Autor: Parascovia Rogate

Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) din cadrul Departamentului de Pediatrie a Spitalului Municipal de la Bălți se pregătește să-și racordeze activitatea la  standarde internaționale de calitate. Aceasta intenționează să aplice pentru certificarea ISO. Din acest motiv, managerii instituției medicale, dar și angajații au avut grijă să întrunească toate condițiile necesare de calitate pentru a o obține. Dacă administrația va reuși acest lucru, UPU pediatrie Bălți va fi prima unitate, dintre toate instituțiile medicale publice din țară, care va deține un asemenea certificat.

Astfel, timp de aproximativ un an, specialiștii în urgențe pediatrice au fost instruiți de experți din străinătate cum să standardizeze activitatea Unității de Primiri Urgențe (UPU) prin elaborare de proceduri, instrumente de lucru, etc. Aceștia trebuie să cunoască în detalii toate standardele de calitate în organizarea și gestionarea activității unității de urgență pentru a obține rezultate mai eficiente și calitative.

Pentru a obține aceste standarde ale calității, au fost create echi­pe de lucru care merg la schimb de experiență în UPU-rile din Româ­nia. Astfel, mai mulți specialiști de peste Prut au contribuit la asigurarea unui management al calității la UPU Bălți.

 Serviciile de urgență pediatrică, mai aproape de micii pacienți, deja de opt ani

 „Activitatea din UPU a fServiciile de urgență pediatrică, mai aproape de micii pacienți, deja de opt aniost împărțită în trei mari categorii: procese de bază, de management și procese ajutătoare. Cele de bază sunt cele legate de activitatea medicală. Aici sunt stabilite procedurile medicale, care sunt obligațiile și funcțiile sale în diverse cazuri de urgență, etc. De exemplu, unul dintre procese este triajul pacienților. Dacă la UPU vin trei copiii odată, atunci este nevoie de creat o prioritizare, de ce îl luăm pe un copil mai repede, decât pe celălalt”, a declarat pentru Sănătate INFO Hajnal Vass, asistentă șefă a Unității Primiri Urgențe din Târgu Mureș, care a consultat UPU Bălți în pregătirea pentru certificarea ISO.

Astfel, pentru fiecare intervenție care se face în UPU au fost elaborate seturile de proceduri. Asta, ca toate cadrele medicale să acționeze în baza standardelor naționale în urgențe pediatrice şi în baza protocoalelor clinice naționale și instituționale.

„De asemenea, angajații trebuie pregătiți continuu. A fost nevoie de crearea unor instrucțiuni de lucru. Asta pentru a ne asigura că oamenii au recepționat informația. De altfel, personalul este evaluat constant. Până și curățenia este importantă, precum și atmosfera din instituție”, a menționat Hajnal Vass, responsabilă de managementul calității în UPU Târgu-Mureș.

Cu scopul de a verifica calitatea serviciilor oferite au fost create fișe de evaluare a satisfacției pacienților – chestionare pe care le completează pacienții după ce au beneficiat de asistență medicală în UPU. Ulterior, de cel puțin o dată pe an se va face un audit intern, care are menirea să scoată în evidență neajunsurile instituției, pentru ca acestea să fie îmbunătățite.

„După ce am stabilit cum se efectuează toate procedurile, sunt persoane responsabile care verifică managementului calității. Aceștia urmăresc pașii pe care ii fac angajații și îi atenționează în caz de greșeli. Periodic se face un audit mare al întregului sistem”, mai explică specialista.

Ca urmare a măsurilor întreprinse în UPU Bălți numărul adresărilor în instituție a crescut. Dacă în 2010, pe parcursul unui an, cifra de a fost de aproximativ opt mii de pacienți, atunci în 2015 a ajuns la peste 17.000 de adresări.

„Procedurile despre care se vorbește sunt niște pași pe care trebuie să-i efectuăm chiar de la poarta spitalului și până la acordarea asistenței medicale competente”, a declarat Maria Neamțu, șefa Departamentului de Pediatrie din care face parte UPU de la Bălți.

 GALERIE FOTO// De 15 ani Agenția Elvețiană investește în Moldova. Dezvoltarea sănătății în țară rămâne un obiectiv principal

Certificatul ISO arată că instituția medicală răspun­de cerințelor internaționale ce țin de asigurarea servici­ilor medicale de calitate și sigure la toate nivelurile.

„Certificarea ISO ne va asigura o imagine pozitivă în fața pacienților. Satisfacția pacienților este cel mai important rezultat. Pe părinți nu-i interesează hârtiile, ci ca atunci când vin la UPU, să plece acasă cu copiii sănătoși. De asemenea, acreditarea internațională va plasa UPU Bălți într-o poziție avantajoasă pe piața concurențială. Atunci, pacienții vor putea alege să beneficieze de servicii de calitate gratuite la o unitate medicală publică”, a mai menționat Maria Neamțu.

Acest certificat este un semn pentru pacienți că în această instituție pot beneficia de servicii ca­litative și sigure la care pot apela oricând.

Odată cu certificarea UPU Bălți, celelalte secții din Spitalul Municipal Bălți, dar și alte instituții medicale din țară vor avea ocazia să învețe din această experiență și să-și standardizeze activitatea.

 

 Articole relaționate:

Medicii pediatri, mai accesibili pentru copiii moldoveni. Mai puțin pentru cei de la sate

Specialitățile din medicină cele mai populare în ultimii cinci ani pentru tinerii moldoveni. Câți dintre ei însă au reușit să se angajeze 

Spitalele din Moldova, cu rol de azil, sanatoriu și chiar hotel pentru pacienții neasigurați. Unii ajung aici, pentru că nu au ce mânca sau cu ce se încălzi iarna