Autor: Irina Papuc

Guvernul, în special Ministerul Finanțelor, a încălcat conștient o serie de legi care au dus la ceea ce numim acum cea mai gravă criză în Sănătate din ultimii zece ani. La rândul său, Compania Națională de Asigurări în Medicină, a cheltuit sute de milioane de lei nu doar irațional, dar și încălcând normele legale.

De 11 ani Moldova a implementat un sistem de asigurări care să țină pe linia de plutire medicina din Moldova. Sistemul funcționează după o regulă de bază - fiecare om contribuie anual cu bani, indiferent dacă a ajuns la spital vreodată sau nu. Pentru cei care nu pot contribui  - săraci, gravide, copii, etc - plătește statul. Acum statul s-a plasat pe o poziție duală - pe de o parte plătește, pe de altă parte fură. Ne-am pomenit astfel în a doua iarnă consecutiv când spitalele se confruntă cu o criză profundă și de consumabile și de medicamente, iar cei responsabili spun că în 10 ani astfel de crize nu am mai avut. Guvernul strânge din umeri, deși a încălcat numeroase legi care aveau menirea să protejeze sistemul de astfel de dezastre. Ce-ar urma să se întâmple este o întrebare la care nimeni deocamdată nu a putut să răspundă.

Pentru ca sistemul de asigurări medicale să nu ajungă în colaps, legiuitorii au adoptat, odată cu asigurările medicale, o serie de legi care să asigure durabilitatea lui. Pe de o parte, oamenii trebuiau să respecte principiul de solidaritate - fiecare om plătește pentru medicină, chiar dacă acum, în acest an, nu are nevoie. Pe de altă parte, statul și-a luat responsabilitatea să devină garanția de plată pentru cei care sunt prea săraci să scoată banii din propriile buzunare.

Așadar, după 11 ani în fondul asigurărilor obligatorii de asistență medicală au ajuns să se acumuleze peste 5 miliarde de lei, bani de care beneficiază întreg sistemul de sănătate. Însă, încălcările numeroase au dus la faptul că ne confruntăm acum cu o criză fără precedent. De ce am ajuns aici?

Ministerul Finanțelor a încălcat mai mulți ani la rând prevederile Legii  cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, adoptată la 26 decembrie, 2002. Articolul 9 al documentului prevede că „suma transferurilor din bugetul de stat în fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală pentru asigurarea categoriilor de persoane neangajate prevăzute la art.4 alin.(4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală se stabileşte anual prin legea bugetului de stat, reprezentând o cotă procentuală din totalul cheltuielilor aprobate ale bugetului de stat, cu excepţia cheltuielilor efectuate din veniturile cu destinaţie specială prevăzute în legislaţie, nu mai mică decât 12,1%”.

Această prevedere a fost ignorată pur și simplu, în fiecare an fiind alocate sume mai mici. Acest lucru însă nu este cel mai grav – pe parcursul anului, atunci când se operau modificări la Legea Bugetului de Stat, această sumă, și așa mică, era micșorată din nou. Cel mai recent exemplu sunt modificările de anul trecut operate în Legea asigurărilor obligatorii de asistență medicală, prin care se făceau reduceri de cheltuieli de aproape 70 de milioane de lei. (http://e-sanatate.md/News/3085/guvernul-a-taiat-70-de-milioane-de-lei-din-fondurile-cnam-statul-va-aloca-mai-putini-bani-pentru-persoanele-asigurate-si-pentru-programe-nationale). Astfel, dacă Legea fondurilor, votată la sfârșitul lui 2013 prevedea cheltuieli de 4,723.575 lei, Guvernul a aprobat micșorarea acestei sume la 4.654.499 lei. Pentru ca să fie prevenite astfel de situații deputații au propus ca să fie modificată Legea Bugetului, astfel ca suma prevăzută pentru asigurările obligatorii de asistență medicală să nu poată fi micșorată pe parcursul anului. Modificările nu au fost operate deocamdată. (http://e-sanatate.md/News/4628/raport-la-parlament-spitale-cu-datorii-ingrijoratoare-lipsa-de-transparenta-si-acces-limitat-la-medicamente).

O altă lege, cu amendamente adoptate chiar în acest an, a fost încălcată de către Ministerul Finanțelor. Este vorba de Legea cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală. În luna mai a acestui an deputații au propus un amendament la lege, prin care cei de la Finanțe să fie responsabilizați, adică transferurile către CNAM să fie operate fără întârzieri și maxim până la data de 27 a fiecărei luni. (Art.21. - Ministerul Finanţelor va vira la contul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină transferurile (subvenţiile), calculate ca prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru categoriile de persoane prevăzute la art.4 alin.(4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală. Suma totală a transferurilor, stabilită anual prin legea bugetului de stat, va fi distribuită în rate egale pentru fiecare lună a anului  bugetar, fiind transferate în măsură deplină la contul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină nu mai târziu de data de 27 a fiecărei luni de gestiune. )

O altă lege numai bună de încălcat este și cea a finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale. Tot în luna mai au fost adoptate amendamente și la cest document. Modificările prevedeau ca transferurile către CNAM pentru categoriile de persoane pentru care Guvernul are calitatea de asigurat să fie printre prioritățile statului la finanțare (articolul 67, b1 ). Se pare însă că legea nu funcționează, întrucât Ministerul Finanțelor a format datorii de 516 milioane de lei, adică jumătate de miliard, datorie pe care ar putea să nu o poată plăti nici până la sfârșitul acestui an.

Nu doar Ministerul Finanțelor este cel care a călcat peste legi, ci chiar CNAM, care a folosit sute de milioane de lei irațional, iar acest lucru s-a întâmplat mai mulți ani de-a rândul. Cel mai recent raport al Curții de Conturi (pentru anul 2014) arată că gestionarea fondului de dezvoltare al CNAM se efectuează cu mari încălcări de lege. „Comisia mixtă (n.r. care analizează proiectele depuse de instituțiile medicale pentru finanțare) și-a arogat competențe contrare cadrului juridic, deciziile generând datorii de 230 de milioane de lei, în condițiile unor proiecte investiționale lipsite de suport juridic”. Această constatare se regăsește de cel puțin trei ori în fiecare raport al Curții. Nimeni nu a luat măsuri însă.

Alte cel puțin 100 de milioane de lei au fost „pierdute” după ce CNAM a ținut conștient banii în Unibank, o instituție fiananciar-bancară care se afla încă din 2012 pe picior de faliment. CNAM a putut să-și întoarcă banii numai după alocarea de către Guvern a unor credite de urgență. Din bani publici. (http://e-sanatate.md/News/5028/shor-avea-dreptate-dovada-ca-banii-cnam-au-fost-furati-odata-cu-jaful-miliardului).

Ce urmează să se întâmple însă e greu de spus. Responsabilii nu au venit deocamdată cu un răspuns. Ministrul Sănătății, Ruxanda Glavan, nu a răspuns la întrebările noastre, la fel nici Vasile Pascal, directorul interimar al CNAM.

Potrivit Oxanei Domenti, președinte al Comisiei protecție socială, sănătate și familie, ministrul Finanțelor Anatol Arapu ar urma să fie chemat pentru audieri în Legislativ în ședința următoare. Ministerul Finanțelor ar urma să fie „presat” să-și onoreze obligațiile prevăzute de lege. Până atunci - avem criză.

 

  Articole relaționate:

Situație fără precedent: „În ultimii 10 ani nu ne-am confruntat cu așa ceva” 

Situație tot mai gravă. 400 de MILIOANE n-au mai ajuns la CNAM 

Gaură de 300 de milioane de lei în bugetul CNAM. Valeriu Streleț: „Nu panicați societatea” 

Câți bani a tăiat de la Sănătate Guvernul demis