Autor: Parascovia Sula
A mers la Centrul Consultativ Diagnostic al sectorului Râșcani să-și consulte copilul de două luni la medicii specialiști, dar a ieșit de acolo plângând. Deși pare banal, motivul care a adus-o la această stare a fost că neurologul a refuzat să-i consulte bebelușul, pentru că nu avea programare și era și sfârșitul zilei de muncă. Femeia s-a dus la doctor, pentru că așa îi recomandase medicul de familie înainte să-și vaccineze piciul de două luni. Supărată pe atitudinea doctorului, Irina Pianîh l-a apostrofat și i-a reproșat că nu are milă de pacienți.
Era opt februarie când Irina a decis să meargă la neurolog, pentru că așa îi recomandase medicul de familie înainte să-și vaccineze copilul. Femeia povestește că ar fi încercat să se programeze, dar nu reușit, pentru că telefonul de la registratură era mereu ocupat. Într-un final i-a răspuns dispecerul și i-a spus că o poate programa abia peste o săptămână. Irina, totuși, s-a gândit să vină, poate medicii o vor primi fără programare, deoarece copilul trebuia consultat.
„La ora 14:00 am venit la Centrul Consultativ. Am ajuns la neurolog și am prins rând. Între timp am fost la oftalmolog și am trecut fără probleme. Apoi m-am întors și așteptam. A ieșit asistenta doctorului și mi-a zis că nu mă va primi. Eu i-am spus că am copil mic și trebuie vaccinat, dar oricum, a zis că nu mă va primi. Am hotărât să aștept până vor trece toți cei programați, poate reușesc. Între timp, după ce toți pacienții programați au fost consutați, medicul a primit și alți pacienți care nu aveau programare”, a povestit Irina Pianîh pentru Sănătate INFO.
█ Șase din zece chirurgi moldoveni recunosc că au avut conflicte cu pacienții. Lipsa de comunicare și refuzul bolnavilor de a plăti pentru intervenții creează cele mai frecvente neînțelegeri
Femeia s-a arătat indignată de acest lucru, mai ales că și ea aștepta ca doctorul să o consulte, însă el a refuzat în cele din urmă, precizând că nu are timp.
„După ce au ieșit ultimul pacient fără programare am intrat eu, dar medicul mi-a zis că acum au pauză și doresc să bea ceai și că eu sunt fată mare, inteligentă și trebuie să înțeleg că fără programare copilul meu nu va fi consultat”, a mai spus Irina. Atunci femeia s-a rugat de doctor să o primească, altfel trebuia să mai facă un drum. Cu toate acestea, medicul a refuzat-o.
„M-am enervat și i-am vorbit urât medicului. Apoi am fost nevoită să plec la șefa secției să mă ajute să soluționez problema. Dar, după ce aceasta a discutat cu medicul, mi-a spus că neurologul din principiu nu vrea să mă primească la consultație. Atunci am început să plâng, am rugat frumos să-mi consulte copilul odată ce am așteptat atât. Cu atât mai mult, că deja eram în cabinet. Până la urmă mi-au propus să merg la registratură să fac programare după 20 februarie, deoarece abia atunci este loc liber”, povestește proaspăta mămică.
Din cauza acestei situații Irina a decis să nu mai apeleze la această instituție publică în favoarea uneia private. Deși nu era un caz de urgență și neurologul era în drept să o refuze, Irina spune că a așteptat ca acesta să aibă cel puțin o altă atitudine. Am încercat și noi să aflăm de ce doctorul a fost atât de categoric.
„Eu deservesc copiii până la 18 ani doar în baza programărilor. În afară de ei, primesc copiii care au nevoie de investigații repetate și vin la consult fără programare. Doamna nu a trebuit să aștepte și a fost preîntâmpinată de asistentă să se programeze. Ea nu trebuie să vină în birou să-mi facă scene și să se conformeze regulamentului, să facă programare. La ea nu era o urgență, dar un control profilactic. Eu sunt medic consultant doar în baza programărilor preventive”, a explicat Svetlana Darii, neurologul care a refuzat să consulte bebelușul Irinei.
Directorul Centrului Consultativ Diagnostic o susține pe subalterna sa. „Da, la mine s-a adresat o mămică cu copilul. Mi-a spus că doamna doctor nu vrea să o primească. Medicul neurolog a spus că nu o va consulta în ziua respectivă, deoarece a fost insultată. Femeii i s-a propus să coboare la registratură să se programeze. Toate mămicile care vin la consultație se înscriu. Dacă era motiv de boală, atunci e altceva”, a spus Nina Pintea.
La rândul său, medicul de familie care i-a dat bilet de trimite Irinei spune că i-a recomandat să meargă la neurolog, ca să se asigure că totul e în regulă și copilul poate fi vaccinat. „Orice copil înainte de a fi vaccinat trebuie să consulte neurologul să vadă dacă nu are patologii. Chiar dacă vaccinul va fi pus un pic mai târziu este necesar să verificăm dacă el este sănătos”, a afirmat Ludmila Dohotari, medic de familie la Centrul cu pricina.
Experții în sănătate spun că potrivit Standardelor naționale de supraveghere a copiilor, vizita la neurolog până la vârsta de trei luni ar trebui efectuată indiferent de programare. În alte țări, decizia de vaccinare a copilului o ia doar medicul de familie sau pediatru. Din punct de vedere procedural, medicii au avut dreptate. Conform regulamentului, mama trebuia să se programeze la doctor. Din punct de vedere uman însă – nu. Astfel, incidentul respectiv scoate la iveală o problemă imensă care afectează sistemul medical din Moldova, și anume relația medic-pacient și invers.
„Aici sunt două laturi. Prima este cea organizațională, a sistemului de asistență medicală primară. În mod normal vaccinarea trebuie să fie la nivel de asistență medicală primară, medicul neurolog nu ar trebui să fie obligatoriu pentru a determina dacă este sau nu apt copilul pentru vaccinare. A doua este interacțiunea pacient-medic, care în cazul unor mame cu copii mici este un pic dificilă. Scopul final este de a-i asigura serviciul copilului. Dacă tu ca medic specialist ești între vaccin și copilul de două luni, teoretic ar trebui să-i faci loc copilului ca acesta să ajungă mai repede la vaccin. Procedural, da, este sistemul de programări, dar întotdeauna este o marjă de plus-minus neprogramați”, a explicat Stela Bivol, expert în sănătate și director de programe la Centrul PAS.
█ Scandalul ia amploare. Directorul unui spital național a acționat în instanță Ministerul Sănătății
Specialistul spune că partea proastă în tot acest conflict este că o femeie care era motivată să-și vaccineze copilul a fost descurajată să mai interacționeze cu o instituție medicală publică. Asta, pentru că nimeni nu a ajutat-o să depășească problema și nu s-a gândit că această mamă ar putea și să nu-și vaccineze copilul, chiar dacă acestea sunt obligatorii.
„În ultimul timp rata vaccinărilor în țară scade, precum și în alte țări. Respectiv trebuie să faci totul pentru a încuraja acest lucru. În acest caz a fost mai mult o descurajare. Dacă directorul nu a putut să rezolve conflictul cu neurologul, atunci acesta are probleme de interacțiune cu pacienții. Medicul a acționat procedural, dar mai puțin omenește. Din păcate aceasta e latura umană. Uneori, medicii nu se gândesc că aceasta este o mamă cu copil nevaccinat”.
După ce am discutat cu doctorii de la Centrul Consultativ despre incident, aceștia au renunțat ușor la această mamă și copilul ei. Femeia spune că a fost sunată de asistenta medicului de familie, care a rugat-o să prezinte cartela copilului, pentru a putea duce evidența. După ce Irina i-a spus că nu mai dorește să apeleze la ei, sora medicală i-a zis că trebuie să vină să se dezică de serviciile medicale ale instituției medicale și că poate face acest lucru până seara, fără să-și facă programare.
█ Articole relaționate:
Cele mai frecvente erori comise de medicii din Moldova. Pe primul loc- metoda de tratament greșită