Autor: Parascovia Rogate
Autoritățile ne îndeamnă să ne cumpărăm poliță medicală, ca doar astfel putem beneficia de servicii de sănătate gratuite. O fi, dar probabil nu în Moldova. Realitatea arată că există sute și mii de cazuri când chiar și cu asigurare medicală obligatorie, pacienții plătesc pentru servicii de care ar trebui să beneficieze gratis.
Este și cazul unei tinere din Capitală, care zilele trecute a mers la dermatolog, cu o afecțiune a pielii, ea fiind deservită la Centrul Medicilor de Familie nr.5 din sectorul Buiucani. S-a programat din timp, a stat la coadă și la ora 10 a intrat în biroul medicului. Irina (nume schimbat) spune că doctorița a examinat-o doar vizual, după care i-a stabilit diagnosticul și i-a prescris tratamentul. Mai mult, aceasta i-ar fi dat de înțeles că dacă va lăsa polița de-o parte va beneficia de o altă schemă de tratament, mai eficientă, decât dacă se va folosi de ea.
█ Cum instituțiile publice pierd pacienți, în favoarea privaților, din cauza atitudinii medicilor
„Am intrat în încăpere și după ce medicul s-a uitat la mine a zis că nu mă alimentez sănătos și că am probleme la sistemul digestiv. I-am zis că aveam pete roșii pe corp și după ce s-a uitat, a zis că am pitiriazis rozat (afecțiune cutanată inofensivă ce se caracterizează prin apariția unei erupții pe piele). M-am speriat foarte tare. Apoi mi-a spus așa: „Dacă vrei să te tratezi cu poliță, mergi acasă și bea suprastin, dar eu văd că ești femeie de treabă și dacă vrei un tratament omenesc, atunci punem polița deoparte și-ți scriu pe o foiță tratamentul. Mi s-a prescris pangrol, mezim, multilac, iar unul dintre preparate mi-a zis că se vinde conform unui talon în anumite farmacii. O cutie e cu bani, iar a doua se eliberează gratuit. Peste o săptămână trebuia să revin la control”, a povestit Irina pentru Sănătate INFO.
A ieșit nedumerită din cabinet, iar în drum spre casă a decis că trebuie să o vadă un alt dermatolog. A doua zi a mers direct la Dispensarul Municipal Dermato-Venerologic.
„Acolo medicul mi-a recomandat să fac analiza de sânge și la piele. Două zile mai târziu, am fost chemată după rezultate. S-a adeverit cu totul altceva. De fapt, am o simplă alergie, dar și o bacterie la stomac. Este bacteria helicobacter pylori, iar alergia ar fi de la unele produse alimentare”.
Pentru consultație și analize, Irina a cheltuit aproximativ 160 de lei, deși ar fi trebuit să beneficieze de servicii gratis. Femeia s-a arătat foarte indignată de inutilitatea poliței de asigurare, dar și de faptul că ar fi putut cheltui banii pentru necesitățile familiei.
Am încercat să vorbim cu medicul dermatolog care a consultat-o pe Irina. Nu am reușit să dăm de ea. În schimb, am vorbit cu directorul Dispensarului Municipal Dermato-Venerologic, Petru Bulgac. Acesta ne-a explicat că medicul dermatolog, Alexandra Cecan, într-adevăr deservește și pacienții de la CMF nr.5 din sectorul Buiucani al Capitalei, dar este angajată, de fapt, la Dispensarul Dermatovenerologic de Stat.
█ Ce este malpraxis-ul. Cum demonstrați greșeala medicală și cum puteți obține despăgubiri
„Astăzi am aplicat o mustrare pe numele acelui medic dermatolog. Respectiv, specialistul va fi lipsit de primă, pentru că nu a îndeplinit indicatorii de performanță. Motivul mustrării ține de nerespectarea standardelor în stabilirea diagnosticului și tratamentului în dermatologie. În cartela medicală era scris diagnosticul de Pitiriazis rozat Gibert și tratamentul a fost dat pentru această maladie, dar acesta nu era corect”, a explicat Bulgac.
Prin urmare, un consult gratis s-a transformat pentru Irina în unul cu plată. „Cu toate că sunt angajată și achit cu regularitate bani în fondul asigurărilor medicale nu pot beneficia de servicii gratuite. În loc să-i cumpăr copilului ceva, eu trebuie să achit bani pentru investigații de care trebuia să beneficiez gratuit. Pe lângă aceasta trebuie să mai cer părerea altui medic, deoarece nu poți să fii sigur de ceea ce ți-a spus primul”, s-a indignat pacienta.
În cele din urmă medicul s-a ales doar cu o mustrare, iar la următoarea abatere ar putea rămâne fără serviciu. Ceea ce nu știm este câți pacienți au avut de suferit din cauza medicului, dar nu au îndrăznit să vorbească deschis despre ce li s-a întâmplat.
Vom preciza că luna trecută, tarifele la serviciile medicale în Moldova s-au majorat esențial, inclusiv pentru consultații. Ministerul Sănătății spune că ajustarea costurilor a fost necesară și că odată cu scumpirile, mai mulți cetățeni vor fi motivați să-și cumpere poliță medicală. Autoritatea în Sănătate a declarat că acest lucru nu ar trebuie să-i sperie pe moldovenii care beneficiază de poliță medicală, deoarece serviciile pentru cei asigurați sunt gratuite pentru ei.
█ Articole relaționate: