Autor: Virginia Dumitraș
Din 2008, linia verde pentru HIV a trecut la balanța statului. De atunci, în fiecare zi, la apelul telefonic răspund angajații secției de prevenire a infecției HIV din cadrul Centrului Național de Sănătate Publică. Șeful secției spune că angajații reușesc să le facă pe toate, reprezentanții ONG-urilor cred însă că acest serviciu are nevoie de o campanie de promovare și un angajat responsabil de apelurile primite.
„Bună ziua, linia verde“ – este răspunsul pe care-l veți auzi odată ce sunați la 080080808, linia verde de prevenire a infecției HIV. Nu-l veți auzi tot timpul, ci doar de la 8.00 la 15.30 și asta pentru că la secția de prevenire a infecției HIV din cadrul CNSP nu există o persoană responsabilă pentru acesta linie. Răspunde cine poate, în timpul orelor de muncă.
„Primim în jur de 5-7 apeluri pe zi. Apelurile sunt gratuite. Nu avem o persoană responsabilă de linia verde. Răspund specialiștii secției. E suficient pentru atâtea apeluri. Dacă cineva sună după 15.30 poate rămâne pe a doua zi. Nu este un sistem de urgență, ci unul consultativ“, explică Ștefan Gheorghiță, șeful secției de prevenire în HIV/SIDA, din cadrul CNSP.
Nu tot timpul a fost așa. Potrivit lui, în perioada anilor 2008-2012, persoanele care răspundeau la acest apel erau remunerate datorită unei finanțări din banii oferiți de Fondul Global. „Atunci, angajații munceau de la 8.00 până la 20.00, inclusiv sâmbătă. Desigur, și apelurile erau mai multe“, își amintește Ștefan Gheorghiță.
Totodată, el spune că de cele mai multe ori, oamenii se adresează cu diferite întrebări. Cei mai mulți oameni vor să afle unde pot face testul HIV, cum se transmite virusul și unde pot primi tratament.
„Oamenii nu știu. Autoritățile trebuie să promoveze linia verde“
De cealaltă parte, reprezentanții ONG-urilor spun că autoritățile trebuie să facă o campanie de promovare a acestui serviciu și să plătească o persoană responsabilă numai de acest serviciu „Această linie verde trebuie promovată. Oamenii nici nu știu că există un astfel de număr de telefon unde pot primi informații și consiliere. Trebuie să fie o persoană responsabilă, instruită, pentru că nu știi cine te sună“, explică Rodica Ivtodi, reprezentantul ONG-ului „Inițiativa pozitivă“.
Totodată, Rodica Ivtodi spune că limitând intervalul de ore la care oamenii pot suna, autoritățile nu oferă acces echitabil. „Eu am încercat să sun săptămâni în șir și nu răspundea nimeni, dar dacă lumea sună de două ori și nimeni nu mai ridică receptorul, nu mai sună. Dacă cei care vor să sune lucrează și vor să vorbească de acasă. Ce fac? În intervalul acesta de timp, oamenii pot fi la serviciu. În țările normale acest apel este 24/24. Este vorba de acces și de postarea serviciilor calitative“, accentuează reprezentanta ONG-ului.
Unde poți face testul HIV
Persoanele care vor să facă testul HIV pot merge la orice policlinică din centrele raionale, unde există cabinet de consiliere și testare voluntară. În Chișinău acestea se regăsesc în incinta Asociațiilor Medicale Teritoriale din toate sectoarele, la Spitalul de Boli Infecțioase și Maladii Comunicabile, precum și în instituțiile medicale private. Testul este gratuit dacă este pentru uz propriu și cu plată în cazul în care aveți nevoie de un certificat. Îl puteți face din proprie inițiativă sau la solicitarea unui medic. Odată ce decideți să faceți testul HIV, un consilier specializat trebuie să vă explice cum se face și când puteți primi rezultatul. Discuția este confidențială. Este important să oferiți informații corecte.
Ce este testarea confidențială şi cea anonimă
Pentru testul confidențial vi se cere numele se garantează păstrarea secretului în privința identității dumneavoastră, iar rezultatul este comunicat numai personal. În cazul testării anonime, nu este necesară dezvăluirea numelui deoarece proba de sânge poate fi însoțită de un cod numeric sau o parolă. Și în acest caz rezultatul testării va fi comunicat personal.
█ Articole relaționate: