au fost concediate trei persoane. Dintre cei concediați a fost un medic, un bucătar și un angajat de la depozit. În 2015 avem înregistrate în jur de cinci plângeri de la pacienți”, a spus pentru Sănătate INFO Maria Cladco, purtătorul de cuvânt al Institutului Mamei și Copilului.

Șeful Direcției Municipale de Sănătate spune că medicii comit încălcări în fiecare an și de fiecare dată sunt cam aceleași.

„În instituțiile medicale mereu au fost încălcări. Anul trecut am aplicat diverse sancțiuni, mai mult pentru greșeli comise în actul medical. Au fost mustrați doctorii implicați, șeful blocului operator și am aplicat sancțiuni și pentru managementul defectuos. Sigur că sunt și încălcări mai simple, dar acestea sunt administrate de directorii de instituții. De multe ori cauzele sunt condițiile de lucru în care activează lucrătorii medicali. Vorbim despre cele din sălile de proceduri sau de operații, dar în primul rând, după părerea mea, în 90% dintre greșeli de vină e factorul uman – pregătirea, experiența, responsabilitatea personalului, iar în celelalte  10 la sută –condițiile de muncă. Contează mult dacă specialiștii sunt responsabili și profesioniști”, a declarat pentru Sănătate INFO Mihai Moldovanu.

De altfel, șeful Direcției Sănătate precizează că pacienții din ziua de astăzi sunt mult mai bine pregătiți și informați și au mai multe pretenții față de sistemul de sănătate.

„Acum pacienții întreabă, vin mai pregătiți și așteaptă răspunsuri. Cu ei trebuie să discuți altfel, decât până acum. Noi abordăm aceste aspecte în cadrul ședințelor cu șefii instituțiilor medicale. Este foarte importantă comunicarea eficientă dintre medic și pacient. Dacă ea nu este una corectă, atunci pacientul are rezerve față de lucrătorul medical.”, a precizat Mihai Moldovanu.

Specialiștii de la sindicate consideră că pentru a depăși nereguli ce țin de disciplina muncii este necesar ca angajatorii să le creeze doctorilor și asistenților condiții sociale, economice, juridice și de organizare bune. „Doar așa poate fi păstrată  productivitatea și înregistrate performanțe. Este important ca angajații să aibă atitudine conștiincioasă față de munca lor. Pentru aceasta, administrațiile pot oferi bonusuri și recompense pentru activitate conștiincioasă”, se precizează în raportul pentru anul trecut.

În timp ce sancțiunile au atins cifra de 550, numărul doctorilor care au obținut diverse merite în 2015, a rămas la nivelul anului 2014, aproape 40.

Astfel, anul trecut doar 14 angajați din sistemul medical au primit Ordinul „Gloria Muncii”, 11 – Ordinul „Meritul civic”, opt medici – medalia „Nicolae Testemițanu”, iar alți patru doctori au primit titlul de „Om emerit”.

 

 Articole relaționate:

Ce spun juriștii și autoritățile din Moldova despre consultațiile medicale de la distanță. „Părinții ar putea fi trași la răspundere pentru neglijență în tratament” 

Cum instituțiile publice pierd pacienți, în favoarea privaților, din cauza atitudinii medicilor 

Inna Soţchi, avocat: „Din experienţa mea, în toate cazurile de malpraxis am constatat înscrieri dubioase în cartelele medicale”