Autor: Natalia Nicoreanu
Telemedicina, sau consultațiile online vin să îmbunătățească accesul la servicii medicale de specialitate. În urma acestor discuții medic-pacient, cel din urmă va putea fie să facă un tratament la domiciliu conform prescripției, fie i se va recomanda să facă un set de analize sau să meargă la o instituție medicală pentru consultația specialiștilor. Așa cum în țara noastră aceste consultații nu sunt reglementate prin lege, juriștii susțin că medicii le pot practica în continuare, doar că în eventualitatea unor cazuri nefericite, va fi dificil de demonstrat vinovăția sau nevinovăția doctorului, iar cel mai probabil, părinții ar putea fi atrași la răspundere.
În țara vecină, România, cadrul legal al consultațiilor medicale online spune că fiecare medic și pacient, semnează un contract prin care sunt informați despre beneficii, riscurile și limitele metodei, precum și drepturile și obligațiile fiecăruia, notează consultațiionline.ro.
Deși au acest cadru legal, medicii de peste Prut spun că nu obișnuiesc să ofere indicații la distanță. Cel puțin asta o spun pediatrii din Iași, care susțin că printre motive ar fi lipsa reglementărilor necesare.
„La Iași nu practicăm telemedicina. Eu sunt medic pediatru, cel puțin la pediatrie nu. În Occident deja se practică aceste consultații la distanță. La noi încă nu, pentru că nu sunt reglementate. Trebuie să fie niște proceduri, niște limitări. Ce poți și ce nu poți face. Oricum, în pediatrie examenul clinic e sfânt. Trebuie să vezi copilul și să-l consulți. De asta și este medicina de familie”, a declarat pentru Sănătate INFO, Vasile Valeriu Lupu, pediatru, doctor în ştiinţe medicale, Spitalul Clinic de Urgențe pentru Copii, „Sf.Maria”, din Iași.
De asemenea, specialiștii în pediatrie de peste Prut spun că riscul consultațiilor de la distanță este prea mare, în cazul copiilor. Vasile Valeriu Lupu spune că nu obișnuiește să dea sfaturi la telefon, decât doar în cazuri ușoare.
█ Un bebeluș din Chișinău a ajuns la reanimare, după ce ar fi urmat un tratament indicat la telefon
„La copil este dificil să pui un diagnostic sau să-i dai recomandări. Se poate agrava. Copilul acum râde, glumește și deodată pică. Și dacă îi faci ce trebuie într-o oră-două iar râde și aleargă. E foarte riscant. E vorba de malpraxis. Eu, fără să-l văd îi dau niște recomandări și după aceea el se agravează, pentru că mama poate nu-mi descrie toate simptomele, tot ce are, sau nu știe să spună exact ce are. Mă refer aici la copii până la 12 ani. Evoluția lor, mai ales a celor până la un an de viață este imprevizibilă și deci, e foarte greu de asumat asemenea responsabilitate. Dacă e vorba de febră simplă, pot fi date niște sfaturi, dar în caz de febră mare, sau Doamne ferește de sindrom convulsiv, atunci categoric nu. Eu le recomand părinților să văd copilul, să vină la spital”, mai spune Vasile Valeriu Lupu, pediatru, doctor în ştiinţe medicale, Spitalul Clinic de Urgențe pentru Copii, „Sf.Maria”, din Iași.
În luna martie 2009, în țara noastră a fost lansat primul proiect de telemedicină practică. Este vorba de consultații la distanță dintre medicii neurochirurgi de la Institutul de Neurologie și Neurochirurgie din capitală și specialiștii de la Bălți. Proiectul viza acordarea indicațiilor și sfaturilor de specialitate medicilor neurologi din regiunea de Nord, care aveau mai multe semne de întrebare cu privire la diagnosticul și tratamentul unor bolnavi. După șapte ani de la inaugurare, proiectul este funcțional și astăzi, doar că doctorii nu prea obișnuiesc să-l utilizeze în formatul inițial. Nu pentru că nu ar fi nevoie de schimb de experiență, dar pentru că doctorii utilizează alte metode, mai performante, de consult.
„Este un televizor, un emițător și o camera video care sunt amplasate într-o încăpere. Nu este chiar comod pentru că nu este mobil și noi am simplificat acest proces tehnic. Obișnuim să comunicăm prin Skype, pentru că este mai rapid, sau folosim un smartphone într-un cabinet de imagistică și comunicăm cu medicii de acolo. Nu cu pacienții, dar cu medicii cărora le spunem ce manevre urgente să facă: intubați pacientul sau făceți-i o injecție. Doar în asemenea situații. Oricum, medicii noștri de la Institutul de Neurologie și Neurochirurgie merg în teritoriu și consultă acolo pe viu pacienții și ne comunică starea lor. Împreună decidem ce facem în continuare, îl aducem în capitală, sau rămâne acolo. La noi medicina este cu frecvență, nu fără frecvență”, susține Grigore Zapuhlâh, Directorul Institutului de Neurologie și Neurochirurgie.
Cu toate că în țara noastră consultațiile medicale la distanță nu sunt reglemenate prin lege, unii doctori obișnuiesc să dea indicații la telefon sau pe rețelele de socializare. Juriștii spun că așa cum legea nu interzice acest lucru, doctorii au undă verde la efectuarea acestor indicații online.
„În practica pe care o am, nu am întânit ca o asemenea metodă de consultație să fie reglementată prin lege. Dar dacă pornim de la principiul general al jurisprudenței că tot ce nu este interzis, este permis, atunci medicii o pot face până nu va fi emis un cadru legal care să reglementeze asemenea situații. Fie să interzică, fie să se indice în ce condiții pot fi efectuate aceste consultații. În condițiile actuale, chiar și în cazul în care consultația a fost defectuoasă și a adus prejudiciu sănătății, va fi dificil de găsit vinovatul, pentru că indicațiile au fost făcute prin telefon. Medicul poate a sugerat, iar părintele a interpretat sau nu le-a aplicat corect. Chiar și părintelui poate să-i fie imputată neglijența în tratamentul aplicat copilului”, susține avocatul Vasile Ciupercă.
Autoritățile nu văd cu ochi buni indicațiile medicale de la depărtare. Vicepremierul pe probleme sociale, Gheorghe Brega, care este de specialitate chirurg-urolog, spune că nu a practicat diagnosticul fără a vedea pacientul.
„Consultația prin telefon nu este un lucru bun. Acestea sunt pentru a preciza data și costul consultației, dar să pui diagnosticul prin telefon nu este bine. În diagnostic este foarte importantă anamneza. În momentul când vorbești cu bolnavul, în momentul când vezi bolnavul și îl examinezi, asta e mai mult decât orice tomografie. Eu nu am văzut la nemți, francezi, pe unde am fost, nu am văzut diagnoză pusă la bolnavi prin telefon”, a declarat pentru Sănătate INFO vicepremierul pe problem sociale, Gheorghe Brega.
Acum două luni, Federației Sindicatelor din Comunicații din Moldova (FSCM) a avut o tentativă de a lansa un serviciu care acordă consultații medicale de la distanță exclusiv pentru angajații din sfera comunicațiilor. Conducerea FSCM spune că o astfel de consultație a avut loc doar o singură dată, iar de acest serviciu au beneficiat 12 salariați ai Direcției Poșta Moldovei de la Bălți. Președintele Federației, Ion Pârgaru, spune că serviciul s-a bucurat de succes și că va fi relansat în curând. Pentru asta se caută soluții pentru aducerea și altor medici specialiști.
„Consultațiile au fost desfășurate prin Skype de către terapeutul Alexandru Gavriliuc, doctor habilitat. Nu au fost prescrise tratamente și indicații medicamentoase, dar angajații au fost sfătuiți la ce specialist să apeleze și de ce investigații au nevoie. Oamenii noștri fie nu știu la ce doctor să apeleze, fie le este frică de costuri și diagnoze severe. Vrem să lărgim acest serviciu prin oferirea consultațiilor medicale nu doar a terapeutului, dar și a altor specialiști, și totodată să oferim posibilitatea tuturor angajaților să beneficieze de acest serviciu, nu doar cei de la Bălți”, a declarat pentru Sănătate INFO, Ion Pârgaru, președintele Federației Sindicatelor din Comunicații din Moldova.
Subiectul consultațiilor medicale telefonice și prin rețelele de socializare a apărut recent în urma unui scandal la Institutul Mamei și Copilului. O mamă a refuzat spitalizarea fiicei sale după ce a consultat telefonic, un medic pediatru care i-a stabilit un alt diagnostic decât cel pus de doctorii de la IMC.
Zilele trecute, un copil de patru luni a ajuns la reanimare după ce starea lui s-a agravat ,în urma unui tratament indicat la telefon.
█ Articole relaționate: