Autor: Parascovia Rogate

De astăzi avem amenzi mai mari pentru cei care admit publicitatea la tutun și produsele din tutun. Au intrat vigoare modificările la Codul Contravențional. Tot de astăzi s-a mărit și unitatea convențională de la 20 la 50 de lei. Astfel, amenzile  pentru promovarea tutunului vor ajunge la 4.500 de lei pentru persoanele fizice și la 15.000 lei pentru agenții economici.

Astfel, pentru amplasarea și/sau difuzarea publicității în favoarea produselor din tutun și promovarea acestora, inclusiv prin sponsorizare, vor fi persoanele fizice se vor alege cu amenzi între 4.200 la 4.500 de lei. Persoanele juridice care admit același lucru, de asemenea, riscă o amendă de la 13.500 la 15.000 de lei, precum și privarea de dreptul de a desfășura o anumită activitate pe un termen de la șase luni la un an.

Anterior, pentru încălcarea acestei prevederi, persoanele fizice erau sancționate cu o amendă între 2.800 la 3.000 de lei, iar cele juridice  - cu o penalitate de la 9.000 la 10.000 lei.

 Țigările și bomboanele, așezate pe același raft în ochii copiilor. Două organizații cer autorităților să intervină 

De altfel, Codul Contravențional stabilește sancțiuni și pentru persoanele fizice și agenții economici care folosesc denumirile mărcilor produselor din tutun la promovarea altor produse și servicii. Pe lângă aceasta, vor fi amendați cei care oferă cadou produse din tutun și folosesc accesorii pentru fumat în scop de promovare.

Astfel, în cazul în care aceste prevederi vor fi încălcate, persoanele fizice vor suporta amenzi între 3.000 la 3.600 lei, iar cele juridice – între 12.000 la 13.500 lei. De asemenea, acestora li se va interzice desfășurarea anumitor activități pentru o perioadă de la șase luni până la un an.

Vom preciza că luna trecută două organizații neguvernamentale, Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate și Asociația Studenților și Rezidenților în Medicină, au remis o scrisoare prin care solicită autorităților, precum și mai multor agenți economici care comercializează produse din tutun să înceteze tacticile de marketing folosite pentru vânzarea acestora printre tineri, adică publicitatea indirectă. Mai exact, este vorba că produsele din tutun sunt accentuate în vitrine prin pachete supradimensionate sau cu ajutorul luminilor led. Mai mult, unii vânzători prezintă produsele din tutun împreună cu dulciurile, de obicei acestea fiind la nivelul ochilor copiilor, ceea ce fac țigările mai atractive pentru cumpărători. 

 

 Articole relaționate:

Kristina Mauer-Stender, Biroul OMS pentru Europa: „Dacă o țară creează locuri speciale pentru fumat, înseamnă că ea nu-și îndeplinește angajamentele internaționale” 

Societatea civilă cere Guvernului și Parlamentului să interzică orice implicare a industriei tutunului în politicile de sănătate 

Parlamentul e „afumat” de businessul țigărilor, cu voci regizate. „Sunt puțini, dar fac atâta lobby”