Autor: Sorina David

Actuala lege antitutun seamănă foarte mult cu un cuțit cu două tăișuri, mai ales când este vorba de publicitate la țigări. Pe de o parte, promovarea produselor din tutun la televizor, radio, în presa scrisă, online sau cinema este interzisă, pe de altă parte documentul permite sponsorizări de evenimente culturale, sociale sau sportive, daruri sub formă de brichete sau plasarea în magazine a panourilor care au forma pachetului de țigări. Decorate frumos și iluminate așa încât să atragă cât mai mult privirea trecătorilor, panourile au putut fi observate în ultima vreme într-un magazin al rețelei Linella, de pe strada Onisifor Ghibu 7/2 din Capitală și chiar la Metro. Două tinere machiate frumos, îmbrăcate în rochițe mini albastre realizau un sondaj printre fumători, întrebându-i ce fel de țigări preferă. Cel puțin așa ne-a spus una dintre fete.

„Nu facem publicitate, că nu este în interesul nostru. Noi doar facem sondaj de opinie printre fumători, iar pentru cei care își răpesc din timpul lor și răspund la întrebările noastre avem câte un premiu - o brichetă”, a spus una dintre tinerele din magazin.

Sondajul a durat o săptămână. Tinerele chestionau vizitatorii lângă un stand de doi metri înălțime, care reprezenta produse noi din tutun al unei firme de țigări renumite. Pentru că erau îmbrăcate provocator, fetele atrăgeau privirile vizitatorilor din magazin, inclusiv ale copiilor.

 Psihologii și experții în publicitate spun că atât tinerele îmbrăcate provocator care oferă cadouri fumătorilor, cât și panourile cu țigări decorate frumos, sunt elemente destul de atractive atât pentru adulții nefumători, cât și pentru adolescenții tentați să tragă un fum de țigară.

 Ai de gând să aprinzi o țigară? Știai că acestea conțin substanțe pentru conservarea cadavrelor, pentru curățat toaleta și combustibil pentru rachete? 

„Văzând femeile frumoase, care promovează țigările, tinerii încep să vadă țigara ca un element cheie prin care ar putea cuceri o femeie, un fel de cheie spre maturitatea și sexualitatea masculină, care atrag femeile și spre care tind toți tinerii. Panourile iluminate colorat sunt și ele menite să atragă fumători. Luminițele jucăușe, culorile reci, care înseamnă masculinitate, te duc cu gândul la nopți distractive, tinerețe, veselie, nebunie, iar oamenii cred că aceste senzații le vor simți prin intermediul fumatului”, explică psihologul Irina Novac.

Specialistul mai spune că aceste elemente de promovare indirectă a fumatului îi afectează foarte mult și pe cei care vor să renunțe la acest viciu. „Din moment ce o persoană care vrea să lase fumatul vede peste tot țigări, imagini cu țigări, fumători, acesteia îi vine foarte greu să se lase de fumat, chiar dacă vrea foarte mult. Deși s-ar părea că astfel de elemente sunt inofensive, ele influențează foarte mult subconștientul oamenilor”, a adăugat Irina Novac.

L-am întrebat pe un ex-fumător dacă i-a fost greu sau ușor să renunțe la țigări, din moment ce vedea atâta publicitate la tutun. „La început e foarte greu, primele 2-3 luni. Îmi amintesc că atunci când vedeam pe cineva fumând în stradă, îmi venea să cerșesc, atât de tare vroiam o țigară. Cu timpul însă am reușit să renunț definitiv la țigări”, spune Vadim, care nu mai fumează de un an.

În timp ce Republica Moldova îngăduie promovarea tutunului prin diferite mijloace, în majoritatea țărilor, publicitatea este strict interzisă, inclusiv sponsorizarea evenimentelor din partea companiilor de tutun.

 FOTOREPORTAJ: Încep să fumeze din curiozitate sau de plictiseală. Elevii liceelor din capitală povestesc depre experiența de fumător și despre ce i-ar ajuta să renunțe la acest viciu 

De exemplu, în Marea Britanie, interdicţia completă a publicității a fost realizată în trei etape: în anul 2002 au fost interzise toate formele de publicitate, în 2003 a fost interzisă stimularea vânzărilor, iar în 2004 și 2005 – sponsorizarea evenimentelor sportive locale şi limitarea publicităţii în pieţele de comercializare cu amănuntul. Cu fiecare etapă de interzicere a publicităţii, scădea și numărul fumătorilor, arată datele Tabacco Free Center.

În Republica Moldova însă, actuala lege privind tutunul și articolele din tutun are mai degrabă scopul de promovare a produselor din tutun, dar nu de prevenire a fumatului, susțin unii juriști.

„Actuala lege din Republica Moldova nu apără nefumătorii, dar se axează pe promovarea tutunului, pentru că acesta aduce finanțe în bugetul de stat. Aceasta în timp ce în majoritatea statelor europene, și nu numai, statul se luptă vehement cu fumatul. Au fost introduse reguli stricte privind tutunul încă de ani buni, la noi încă se mai tărăgănează. Proiectul legii antititun, care se află în Parlament, ar putea schimba semnificativ situația”, afirmă juristul Iurie Cuza.

Amintim că în Republica Moldova, actuala lege permite publicitatea sub formă de imagine a logotipului și mărcii comerciale în rețelele de comerț. Chiar dacă este interzisă promovarea produselor din tutun la TV și radio, companiile producătoare pot participa și susține evenimente sociale și culturale. Documentul nou, care este mult mai restrictiv este discutat acum în comisiile parlamentare de profil. Când va ajunge însă să fie dezbătut în plenul Legislativului, deocamdată nu se știe. 

 

 Articole relaționate:

Efectul legislației antifumat asupra sănătății perinatale și a copilului 

De ce fumătorii nu pot renunța la țigări și de ce tinerii încep să fumeze. În Moldova, actuala legislație antitutun încurajează fumatul 

Ce i-ar convinge cu adevărat pe fumători să renunțe la țigări